O twórcach

Królowa Śniegu" - reż. Karolina Maciejaszek - Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum

30 listopada repertuar Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum wzbogacił się o baśń Hansa Christiana Andersena „Królowa Śniegu" w przekładzie Stefanii Beylin. Autorką adaptacji i reżyserką przedstawienia jest Karolina Maciejaszek.

Opowieść duńskiego pisarza jest tak naprawdę historią inicjacyjną Gerdy, pokazaną z dziewczęcej, kobiecej perspektywy. Może dlatego wśród twórców inscenizacji zdecydowanie dominują kobiety. Warto krótko przedstawić pięcioosobowy zespół realizatorów.

KAROLINA MACIEJASZEK
Reżyserka teatralna.
Absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2008) oraz Teatrologii na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (2003).
Debiutowała w 2007 spektaklem „Woyzeck" G. Buchnera w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie. Współpracowała z wieloma teatrami dramatycznymi (m.in. Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Polski w Poznaniu, TR Warszawa, Teatr im. Horzycy w Toruniu, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Teatr Dramatyczny w Warszawie), offowymi (Teatr Rawa w Katowicach) i lalkowymi (Teatr Pinokio w Łodzi, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatr Lalki i Aktora w Olsztynie).
Wyreżyserowała m.in. spektakle: „Mroczna gra albo zabawy dla chłopców" C. Murillo, „Disco Pigs" E. Walsha, dla widowni dziecięcej: „Koralinę" N. Gaimana, „Ronję, córkę zbójnika" A. Lindgren, „Piotrusia Pana" J.W. Barriego czy „Rutkę" J. Fabickiej.
Za spektakle dla dzieci dwukrotnie nagrodzona łódzką Złotą Maską (w sezonie 2013/14 za „Koralinę" oraz w sezonie 2015/16 za „Ronję, córkę zbójnika").
Ten ostatni tytuł został doceniony także na ogólnopolskich festiwalach, zdobywając nagrodę Jury Dziecięcego dla najlepszego spektaklu na III Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu oraz Nagrodę „Ziarenko" na XXI Festiwalu „Korczak" w Warszawie (2017).

MARIKA WOJCIECHOWSKA
Absolwentka Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz podyplomowych studiów w Katedrze Scenografii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie wykładowczyni Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Scenografii.
Zajmuje się projektowaniem scenografii, kostiumów, lalek, plakatów teatralnych i grafik.
Jest autorką kilkudziesięciu scenografii w teatrach lalkowych i dramatycznych w Polsce (m.in. Opolski TLiA, Teatr Pinokio w Łodzi, TLiA w Wałbrzychu, Teatr Lalek w Olsztynie, Teatry Guliwer i Baj w Warszawie, Teatr Andersena w Lublinie, Białostocki Teatr Lalek, Teatr Groteska w Krakowie; Teatr Dramatyczny w Sosnowcu, Teatr Powszechny w Łodzi, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Stary w Krakowie, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Dramatyczny w Białymstoku, Opera na Zamku w Szczecinie) oraz za granicą (Babkove Divadlo v Kosicach, Słowacja, Teatrul Luceafarul, Iasi, Rumunia).
Od kilku lat współpracuje również z uczelniami teatralnymi przygotowując scenografie dyplomowe (AT Białystok, PWST Wrocław).
Spektakle, które współtworzy były nagradzane na wielu festiwalach, m.in. na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu (nagrody za scenografię do „Bleee...", „Balladyn i romansów" 2013 oraz „Fru fru" 2019), Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu („Karnawał zwierząt", 2015 oraz „Król Maciuś Pierwszy" 2019), Festiwalu Korczak w Warszawie (wyróżnienie za plastykę spektaklu „Król Maciuś Pierwszy", 2017).
Autorka ponad 40 ekspozycji zbiorowych z dziedziny malarstwa i scenografii prezentowanych w kraju i za granicą.

