Nominacja w kategorii proza - "Pustostany"

15. Nagroda Literacka Gdynia. "Pustostany" Doroty Kotas z nominacją w kategorii proza

Czy można nie mieć pracy przez rok, chociaż życie jest nieprzyjemnie drogie? To jest książka o tym, jak się mieszka w domu z widokiem na kulę ziemską, czym można się pożywić w mieszkaniach zmarłych sąsiadów, jak się czuje pani w kiosku Ruchu i kto kradnie spod domów azalie. Książka "Pustostany" Doroty Kotas została nominowana do 15. Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii proza.

Czy można nie mieć pracy przez rok, chociaż życie jest nieprzyjemnie drogie? To jest książka o tym, jak się mieszka w domu z widokiem na kulę ziemską, czym można się pożywić w mieszkaniach zmarłych sąsiadów, jak się czuje pani w kiosku Ruchu i kto kradnie spod domów azalie. Książka "Pustostany" Doroty Kotas została nominowana do 15. Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii proza. 

Jedna z bohaterek postanawia zamieszkać w wannie, bo jest jej smutno w Warszawie. Ale wbrew pozorom to bardzo wesoła i pouczająca książka. Można się z niej dowiedzieć, jak powstaje człowiek albo z czego ugotować Polsce smaczną zupę.

Poza tym moc wskazówek dla roślin, jak opiekować się ludźmi i dzieje z życia bazaru. Można kupić i czytać zamiast żyć – świetny pomysł na każdą porę roku.

Rekordowo dużo – bo aż 537 książek – zgłoszono w tym roku do Nagrody Literackiej Gdynia. Jeszcze nigdy w 15-letniej historii Nagrody tyle tytułów nie ubiegało się o Literackie Kostki. Spośród nadesłanych zgłoszeń Kapituła wybrała 20 książek, po pięć w każdej z czterech kategorii: eseistyka, poezja, proza, przekład na język polski.

Kapitule Nagrody Literackiej Gdynia przewodniczy prof. Agata Bielik-Robson. Do konkursu zgłoszono rekordowo 537 tytułów, wydanych w 2019 roku, wpisujących się w poszczególne kategorie: eseistyka - 103, poezja – 193, proza - 134, przekład - 107. W kategorii esej nominowano pięcioro autorów, znakomicie piszących, choć są to eseje z pogranicza literatury.

W kategorii proza mamy kilka bardzo mocnych pozycji: zachwycające stylistycznie "Cieśniny" Wojciecha Nowickiego (Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2019), dzięki którym autor zasłużył sobie u nas na miano "polskiego Sebalda"; oniryczny, migotliwy i pełen poetyckiego uroku "Zdrój" Barbary Klickiej (Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2019); świetny debiut Doroty Kotas pt. "Pustostany" (Niebieska Studnia, Warszawa 2019); opowiadania Katarzyny Michalczak, pisarki obdarzonej znakomitym uchem społecznym, pt. "Klub snów" (Wydawnictwo Cyranka, Warszawa 2019) oraz "Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli" Radka Raka (Powergraph, Warszawa 2019), która porwała nas swoim brawurowym szwunkiem językowym.

W tym roku jednak najmocniej - zdaniem jury - wypadła kategoria przekład na język polski, w której króluje poezja autorów dotąd w Polsce mało znanych i czytanych: fantastyczne tłumaczenie Charlesa Reznikoffa, twórcy "Złotego Jeruzalem", w mistrzowskim wykonaniu Piotra Sommera ("Co robisz na naszej ulicy", Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań 2019); kongenialny przekład Giuseppe Ungarettiego, włoskiego katastrofisty, pióra Grzegorza Franczaka ("Radość katastrof", Wydawnictwo Lokator, Kraków 2019) oraz świetna "Księga pocałunków" Jaroslava Seiferta w interpretacji Leszka Engelkinga (Officyna, Łódź 2019). Mamy tu także dwie wspaniałe prozy: nowy przekład "W cieniu rozkwitających dziewcząt" Marcela Prousta, zrobiony pięknie i pieczołowicie przez Wawrzyńca Brzozowskiego (Officyna, Łódź 2019) i kapitalną powieść quasi-autobiograficzną o przewrotnym tytule "Wyznanie maski", napisaną przez Yukio Mishimę, a z japońskiego znakomicie spolszczoną przez Beatę Kubiak Ho-Chi (Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2019).

(-)
Onet.Kultura
17 sierpnia 2020
Książki
Pustostany
Portrety
Dorota Kotas

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia