O spektaklu...

"Tragedia Makbeta" - reż. Redbad Klijnstra - Teatr Słowackiego w Krakowie

Jedna z najsłynniejszych sztuk geniusza ze Stratfordu doczekała się ogromnej ilości realizacji scenicznych i filmowych, a także rozmaitych wariantów interpretacyjnych, adaptujących jej tekst do konkretnych okoliczności historycznych. Reżyser spektaklu Redbad Klijnstra proponuje jednak podejście zgoła odmienne

Jest to próba spojrzenia na utwór Szekspira z dzisiejszej perspektywy, poprzedzona jednak uważną lekturą, poszukującą źródłowego sensu tekstu.

Współpraca reżysera z wybitnym badaczem Makbeta, amerykańskim dramaturgiem Robertem Blackerem, zaowocowała odkrywczą, a jednocześnie wierną zamysłowi autora interpretacją, dzięki której arcydzieło Szekspira nie tylko ujawnia swoje zapomniane warstwy, lecz okazuje się jeszcze bardziej aktualne, niż sądzono dotychczas.

Premiera spektaklu odbędzie się 25 września na Dużej Scenie, a w roli Makbeta wystąpi Radosław Krzyżowski. Utwór Williama Szekspira tłumaczył Stanisław Barańczak, autorką scenografii jest Joanna Kaczyńska, muzykę skomponował Jan Duszyński.

"Makbet" jest klasyczną tragedią elżbietańską o żądzy władzy, poczuciu odpowiedzialności i namiętności. Reżyser naszego spektaklu proponuje spojrzenie na utwór Szekspira z dzisiejszej perspektywy. To spojrzeni poprzedzone jest jednak uważną lekturą, poszukującą źródłowego sensu tekstu.

O spektaklu, reżyser Redbad Klijnstra: Przystępując do tej realizacji, nie przypuszczałem, że ten utwór jest aż tak bardzo aktualny. On w gruncie rzeczy jest o naszym współczesnym świecie i o naszej odpowiedzialności, czy raczej o jej braku w kreowaniu rzeczywistości. Dopełnieniem do tekstu Szekspira, z którego usunęliśmy jedynie scenkę z Hekate, gdyż z badań wynika, że nie napisał jej Szekspir, jest kilka zdań Marka Edelmana, które są domknięciem współczesnego odczytania tej ponadczasowej tragedii. "Makbet" jest również tekstem opowiadającym o fenomenie małżeństwa, związku długotrwałego, który w naszych czasach rzadko trwa dłużej niż dwa lata. Na innym poziomie to utwór o trzech formach sprawowania władzy: o Duncanie - królu miłym, lecz mało skutecznym, o Makbecie - królu skutecznym, lecz mało humanitarnym i o synu starego króla, którego mamy nadzieję zobaczyć jako władcę świadomego, łączącego cechy króla oświeconego .

(-)
Materiały Teatru
23 września 2010

Książka tygodnia

Mewa. Egzemplarz reżyserski Krystiana Lupy
Akademia Sztuk Teatralnych
Krystian Lupa

Trailer tygodnia