Od otwarcia do "Ziemi obiecanej"

Teatr wielu głosów, różnych spojrzeń. 2021/2022 w Kochanowskim

Sezon 2021/2022 zainaugurowaliśmy z początkiem września otwarciem teatru po gruntownej modernizacji. Kończymy go z bilansem dziesięciu premier, dwóch edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych i ponad dziewięćdziesięciu wydarzeń Centrum Edukacji Kulturalnej.

To był wyjątkowo intensywny sezon teatralny, któremu przyświecało hasło: Jesteśmy otwarci. Cieszymy się, że zmodernizowana przestrzeń Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu służy naszej publiczności i pozwala jej doświadczać nowych wrażeń.

Nasz repertuar to w dużej mierze polskie i światowe utwory współczesne oraz  teksty pisane specjalnie na opolską scenę.   Za nami sceniczna prapremiera sztuki Iwana Wyrypajewa „Badania ściśle tajne" w reżyserii Norberta Rakowskiego – wielopoziomowa i wieloaspektowa diagnoza współczesności, a zarazem dramatyczne pytanie o przyszłość ludzkości. Spektakl ten, bardzo dobrze przyjęty przez krytykę i opolską publiczność, był już pokazywany na dwóch festiwalach: Kaliskich oraz Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Otrzymał też zaproszenia na kolejne festiwale, m.in. odbywające się jesienią Lubelskie Konfrontacje.

Kolejną z prapremier był spektakl „Los Endemoniados/Biesy" Marcina Wierzchowskiego. To przedstawienie, będące luźnym nawiązaniem do powieści Dostojewskiego, stawia pytanie o rolę i moc sprawczą sztuki w państwie radykalnie ograniczającym wolność.

Na naszej scenie odbyła się także polska prapremiera sztuki Alexisa Michalika „Historia miłosna" w reżyserii Wojciecha Malajkata, czyli opowieść o miłości, zdradzie i prawie do wybaczenia, o radzeniu sobie ze stratą oraz odwadze wyruszania w nową życiową podróż.

Niezwykłym wyzwaniem była dla nas koprodukcja multimedialnego spektaklu „Rohtko" w reżyserii Łukasza Twarkowskiego. Wyprodukowany wspólnie z łotewskim Teatrem Dailes spektakl przygląda się rynkowi sztuki przez pryzmat twórczości łotewsko-żydowskiego malarza, stawiając pytanie o kwestię kopii i oryginału. Opole i Ryga to pierwsze przystanki światowego tourneé, w które przedstawienie Twarkowskiego wyruszy już w przyszłym sezonie.

Po wielu miesiącach udało się nam także doprowadzić do finiszu współpracę z Teatrem Śląskim im. St. Wyspiańskiego. Spektakl „Amator 2020" (reż. Norbert Rakowski), którego próby i kolejne planowane premiery zakłócane były przez pandemię, powstawał prawie dwa lata. Od września można oglądać go zarówno w Opolu, jak i w Katowicach.

Możliwość współtworzenia spektakli z partnerskimi teatrami to dla nas zawsze ogromna radość oraz szansa na zdobywanie cennych doświadczeń, na które zawsze jesteśmy otwarci.

W eksperymentalnej przestrzeni Modelatorni powstały dwa projekty: „bez tytułu 09/21" (reż. Anna Karasińska) oraz „Kuliści" (chor. Weronika Pelczyńska, dram. Patrycja Kowańska). Ten ostatni został wyłoniony jako zwycięski, spośród licznych projektów zgłoszonych do 4. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia.

Jesteśmy otwarci także na pomysły naszych aktorów. W ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich powstały dwie produkcje na Scenie Bunkier: „Instytut" (reż. Jędrzej Wielecki) oraz „Pół na pół" (reż. Adam Biernacki). Cieszą się one niesłabnącym zainteresowaniem naszej publiczności.

Sezon zwieńczyliśmy długo oczekiwaną „Ziemią obiecaną" (reż. Piotr Ratajczak), będącą kolejną z naszych propozycji dla widzów otwartych na klasykę w teatrze. Spektakl Ratajczaka to opowieść o marzeniach, nieposkromionej ambicji oraz dążeniu do celu bez względu na koszty i konsekwencje.

Nasza praca w tym sezonie to nie tylko przygotowywanie spektakli. Za nami pierwszy sezon działalności Centrum Edukacji Kulturalnej (CEK), dzięki któremu otwieramy się na publiczność organizując wydarzenia edukacyjne, kulturalne i ruchowe dla osób w różnym wieku. W ramach CEK-u działa także Teatralna Rada Młodych. Jej członkinie są głosem doradczym i twórczym: realizują czytania performatywne, biorą udział w warsztatach przygotowujących do prowadzenia rozmów z twórcami oraz proponują własne cykle spotkań dla młodzieży. W tym roku Centrum Edukacji Teatralnej podjęło również współpracę z ukraińską twórczynią Valerią Oleinykovą, która – wspólnie z grupą dzieci i młodzieży – przygotowuje spektakl „Jesteśmy z Ukrainy" (premiera 2 lipca).

Naszym przedstawieniom towarzyszył szereg otwartych spotkań z twórcami oraz dyskusji problemowych, prowadzonych przez Jacka Wakara i Łukasza Drewniaka. Wzięli w nich udział tacy goście jak Edwin Bendyk, Sylwia Frołow, Tymur Jaszczenko, Katarzyna Kasia, Janusz Opryński, Tomasz Stawiszyński, Ivan Wyrypajew czy Jakub Żulczyk.

W tym sezonie odbyły się 45. i 46. edycja Opolskich Konfrontacji Teatralnych. W ramach obu przeglądów publiczność mogła obejrzeć 16 inscenizacji klasycznych polskich tekstów, które walczyły o główne nagrody konkursu „Klasyka Żywa".

Spektakle Teatru im. Jana Kochanowskiego zostały zaprezentowane na aż pięciu festiwalach branżowych: XXV Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia 2021, 61. Kaliskie Spotkania Teatralne – Festiwal Sztuki Aktorskiej, XXX Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Bez Granic", 62. Kaliskie Spotkania Teatralne – Festiwal Sztuki Aktorskiej oraz 42. Warszawskie Spotkania Teatralne.

W tym sezonie miał miejsce finał 4. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia. Ogłosiliśmy też 5. edycję konkursu, której finałem będzie realizacja projektu Patrycji Wysokińskiej „Kordiani" – otwartego na wrażliwość współczesnych nastolatków. Premiera zaplanowana jest na początek przyszłego sezonu.

Cieszymy się z zaangażowania naszej publiczności w społeczność zgromadzoną wokół teatru. Z licznej obecności na spektaklach, pełnych sal, z udziału w warsztatach, projektach edukacyjnych i spotkaniach. Dziękujemy, że tak często widzimy się w teatrze!

Zachęcamy do śledzenia działań Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu na bieżąco. Już niedługo ogłosimy plany na kolejny sezon!

https://teatropole.pl
https://facebook.com/teatropole/
https://www.instagram.com/teatropole/

Katarzyna Zych
Materiał Teatru Kochanowskiego w Opolu
29 czerwca 2022
Portrety
Norbert Rakowski

Książka tygodnia

Czas zdrajców
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Marek Krajewski

Trailer tygodnia