"Nie lękajcie się!" hasłem sezonu

w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

Mamy poczucie, że historia zaczęła przyśpieszać, że atmosfera zarówno w Polsce jak i Europie gęstnieje, ze jesteśmy "na chwilę przed" zasadniczymi zmianami. dlatego myślą przewodnią nadchodzącego sezonu uczyniliśmy wezwanie "Nie lękajcie się!" W sezonie 2015/2016 postanowiliśmy wybiec w przyszłość i bliżej przyjrzeć się podlegającej dynamicznym zmianom rzeczywistości na zewnątrz teatralnych murów - Jan Klata, Anna Lewanowicz, Michał Buszewicz i Anna Litak.

W sezonie 2015/2016 postanowiliśmy wybiec w przyszłość i bliżej przyjrzeć się podlegającej dynamicznym zmianom rzeczywistości na zewnątrz teatralnych murów. Teatr jako najbardziej efemeryczna ze sztuk jest również najbardziej czuły na sprawy i tematy, które dotyczą nas bezpośrednio, lub dopiero majaczą na horyzoncie. Stąd decyzja, aby mierzenie się z teraźniejszością realizować poprzez intuicje dotyczące przyszłości, niezależnie od tego, czy materiałem staje się tekst klasyczny, współczesny, czy performance.

Mamy poczucie, że historia zaczęła przyśpieszać, że atmosfera zarówno w Polsce jak i Europie gęstnieje, ze jesteśmy "na chwilę przed" zasadniczymi zmianami. dlatego myślą przewodnią nadchodzącego sezonu uczyniliśmy wezwanie "Nie lękajcie się!". Pozwala ono poszukiwać realnych i abstrakcyjnych źródeł lęku, a jednocześnie jest postulatem otwartości na dynamiczne przemiany: egzystencjalne, społeczne, polityczne i technologiczne.

Nie możemy oprzeć się wrażeniu, że stoimy u progu jakiś zasadniczych zmian, że coś czai się na horyzoncie, że mamy ciszę przed burzą. Czy jesteśmy na granicy katastrofy? Czy sytuacja międzynarodowa, czy to w postaci kryzysu europejskiej, sytej tożsamości, czy w postaci zagrożenia ze wschodu, stanie się krytyczna? Jak rozwiąże się napięta sytuacja w naszym kraju? Chcielibyśmy, aby w nadchodzącym sezonie artyści na scenach Narodowego Starego Teatru podzielili się swoimi intuicjami, nadziejami, lękami.

W sezonie "Nie lękajcie się!" - 2015/2016 zapraszamy na następujące premiery:

"Wróg ludu" wg Henryka Ibsena w reżyserii Jana Klaty - październik 2015

"Płatonow" Antoniego Czechowa w reżyserii Konstantina Bogomołowa - grudzień 2015

"Książka telefoniczna. Kraków 1990" w reżyserii Michała Buszewicza - luty 2016

"Podopieczni" wg Elfriede Jelinek i Ajschylosa w reżyserii Pawła Miśkiewicza -

kwiecień 2016

"Pamięć aktorów" [tytuł roboczy] w reżyserii Wojtka Ziemilskiego - maj 2016

"Neron" Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina - czerwiec 2016

"Tryumf woli" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki - czerwiec 2016

Planujemy także rozwiać nieuzasadnione lęki przed regularnym odwiedzaniem teatru.

W nadchodzącym sezonie chcemy zrealizować projekty edukacyjne i warsztatowe przeznaczone między innymi dla młodzieży i seniorów. Zależy nam na tym, żeby Narodowy Stary Teatr w Krakowie stawał się nie tylko miejscem spotkania publiczności z aktorami podczas przedstawień, ale również przestrzenią dyskusji i wspólnego tworzenia. W bieżącym miesiącu odbywa się adresowany do młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej projekt S/T/ART - Szkoła/Teatr/Sztuka, podczas którego spektakle repertuarowe opatrzone są dającymi nowy kontekst wydarzeniami dodatkowymi.

