Opera dla żebraków

"Opera za trzy grosze"-Teat Capitol we Wrocławiu - reż: W. Kościelniak

Londyński półświatek - gangsterzy, żebracy, prostytutki. Klimat undergroundu. Żądza pieniądza, władzy, lepszego życia. Mackie Majcher- bandyta i kobieciarz poślubia Polly, córkę przywódcy żebraków Peachuma. Niezadowolony z wyboru córki Peachum, postanawia pozbyć się niewygodnego zięcia. Nie jest to jednak proste, gdyż szef londyńskiej policji Brown, jest starym przyjacielem Mackiego i przymyka oko na jego bandyckie zachowanie.

Kiedy w końcu wydany przez przekupione przez Peachuma prostytutki, trafia do więzienia, z opresji ratuje go jego kochanka Lucy Brown. Po ponownym uwięzieniu nie ma już na kogo liczyć. Zdradzony przez swoich kompanów, opuszczony przez kochanki i swojego kumpla Browna zostaje skazany na śmierć.

Metalowa konstrukcja, rury i wielkie buchające kotły wysuwające się od czasu do czasu na scenę, to obraz londyńskiego podziemia. W takim mrocznym i ponurym klimacie rozgrywają się wydarzenia. Aktorzy równie ponurzy, bo ucharakteryzowani na żebraków i bandytów doskonale wplatają się w treść historii. Muzyka, wykonywane przez aktorów piosenki, ruch sceniczny wszystko dopracowane w najdrobniejszym szczególe.

A jednak zabrakło mi tu energii. Według mnie za mało było tu dynamizmu i siły, która nie pozwoliła by mi się oderwać. Szczerze się przyznam, że momentami zdarzało mi się uciec myślami ale nie po to, by przemyśleć, to co dzieje się na scenie. Fakt i tu muszę być sprawiedliwa, choreograf i tancerze spisali się na medal. Każde ich wejście niosło za sobą coś nowego, ożywiającego. Czasami miałam wrażenie, że to oni tworzą klimat całego przedstawienia. Warto wspomnieć o suflerze, który podobnie jak Arlekin w komedii dell\'arte, nawiązywał kontakt z publicznością. Każde jego pojawienie się stanowiło odrębny spektakl, który bawił i ożywiał publikę. Warto przyjść, by posłuchać znanych na całym świecie songów między innymi “Ballady o Mackim Majchrze", by poczuć undergroundowy klimat, by popatrzeć na ciekawa choreografię i dobrze się bawić.

Olga Drąg
Dziennik Teatralny Wrocław
4 grudnia 2008

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...