Opera Śląska uczci Święto Niepodległości

„III Litania ostrobramska" Stanisława Moniuszki - Opera Śląska w Bytomiu

W środę 11 listopada, na kanałach społecznościowych Opery Śląskiej w Bytomiu, będzie można usłyszeć i zobaczyć nagranie „III Litanii ostrobramskiej" Stanisława Moniuszki. Poprzez ten muzyczny akcent, Opera Śląska włącza się w obchody Święta Niepodległości.

„III Litania ostrobramska" została przygotowana pod kierownictwem Francka Chastrusse Colombier z udziałem orkiestry, chóru i solistów. Kompozycje religijne zajmowały w twórczości Stanisława Moniuszki marginesowe miejsce, nie poświęcił im tyle czasu co operze, twórczości kantatowej czy pieśniom. Spośród skomponowanych przez niego utworów religijnych, z pewnością wyróżniają się cztery „Litanie ostrobramskie". Powstały w latach 1843-55 na cześć NMP Ostrobramskiej i były wykonywane za czasów kompozytora w Ostrej Bramie w Wilnie. Moniuszko wykorzystał w nich swoje doświadczenia związane z twórczością pieśniową i kantatową.

Największe uznanie zyskała właśnie „III Litania", którą również szczególnie cenił sam Moniuszko, o czym świadczą m.in. informacje w jego korespondencji o wykonaniach tego utworu.

- To piękne dzieło, piękna muzyka. I chociaż w swoim zamyśle, Stanisław Moniuszko komponował „Litanie" dla zespołów amatorskich, wcale nie oznacza to, iż utwór jest łatwy do wykonania – mówi profesor Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, kierownik Chóru Opery Śląskiej. - Dla naszego chóru z pewnością jest wyzwaniem, ponieważ nie specjalizujemy się w wykonaniach muzyki oratoryjnej. Na pewno jednak warto było podjąć się tego zadania, bo utwór zachwyca swoją kompozycją. Tekst nawiązuje bezpośrednio do słynnej Litanii loretańskiej, chociaż należy zaznaczyć, iż nie jest dokładnym jej odwzorowaniem. Nie ma tu samodzielnych partii solistycznych, mamy za to mozartowskie dialogowanie solistów z chórem. Spośród wszystkich czterech Litanii, trzecia niewątpliwie należy do najciekawszych i najbardziej kontrastowo zbudowanych, także pod kątem dynamiki tempa. To prawdziwy wachlarz w tempie Lento po Allegro i w dynamice od pianissimo po fortissimo. Sama stylistyka muzyczna jest również różnorodna i wnikliwi słuchacze znajdą tu zapowiedź innych dzieł Moniuszki, np. opery „Straszny dwór" – dodaje profesor Krzyżanowska-Łoboda.

Nagranie jest realizowane w ramach #TUTTIwdomu – edycji specjalnej projektu TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Pochodzi z katalogu Państwowego Wydawnictwa Muzycznego. Wydarzenie jest prezentowane jako część „Projektu realizowanego w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości."

Magdalena Nowacka-Goik
Materiał Opery Śląskiej
11 listopada 2020

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia