Nie warto być marionetką

Koniec pociągania za sznurki! Lalki dorwały się do władzy.

Teraz się zrewanżują za wszystkie upokorzenia i złe traktowanie. A może tylko się pożalą na swój los? Premierowy spektakl Teatru Lalek Pleciuga pokazuje świat z perspektywy lalek. A kto pociąga za sznurki?


Koniec z pociąganiem za sznurki. Koniec z zimnymi dłońmi, nieczułymi lalkarzami i ludźmi, którzy mówią na nich „kukiełki". Kukiełki z „teatrzyku". Po tylu latach podkulania ogona i wykonywania bez mrugnięcia okiem wszystkich aktorskich poleceń, lalki poszły po rozum do głowy... A może jednak nie? W końcu czy uwięzienie aktorów w garderobach i bezprecedensowa zamiana ról na linii lalka-człowiek jest aktem odwagi czy objawem postradania zmysłów?

Ten spektakl na pewno wzbudzał emocje już przed premierą. Na budynku i płocie Teatru Lalek Pleciuga pojawiły się transparenty z hasłami wymienionymi wyżej. Czy to jakiś bunt aktorów? Czy to strajk? Czy coś złego dzieje się w teatrze? W końcu niedawno przyszedł nowy dyrektor, może źle się dzieje...

Ale to tylko performance. Aktorzy dodatkowo nagrali krótkie scenki wcielając się w zwykłych przechodniów, którzy komentują te transparenty. Wszystko można było zobaczyć w mediach społecznościowych teatru. A potem była premiera.

Sam spektakl „Tu rządzą lalki" to pełen absurdalnego humoru projekt, w którym znalazło się kilkanaście piosenek napisanych przez najlepszych polskich tekściarzy i dramaturgów. Wśród nich: Anna Andraka, Artur Andrus, Artur Barciś, Marta Guśniowska, Szymon Jachimek, Tomasz Jachimek, Kuba Kapral, Katarzyna Matwiejczuk, Magdalena Mrozińska, Malina Prześluga, Michał Walczak, Magda Żarnecka.

Muzyka na żywo, zaskakująca oprawa wizualna i bogata choreografia tworzą opowieść o potrzebie bycia zauważonym i ważnym. Ale też o bezgranicznej przyjaźni, która czasami w kryzysie i starciu potrafi wybrzmieć najpiękniej.

Oczywiście najważniejsze są tutaj lalki. Okazuje się, że lalki mają dusze. Wydaje się, że bez człowieka nie potrafią funkcjonować, muszą być pociągane za sznurki, muszą być we władaniu człowieka, dostosować się, poddać czyjejś woli. Bez tej zależności leżą gdzieś z boku nikomu niepotrzebne. Giną jak ryba bez wody i człowiek bez powietrza. Ale czy my nadal mówimy o lalkach? Jedno jest pewne - nie warto być marionetką. W świecie lalek i w świecie ludzi.

Spektakl składa się z fragmentów różnych tekstów, głównie śpiewanych, co powoduje, że nie ma zwartej fabuły, nie opowiada konkretnej historii. Zabieg dość ryzykowny, jeśli chodzi o przedstawienie dla dzieci. A jednak dzieciom się podobało, sądząc z reakcji widowni. To raczej rodzice mieli wątpliwości, czy to jest fajne.

Nawet jeśli nie było konkretnej historii, to wszystko rekompensowała strona wizualna i muzyczna przedstawienia. Kolorowe wizualizacje 3D, różne elementy scenografii zsuwające się z sufitu czy przechodzące przez ściany, zdecydowanie robiły wrażenie.

Za stronę muzyczną odpowiadał Tomasz Lewandowski, nowy dyrektor Pleciugi, który już wcześniej współpracował z tą sceną, głównie od strony muzycznej. Nowoczesne aranżacje połączone z ciekawą choreografią i wizualizacjami dawały ciekawy efekt i nie dziwi fakt, że to podobało się dzieciom.

Tylko czy to jest przedstawienie dla dzieci? Czy bardziej dla dorosłych? Czy dzieci zrozumieją te wszystkie aluzje?

Na pewno jest to spektakl ciekawy i nowatorski. Warto na niego zabrać pociechy. Być może zrozumieją więcej niż nam się wydaje.

"Tu rządzą lalki": reżyseria - Artur Romański, scenografia - Grupa Mixer, choreografia - Paulina Andrzejewska-Damięcka, muzyka -Tomasz Lewandowski, multimedia - Przemek Żmiejko, opieka dramaturgiczna - Magdalena Mrozińska, reżyseria świateł - Michał Krugiołka, zdjęcia - HaWa.

Obsada: Maja Bartlewska, Rafał Hajdukiewicz, Paulina Lenart-Majtas, Kasia Majewska, Grażyna Nieciecka-Puchalik, Maciej Sikorski, Krzysztof Tarasiuk, z udziałem zespołu muzycznego pod kierownictwem Tomasza Lewandowskiego: perkusja - Tomasz Nawrocki, bas -Paweł Rozmarynowski, gitara - Michał Starkiewicz, instrumenty klawiszowe - Tomasz Lewandowski.

Premiera 13 listopada 2021.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
22 listopada 2021

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...