Nagroda Diagilewa dla Opowieści afrykańskich...

Akademicki Teatr Opery i Baletu w Permie w Rosji

Spektakl Krzysztofa Warlikowskiego "Opowieści afrykańskie według Szekspira" został uhonorowany nagrodą Diagilewa. Równorzędną nagrodę zdobył spektakl "The Life and Death of Marina Abramović" Roberta Wilsona wyprodukowany przez Manchester International Festival, Teatro Real w Madrycie i The Lowry.

Nagroda Diagilewa to nowa inicjatywa Akademickiego Teatru Opery i Baletu w Permie w Rosji, która honorować ma nowy repertuar lub oryginalne interpretacje klasyki łączące różne dziedziny sztuki – muzykę, taniec, sztuki wizualne.

Jury składa się z 15 praktyków teatru z Rosji i Europy, wśród nich znaleźli się m.in. Jack Lang, były minister kultury Francji, obecnie członek French National Assembly, Stefanie Carp, Dyrektor Festiwalu Wiener Festwochen, Ariel Goldenberg, dyrektor artystyczny Festival de Otoño, Marie Collin, dyrektor artystyczna Festival d’Automne w Paryżu, Viktor Schoner, dyrektor artystyczny Bayerische Staatsoper, na czele których stoi Gerard Mortier, dyrektor Teatro Real w Madrycie.

Ceremonia wręczenia nagrody odbyła się 26 maja 2012 podczas iędzynarodowego Festiwalu Diagilewa w Permie. Wśród nominowanych, oprócz spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego, znalazły się m.in.:
„Enfant” w choreografii Borisa Charmatza wprodukowne przez Musée de la danse / CCNRB w koprodukcji m.in. z Festiwalem w Awinionie, „Sonntag aus Licht” kompanii La Fura dels Baus, „Lo stimolatore cardiaco” w reżyserii Christopha Marthalera z Taetru w Bazylei, „Cesena" Anne Teresy De Keersmaeker i Björna Schmelzera, koprodukcja m.in. festiwalu w Awinione i La Monnaie w Brukseli.

Opowieści afrykańskie według Szekspira już 14-17 czerwca w Warszawie.

***

Krzysztof Warlikowski został uhonorowany nagrodą Culture.pl Superbrands 2012 za aktywne upowszechnianie kultury polskiej za granicą. Nagrodę wręczono po raz pierwszy podczas gali rozdania statuetek VI edycji Superbrands Polska dla najsilniejszych marek w biznesie.

Kapituła w uzasadnieniu przyznania nagrody Krzysztofowi Warlikowskiemu napisała „za odwagę w poszukiwaniach i wprowadzaniu nowych tematów i nowych rozwiązań estetycznych w teatrze; za odtabuizowanie naszej polskiej rzeczywistości i przeniesienie dyskursu na poziom uniwersalnej dyskusji o kondycji człowieka XXI wieku".

„Trochę dziwnie się czuję jako Supermarka. Korzystam jednak z tego spotkania i wzorem Szekspira, który napisał „Miarkę za miarkę”, zaproponuje państwu „markę za markę”. Mam nadzieję, że nie będzie tak, jak w żydowskim dowcipie w opowiadaniu o Dybuku, że sprawa zostanie połowicznie załatwiona, tzn, że są już ci, którzy chcą wziąć, ale nie ma tych, którzy chcieliby dać" - mówił odbierając statuetkę Culture.pl Superbrands 2012.

Nagrodę otrzymał także Grzegorz Jarzyna.

Nagrodę Culture.pl Superbrands ustanowił Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Superbrands z myślą o osobach prywatnych i instytucjach kultury, które najskuteczniej wspierają obecność polskiej kultury za granicą.

Nominacji dokonali eksperci IAM oraz dyrektorzy Instytutów Kultury Polskiej, a laureata wyłoniła kapituła, złożona z dziennikarzy - szefów działów kultury tygodników: Piotra Bratkowskiego z „Newsweeka", Marty Strzeleckiej z „Wprost", Zdzisława Pietrasika z „Polityki", Jacka Tomczuka z „Przekroju", Piotra Mucharskiego z „Tygodnika Powszechnego" oraz dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza Pawła Potoroczyna.

The Superbrands Ltd. to międzynarodowa organizacja nagradzająca sukcesy marek, które wypracowały najmocniejszą pozycję w swojej branży. Tegoroczni laureaci zostali wyłonieni głosami członków Rady Marek - 38 czołowych polskich ekspertów w dziedzinie brandingu, marketingu i reklamy - oraz grupy 2700 osób, które wzięły udział w badaniu konsumenckim. Przy ocenie pod uwagę brane były m.in. rozpoznawalność marki, unikalny charakter korzyści, które oferuje i siła więzi z klientami.

Gala finałowa VI edycji Superbrands 2012 odbyła się 25 maja 2012 w hotelu Sheraton w Warszawie.

(-)
Materiały Teatru
28 maja 2012

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia