Muzeum spersonalizowane

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu

Cały księgozbiór przechowywany będzie i eksponowany, a także udostępniany w Gabinecie prof. Janusza Deglera, części wystawy stałej Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego. Na otwarcie wystawy przygotowana została także wystawa czasowa kolekcji kart pocztowych z widokami europejskich budowli teatralnych. Przez wiele lat pieczołowicie zbierał je prof. Janusz Degler. To szczególne wydarzenie, ponieważ prezentujemy jedną z największych tego typu prywatną kolekcję na świecie.

Mieszkanie Henryka Tomaszewskiego

Henryk Tomaszewski (1919 – 2001) urodził się w Poznaniu w polsko-niemieckiej rodzinie. Swoją edukację artystyczną oraz karierę rozpoczął w Krakowie. W 1948 roku został przyjęty do zespołu baletowego Opery Wrocławskiej, w późniejszych latach był choreografem tej sceny. Zaczął wówczas poszukiwać nowych form twórczej ekspresji z pogranicza sztuki mimu, tańca, burleski: „Odczuwałem potrzebę szerszej wypowiedzi. Chciałem budować teatr, który porusza współczesnego widza." Tak narodził się teatr, który znany jest dziś w najdalszych krańcach świata, stanowi odrębną postać widowiska scenicznego - jedyny w swoim rodzaju teatr pantomimy.

Dla swoich uczniów Henryk Tomaszewski był Mistrzem, odkrywał przed nimi nowe artystyczne przestrzenie. Przed publicznością poszerzał dotychczasowe pojmowanie teatru łącząc intelektualne poszukiwania z perfekcyjną sprawnością ciała. Stworzył nie tylko rewolucyjną metodę pracy mimów i tancerzy, ale również wychował pokolenia widzów nieprzyzwyczajonych do tej, prawie nieznanej w Polsce, sztuki. Często mówił „Pantomima to moje życie", ale poza pracą zawodową był znanym kolekcjonerem dział sztuki, mebli, porcelany, rzemiosła, sztuki ludowej, przedmiotów codziennego użytku i wyrafinowanych artefaktów, ale przede wszystkim zabawek. Jego wrocławskie mieszkanie w sercu Starego Miasta oraz niewielki dom w Karpaczu wypełniały porcelanowe lalki, zabytkowe szopki, różnego rodzaju figurki i wiele innych pozornie niepasujących do siebie przedmiotów. W tym otoczeniu Henryk Tomaszewski opracowywał scenariusze, które stawały się kanwą spektakli, dobierał oprawę muzyczną, kreślił wizje scenografii. Tak powstawał teatr unikatowy, kreowany wyobraźnią jednego twórcy. Ta część wystawy stałej zaprojektowana została jeszcze za życia Stefana Kaysera, mima WTP i – przez 30 lat - partnera Henryka Tomaszewskiego. Zbudowaną w trzech pomieszczeniach ekspozycję wypełnią przedmioty z legendarnej kolekcji Henryka Tomaszewskiego, w tym jego ukochane lalki oraz kostiumy i rekwizyty pozostałe po przedstawieniach Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

Atelier Stefana Arczyńskiego Swoim wspaniałym dorobkiem artystycznym Stefan Arczyński (ur. 1916 r.) w pełni zasłużył na miano nestora polskiej fotografii. W 1950 roku otworzył atelier fotograficzne w Wrocławiu. Przez wiele lat uwieczniał na fotografiach odbudowę zniszczonego miasta i na nowo odkrywanej śląskiej ziemi oraz ważne wydarzenia z życia jej mieszkańców. Ważną chwilą w życiu zawodowym i prywatnym Stefana Arczyńskiego był dzień, w którym do jego studia fotograficznego wszedł Henryk Tomaszewski, wówczas jeszcze tancerz Opery Wrocławskiej, pytając „Czy pan robi zdjęcia w ruchu?" Stefan Arczyński wspominał po latach, iż był przekonany, że właśnie przysłano kogoś z przedsiębiorstwa „Ruch" z nowym zleceniem. Wtedy przyszły twórca Teatru Pantomimy wykonał w niewielki atelier efektowny piruet, aby zaprezentować o jaki ruch dokładnie chodzi. Tak narodziła się długa artystyczna współpraca, ale przede wszystkim wieloletnia przyjaźń. Przez lata Stefan Arczyński skrupulatnie dokumentował twórczość teatralną Henryka Tomaszewskiego, a także portretował wybitnego mima w sytuacjach prywatnych oraz podczas licznych sesji. Ze swoim aparatem towarzyszył Henrykowi Tomaszewskiemu aż do jego śmierci w 2001 roku. Zaaranżowane w Muzeum Teatru atelier Stefana Arczyńskiego jest miejscem przeznaczonym na czasowe wystawy fotograficzne poszerzone o multimedia i stanowiska do kwerend oraz prac nad zbiorami fotograficznymi muzeum. Na inauguracje dzielności Muzeum w przestrzeni atelier zaprezentowana zostanie wystawa „Henryk Tomaszewski i jego zespół na fotografiach Stefana Arczyńskiego".

Gabinet prof. Janusza Deglera
Profesor Janusz Degler z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, znawca sztuki teatralnej oraz twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza przekazał do zbiorów biblioteki Muzeum Miejskiego Wrocławia swój bogaty teatrologiczny księgozbiór. Wraz z piśmiennictwem zgromadzonym przez Muzeum, zbiór stanowić będzie wyjątkową, specjalistyczną bibliotekę, jedną z największych poświęconych teatrowi w Polsce. Złożą się na nią polskie i obce encyklopedie oraz słowniki teatralne, edycje źródeł, kompendia historii i teorii teatru, syntezy rodzajów teatru, opracowania dotyczące sztuki aktorskiej, scenografii i architektury teatralnej. W zasobie znajdą miejsce także: historia dramatu oraz edycje tekstów dramatów, biografie ludzi teatru, pamiętniki, korespondencja, krytyka teatralna, publikacje dotyczące szkolnictwa teatralnego, organizacji życia teatralnego, festiwali etc. Bibliotekę wzbogacą: almanachy, bibliografie oraz czasopisma teatralne, a także zbiory specjalne jak rekonstrukcje i zapisy przedstawień oraz programy teatralne.

Cały księgozbiór przechowywany będzie i eksponowany, a także udostępniany w Gabinecie prof. Janusza Deglera, części wystawy stałej Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego. Na otwarcie wystawy przygotowana została także wystawa czasowa kolekcji kart pocztowych z widokami europejskich budowli teatralnych. Przez wiele lat pieczołowicie zbierał je prof. Janusz Degler. To szczególne wydarzenie, ponieważ prezentujemy jedną z największych tego typu prywatną kolekcję na świecie.

Pracownia Paszczodźwięków dr. Mirosława Oczkosia Niewielkie miejsce – stanowisko multimedialne, poświęcone dykcji. Przy specjalnie zaprojektowanym pulpicie będzie można pobawić się łamańcami językowymi, sprawdzić swoją dykcję, posłuchać mistrzów mowy polskiej, a także – dzięki aplikacji - wysłać drogą elektroniczną autorską pocztówkę dźwiękową lub załączyć nagranie na portale społecznościowe. Autorem i opiekunem pracowni jest doktor Mirosław Oczkoś, jeden z najlepszych obecnie w Polsce nauczycieli dykcji, aktor, reżyser filmowy i telewizyjny. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Specjalista Public Relations w zakresie wystąpień publicznych, pracy z głosem, autoprezentacji i mowy ciała. Współpracował z wieloma stacjami radiowymi oraz telewizyjnymi. Autor książek dydaktycznych „Abecadło mówienia", „Sztuka Poprawnej Wymowy, czyli o Bełkotaniu i Faflunieniu ", „ Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców".

(-)
Materiał Muzeum
18 marca 2017

Książka tygodnia

Banialuka Bielsko-Biała 70 lat
Teatr Lalek Banialuka, Bielsko-Biała 2017
Lucyna Kozień - koncepcja i redakcja

Trailer tygodnia