EWELINA CISZEWSKA
Aktorka, mim, lalkarka, współzałożycielka Teatru Sztuk.
Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (2006), w 2009 uzyskała tytuł doktora, a w 2014 habilitację. Od początku związana z uczelnią, w której prowadzi przedmiot "plastyka ruchu scenicznego".
Jej przygoda z teatrem zaczęła się w 1998, kiedy zadebiutowała w autorskim spektaklu J. Markockiego "Alternacje przestrzeni" rolą (!) atomu (Teatr Formy, Poitiers, Francja 1998). Od tamtego czasu brała udział w wielu polskich i międzynarodowych prezentacjach tego teatru.
Lubi i chce zderzać różne gatunki sztuki. Stąd pomysł współtworzenia wraz z Robertem Balińskim Teatru Sztuk (produkcje: „Akt 1925", 2010 Kosowo - Grand Prix Festiwalu SKENA UP, Fotoplastikon – Obiekt oo1, Czechy 2012, Omaggio a Russollo, Rzym 2013, Fotoplastikon - Obiekt oo2, Rzym 2014, „Koniec", PWST Wrocław 2014, „Sceny miłosne z dramatów Szekspira" dla Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, 2014).
Prowadzi warsztaty pantomimy i ekspresji ruchowej w kraju i za granicą. Od kilku lat zajmuje się również sztuką performance. Zaproszona przez artystów plastyków do udziału w Survivalu – Przeglądzie Młodej Sztuki w Ekstremalnych Warunkach we Wrocławiu, prezentowała: „pre-tekst", „akt 168" oraz „ucztę romską".
Jako reżyserka zadebiutowała w 2004 we Wrocławiu spektaklem "Love story czyli defekt miłości". W 2012 przygotowała wielokrotnie nagradzany monodram "maria s.".
Swoje umiejętności i myślenie o ciele wykorzystuje podczas pracy nad choreografią do spektakli dramatycznych, muzycznych i lalkowych. Z tych ostatnich współpracowała m.in. z lubelskim Andersenem, kieleckim Kubusiem, szczecińską Pleciugą, warszawskim Bajem i toruńskim Bajem Pomorskim, katowickim Ateneum i Banialuką w Bielsku-Białej.

SZCZEPAN POSPIESZALSKI
Kompozytor, trębacz, swobodnie poruszający się w różnych nurtach muzycznych.
Studiował kompozycję na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w Katowicach pod kierunkiem profesora Aleksandra Lasonia.
Od najmłodszych lat brał udział w różnych projektach muzycznych. Koncertował z takimi zespołami jak Raz Dwa Trzy, VooVoo czy Deus Meus.
Główne obszary jego aktualnych poszukiwań artystycznych stanowi muzyka tradycyjna, a także nowe brzmienia elektroniczne. Na co dzień współpracuje z zespołem Janusz Prusinowski Kompania, Adamem Strugiem (Monodia Polska, Strug Kompania) i kapelą Tęgie Chłopy, tworzy również własne kompozycje (m.in. dla Teatru Gardzienice).

ALEKSANDRA OŁDAK
Artystka wizualna i projektantka graficzna. Studentka wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz licencjatka Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej w Warszawie w specjalizacji Technologii Multimedialnej.
Operuje w obszarach grafiki 2D, 3D oraz ich hybrydzie (grafice dwuipółwymiarowej).

„Królowa Śniegu" – w nieco mrocznym, jak przystało na andersenowską baśń klimacie – przygotowana została z myślą o nieco starszych dzieciach (7+); jej urodę docenią jednak z pewnością również dorośli. I nie tylko w zimowy czas warto będzie wybrać się całą rodziną na to najnowsze przedstawienie katowickiego Ateneum.

Renata Chudecka
Materiał Teatru
27 grudnia 2019

Książka tygodnia

Zdaniem lęku
Instytut Mikołowski im. Rafała Wojaczka
Piotr Zaczkowski

Trailer tygodnia