Och-Teatr

warunek naszego rozwoju

Za dnia w dawnym warszawskim kinie Ochota trwa remont, wieczorami - próby "Wassy Żeleznowej". Już 16 stycznia inauguracja nowej sceny

Teraz jest tu bardziej przestrzennie – mówi Maria Seweryn, opiekunka drugiej, po teatrze Polonia, sceny Fundacji Krystyny Jandy na rzecz Kultury, i prowadzi nas do budynku przy Grójeckiej 65.

W holu, w którym do niedawna były punkty handlowe, stoją tylko kasy. Sprzedaż biletów rozpoczęła się w poniedziałek. Och-Teatr ruszy za tydzień.

Oddech dla Polonii

– Pierwszego dnia w ciągu trzech godzin sprzedaliśmy 60 biletów – mówi Krystyna Janda, prezes fundacji.

Czy to znak, że Och-Teatr odniesie taki sukces jak stworzona przed czterema laty również w budynku dawnego kina scena przy Marszałkowskiej (w 2008 r. odwiedziło ją 175 tys. widzów)?

– Och-Teatr na pewno odciąży Polonię. Mamy tu coraz bogatszy repertuar, a 270-osobowa widownia nie pozwala na spełnienie zapotrzebowania gości. Nowa scena to warunek naszego rozwoju – mówi Janda.

Nad spektaklem, który otworzy Och-Teatr, aktorka i reżyserka pracuje już drugi miesiąc. Pierwsze próby z racji remontu odbywały się w Polonii. Kolejne już na Ochocie – głównie nocami, by nie kolidować z trwającymi tu pracami wykończeniowymi.

– „Wassa...” będzie trudnym początkiem, bo to spektakl wymagający. Nasza widownia nie dostanie więc od razu samej przyjemności, ale... dostanie po głowie – mówi z uśmiechem Krystyna Janda.

Sztukę opartą na dramacie Maksyma Gorkiego reżyseruje Waldemar Raźniak, debiutant. Och-Teatr ma być otwarty na nowych twórców i nowe nurty.

– Przede wszystkim ma jednak przyciągać odważnym repertuarem – podkreśla Janda.

– Chcemy poruszać tematy aktualne, opowiadać o świecie, w którym żyjemy, w niekonwencjonalny sposób.

Na Ochotę trafią spektakle z Polonii – „Ucho, gardło, nóż”, „Darkroom”, „Kobiety w sytuacji krytycznej” oraz „Miss Hiv”.

W ciągu roku pojawią się też cztery nowe tytuły.

O współczesności

W budynku przy Grójeckiej praca wre. Robotnicy wiercą, przykręcają krzesełka, dokonują ostatnich szlifów, oświetleniowcy pracują nad światłem.

– Sama scena ma dość nietypową formę. Mieści się pośrodku sali, z widownią na ponad 400 miejsc po obu stronach – mówi Maria Seweryn i dodaje, że jej stworzenie było największą ingerencją w powstały w latach 50. budynek. Ściany są wyciszone 300 mkw. płyt akustycznych, fotele odrestaurowane, a garderoba znajduje się w miejscu kinowego mieszkania.

Nowe centrum kultury

– Przed otwarciem uruchomimy jeszcze kawiarnię, a wiosną zaczniemy przygotowywać ogródek – mówi Seweryn.

– Przez pięć miesięcy pracy zakochałam się w tym miejscu. Chciałabym, żeby żyło cały dzień – mówi.

Ma sentyment do Ochoty, bo sama przez kilka lat tu mieszkała. Do kina, jak mówi jej matka, podobno też chodziła. – Na poranki, ale byłam mała i, szczerze mówiąc, nie pamiętam – mówi.

Och-Teatr ma szansę stać się nowym centrum kultury. Jeszcze w połowie lutego ruszy tu scena muzyczna. Zagrają m.in. Fisz Emade Tworzywo, Urszula Dudziak i Katarzyna Nosowska.

Poza comiesięcznymi blokami koncertów – także poezji śpiewanej – będą tu odbywać się cotygodniowe cykle edukacyjne poświęcone teatrowi, tańcowi, operze i filmowi.

Anna Brzezińska
Rzeczpospolita
9 stycznia 2010

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia