Odczynianie guseł Mirona Białoszewskiego

"Pudełko" - reż. Paweł Passini - neTTheatre w Lublinie, Centrum Kultury w Lublinie, Stowarzyszenie Artystów "Bliski Wschód"

Zdarzenie teatralne z udziałem widzów zawiera w sobie:
Dziady zapisane przez Adama Mickiewicza, odprawiane przez Mirona Białoszewskiego, nagrane dla Jadwigi Stańczakowej, przekazane w pudełku wraz z innym nagraniami Jackowi Kopcińskiemu, wywiezione przez Pawła Passiniego na Haiti, i tak to krąży...
...i teraz jest w naszych rękach, a za chwilę w Waszych.

Jako dziecko budował z klocków gramofony i śpiewał przed matką i ciotkami wymyślone arie. Gdy został poetą, założył teatr i zagrał w nim monolog Gustawa z IV części Dziadów tak, jakby puszczał go z kilku płyt jednocześnie... Dziady traktował bardzo osobiście, w komentarzu do spektaklu mówił niemal: „Gustaw to ja", ale „ja" wewnętrzne, ukazywane wstydliwie, najkruchsze i najcenniejsze, bo przenoszące w zupełnie wyjątkowe rejony, przez romantyków nazywane po prostu niebem. Żeby dotrzeć do swojego nieba, Białoszewski wchodził do ciasnego pudełka domowego teatru, zapraszał garstkę osób, a potem „odprawiał" swoje poetyckie gusła.

Na przedwojennym Lesznie w Warszawie, na Tarczyńskiej, przy placu Dąbrowskiego, gdzie działał Teatr Osobny, ale też na Hożej, gdzie mieszkała jego niewidoma przyjaciółka Jadwiga Stańczakowa, dla której nagrywał swoje utwory. W czasie tych sesji mówiący i nasłuchująca siadali obok siebie na kanapie, a mikrofon, oprócz głosu poety, rejestrował unikalną więź, która rodziła się między nimi. Kiedy wiele lat później odwiedziłem Stańczakową, czarny Grundig nadal stał na jej stoliku, a pod kanapą schowane były taśmy. W gusłach Mickiewicza „ciemne" i „głuche" okazuje się niezbędne, aby móc zacząć widzieć i słyszeć naprawdę. Otwieramy dziś pudełka z kasetami Mirona Białoszewskiego i wypełniamy sobą ciasną, ciemną i głuchą przestrzeń teatru. Co też uda nam się poczuć, co dostrzec, dokąd wspólnie przedostać?
Jacek Kopciński

POKAZ PRZEDPREMIEROWY| 31.10.2016, Wrocławski Teatr Współczesny - Festiwal "Dziady. Recykilng" - Olimpiada Teatralna OLYMPICS 2016 | Remiks Dziadów Mirona Białoszewskiego (premiera 1961)

PREMIERA | 4.02.2017 | Centrum Kultury | Sala Widowiskowa - godz. 20:00
SPOTKANIE "Białoszewski w Lublinie" - 5.02.2017 | Muzeum im. J. Czechowicza w Lublinie - godz. 17:00
Spotkanie wprowadzające do spektaklu pt. "Pudełko" w reż. Pawła Passiniego, poświęcone postaci Mirona Białoszewskiego. W jego trakcie po raz pierwszy zaprezentowane zostaną fragmenty nagrań archiwalnych z jego wieczoru autorskiego w Lublinie wiosną 1976 r.

W spotkaniu udział wezmą Jacek Kopciński, Paweł Passini i Jarosława Cymermana
SPEKTAKLE - 5 oraz 6.02.2017 - Centrum Kultury - Sala Widowiskowa | godz. 20:00
BILETY: 20/30 zł dostępne w kasie CK pod nr. tel : 81 466 61 40 lub e-mail: kasa@ck.lublin.pl
bilety online: https://www.tiketto.pl/Detale/show_event/2608147
Dziękujemy za udostępnienie materiałów archiwalnych dr hab. Jackowi Kopcińskiemu prof. UKSW oraz Muzeum Literatury w Warszawie.
Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Dziady. Recykling / Olimpiada Teatralna organizowanym przez Instytut Grotowskiego w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

 

(-)
Materiał Teatru
26 stycznia 2017
Portrety
Paweł Passini

Książka tygodnia

Historia męskości
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...