Zwracając uwagę na potrzebę dostępności sztuki i biorąc pod uwagę niewielki procent uczestników w życiu kulturalnym kontynuujemy współpracę z MOPS-em, Monar-em, umożliwiamy odbiór przedstawień niewidomym poprzez audiodeskrypcję i zagranicznej publiczności dzięki spektaklom z angielskimi napisami. W przyszłości chcemy również wyjść naprzeciw potrzebom rodziców z małymi dziećmi oraz seniorów.

Nadchodzący sezon przyniesie również rozszerzenie działalności międzynarodowej teatru.

Rozpoczynamy ją premierą "Płatonowa" w reżyserii Konstantina Bogomołowa, jednego z najważniejszych i obecnie najbardziej interesujących reżyserów rosyjskich, pracującego w MChAT i na najważniejszych scenach europejskich.

Kolejnym obszarem jest stworzenie platformy edukacji teatralnej w oparciu o wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy twórcami w środowisku międzynarodowym.

W ramach tych działań będą odbywać się warsztaty i wykłady poświęcone poszczególnym aspektom teatru - reżyserii, scenografii, dramaturgii i innym. Będą one prowadzone przez polskich i zagranicznych twórców, a adresowane do uczestników z całego świata. Cykl ten rozpoczniemy obecnością w Krakowie dramatopisarzy z Turcji.

W 2016 r. zaprezentujemy również wystawę "Post - Apocalypsis", która została przygotowana w ramach Polskiej Ekspozycji Narodowej na 13. Praskie Quadriennale, będące największym na świecie i najbardziej prestiżowym wydarzeniem wystawienniczym poświęconym projektowaniu przestrzeni teatralnej. Instalacja ta została nagrodzona Złotym Medalem PQ 2015 w kategorii "Sound Design". Projektantem przestrzeni do tej instalacji jest Jerzy Gurawski, scenograf współpracujący z Jerzym Grotowskim w pierwszym okresie jego działań artystycznych, a instalacja jest efektem zespołowej pracy badaczy, programistów, kompozytorów i architektów. Wystawa ma interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej, który odzwierciedla współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią.

Najważniejszym wydarzeniem sezonu 2015/2016 będzie otwarcie przygotowywanego przez wiele lat Muzeum Interaktywnego / Centrum Edukacji Teatralnej (MICET). Zastąpi ono istniejące od 1981 roku Muzeum. Zmiana nazwy to także zmiana formuły działania. Tradycyjną ekspozycję z gablotami i eksponatami zastąpią stanowiska do ćwiczeń aktorskich, scenograficznych, reżyserii światła i dźwięku. Zbudowana zostanie przestrzeń do eksperymentowania z materią teatru, ćwiczeń opartych na improwizacji tekstów, prowadzonych przez wirtualnych nauczycieli.

Ścieżki edukacji skomponowane zostały wokół pięciu tematów: pojęcia wolności, relacji ja/my, doświadczania emocji, rozumienia ciała, nowych narracji i estetyk w teatrze po 2000 roku.

Podstawowym materiałem do budowania kontentu są nagrania archiwalnych i współczesnych przedstawień, filmowe wywiady z artystami, specjalne programy ćwiczeń aktorskich napisane dla MICET. Formuła edukacji oparta jest na stawianiu pytań, nazywaniu problemów, wyzwalaniu emocji; jaka jest nasza wolność, jak widzimy siebie, co nas łączy, co dzieli, tożsamość, pamięć, miłość, wiara, uzależnienia i wiele innych.

Koszt realizacji projektu to 9 mln złotych, które teatr pozyskał ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Mechanizmu Finansowego EOG oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Otwarcie MICET nastąpi wiosną 2016 roku.

Zapraszamy do Narodowego Starego Teatru w sezonie 2015/2016.

Nie lękajcie się!

Jan Klata, Dyrektor Teatru

Anna Lewanowicz, Pełnomocnik Dyrektora ds. Organizacji i Współpracy Międzynarodowej

Michał Buszewicz, Kierownik Działu Dramaturgicznego

Anna Litak, Kierownik Muzeum

(-)
Materiał nadesłany
19 września 2015
Portrety
Jan Klata

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia