Nowy sezon w Teatrze Śląskim

rozmowa z Tadeuszem Bradeckim

Rozmowa z dyrektorem artystycznym Teatru Śląskiego Tadeuszem Bradeckim.

Dziennik Teatralny: Nowy sezon 2009/2010 w Teatrze Śląskim rozpoczął się od premiery spektaklu „Świat jest skandalem” opowiadającym o artyście o śląskich korzeniach – Hansie Bellmerze. 

Tadeusz Bradecki:
Tomasz Man, dramaturg i reżyser teatralny, na specjalne zamówienie teatru Śląskiego napisał sztukę o Hansie Bellmerze – artyście urodzonym w Katowicach, które to miasto bardzo mocno zapisał w swojej pamięci i poszanowaniu. Co prawda wyjechał stąd w młodym wieku i już nigdy do Katowic nie powrócił, ale miasto to wywarło na niego znaczący wpływ. Napisać o życiu i twórczości słynnego światowego surrealisty to bardzo trudne zadanie dla dramaturga. Nie ukrywam, że kiedy Tomasz Man przedstawiał mi pierwszą wersję swojego scenariusza miałem kilka wątpliwości. Ale ponieważ znamy się z Tomaszem dłużej (realizował już u nas swój autorski spektakl „EU”), zaufałem więc jego intuicji i sądzę, że z pracy nad sztuką o Hansie Bellmerze wyszedł bardzo interesujący i godny polecenia spektakl. Podoba mi się, że autor unika w swej inscenizacji niepotrzebnego patosu. Przy okazji także dostajemy mnóstwo wiarygodnych informacji o artyście, informacji, których nie znajdziemy nigdzie. Autor swobodnie wydobył z Bellmera konflikt Niemca, który nie chciał być Niemcem i który mówił o sobie: „Jestem Ślązakiem, nie Niemcem”. Całość spektaklu natomiast ujęta jest w bardzo atrakcyjną formę teatralną.  

Oprócz premiery „Świat jest skandalem” w reżyserii Tomasza Mana na dwóch scenach Teatru Śląskiego zobaczymy jeszcze sześć nowych spektakli.  

Wyłączamy na trzy lata z użytku Scenę Malarnię, gdyż pozyskaliśmy na jej remont pieniądze unijne. Pozostają nam zatem dwie sceny. Na Scenie Kameralnej odbędą się 4 premiery, zaś na Dużej Scenie – 3. Pierwsza premiera na Dużej Scenie, do której próby trwają od czerwca i która odbędzie się 21 listopada, to „Badenheim 1939”. Jest to adaptacja powieści izraelskiego pisarza Aharona Appelfelda. Temat wskazuje na Holokaust, ale jest on potraktowany w bardzo poetycki sposób. Książka posiada klimat jak z opowieści Brunona Schulza. Adaptacji dokona i wyreżyseruje Piotr Szalsza. Będzie to projekt międzynarodowy grany w trzech językach: polskim, niemieckim i jidysz przez aktorów z Wiednia, aktorów z warszawskiego Teatru Żydowskiego (grających w jidysz) oraz aktorów naszego Teatru. Będzie to duże, bardzo muzyczne widowisko. 

Kolejna premiera jeszcze w tym roku – w grudniu na Scenie Kameralnej. Nasz etatowy reżyser Grzegorz Kempinsky postanowił sięgnąć do Woody Allena i jego sztuki „Zagraj to jeszcze raz, Sam”. W nowym roku na Dużej Scenie pojawi się dawno nie wystawiany Witold Gombrowicz i jego „Iwona, księżniczka Burgunda” w reżyserii Attili Keresztesa, węgierskiego reżysera. Następną propozycją będzie spektakl młodego reżysera – Jarosława Tumidajskiego, który w zeszłym roku zrobił w naszym Teatrze „Barbarę Radziwiłłównę z Jaworzna-Szczakowej”. W tym sezonie wyreżyseruje sztukę „Żabia królowa” niemieckiej pisarki Kerstin Specht. To tekst współczesny i drapieżny, będący walką kobiety o sens życia. Następnie Gabriel Gietzky – laureat nagrody festiwalu „Interpretacje 2009” - „Zaproszenie od Stanisława” – wyreżyseruje spektakl kanadyjskiego pisarza Michela Tremblaya autora uniwersalnej sztuki o życiu, miłości i śmierci „Albertyna razy 5”. Sezon zamkniemy spektaklem „Wiele hałasu o nic” Williama Szekspira w mojej reżyserii. Skoro poprzednia realizacja – „Poskromienie złośnicy” tak świetnie jest odbierana przez śląską publiczność, postanowiliśmy wykorzystać ten fakt i pójść za ciosem.  

Co oprócz premier będzie się w działo w najnowszym sezonie?  

Oprócz premierowych spektakli Teatr Śląski tradycyjnie będzie współorganizował III Katowicki Karnawał Komedii w styczniu oraz Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w marcu. Czynimy również starania, aby współorganizować cieszyński festiwal teatralny „Na Granicy”. Poza tym, stale współpracujemy z wieloma teatrami, zarówno polskimi jak i zagranicznymi. Sami również prezentujemy nasze spektakle na gościnnych scenach w ramach wymiany.  
Dziękujemy za rozmowę.  

Marta Odziomek i Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
1 października 2009
Portrety
Tadeusz Bradecki

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...