Opowieści o rzymskich orgiach

"Cesarz Kaligula" - reż. Ingmar Villqist - Teatr Bagatela w Krakowie

Plan filmowy zawsze Was intrygował? Opowieści o rzymskich orgiach rozpalały wyobraźnię? Ingmar Villqist w "Cesarzu Kaliguli" opowiada o osławionym władcy, przenosząc widzów za kulisy kinowej produkcji. Życiorys Kaliguli - łańcuch obłędu, zbrodni i wynaturzeń - pozostanie dla nas niepełny, jeśli nie spróbujemy zobaczyć w cesarzu człowieka. Jeżeli jego życie było widowiskiem, w którym sam rozdawał role, to czy zdołał udźwignąć swoją?

- Przede wszystkim staramy się pokazać mechanizm manipulacji faktami - mówi autor i reżyser przedstawienia. - Śledzimy proces fabrykowania szaleńca i jego szaleństwa. Kiedy przygotowywałem się do napisania tekstu tego dramatu, przekopałem się przez ogrom materiału ikonograficznego i historycznego. I jak zacząłem się przyglądać Kaliguli, zobaczyłem bezbronnego młodego człowieka uwikłanego w okrutny wir historii.

Dzięki rozmaitym lekturom poznałem bardzo dobrze obeznanego w prawodawstwie młodzieńca z dużym, autentycznym talentem aktorskim. Nieźle przygotowanego do rządzenia.

I ja go lubię, bo widzę w nim osaczonego, bezradnego, wystawionego na ciosy, wierzącego w miłość człowieka. Poczucie przeraźliwej krzywdy, jaką mu wyrządzono w dzieciństwie i wczesnej młodości, zszarganie godności i upodlenia, jakich był podmiotem, nie mogły nie wpłynąć na jego psychikę. Zatem, kiedy już jakby z urzędu otrzymał środki i możliwości - mógł się mścić. Ale nie prostacko i pospolicie. Nieszablonowość represji okazała się zbyt wyrafinowana dla otoczenia, które wolało uważać Kaligulę za wariata, bowiem szaleństwo jest bezpieczniejsze i znane, a więc wiemy, jak się z nim uporać. Nietuzinkowość niesie same zagadki, a my nie lubimy niepospolitych ludzi.

"Głównym źródłem inspiracji i prawdziwej fascynacji jest i będzie dla mnie człowiek, jego zagubienie, marzenia, strach, potrzeba szczęścia, samotność, którą tak desperacko każdy z nas chce zrozumieć, potrzeba bliskości drugiego, równie samotnego człowieka" - mówi Ingmar Villqist (Jarosław Świerszcz), absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego, historyk sztuki, dramatopisarz, scenarzysta, reżyser teatralny i filmowy, nauczyciel akademicki, z urodzenia chorzowianin.

W latach 1989-94 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach. Później był wicedyrektorem Narodowej Galerii Sztuki Zachęta (Warszawa), będąc wówczas jednocześnie wykładowcą na krakowskiej, a potem warszawskiej ASP. Obecnie prowadzi zajęcia na Wydziale Radia i Telewizji (Wydział Reżyserii i Operatorski) Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2016 roku wykłada dramatopisarstwo i pisanie scenariuszy filmowych na kierunku sztuka pisania w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej tamże.

W latach 2001-6 jako reżyser był na stałe związany z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Od 2008 do 2010 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Miejskiego w Gdyni. Obecnie pracuje na Śląsku. Razem z Adamem Sikorą przygotowują film "Miłość w mieście ogrodów".

Otrzymał Nagrodę Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury, uhonorowano go też statuetką Orła Śląskiego za "niepodważalną wartość oraz wkład do kultury narodowej". W 2010 na X Międzynarodowym Festiwalu Filmowym ERA NOWE HORYZONTY oraz w 2011 na 7th Annual New York Polish Film Festival otrzymał (wspólnie z Adamem Sikorą) nagrody za debiut reżyserski Ewa. W 2011 zdobył nagrodę Don Kichota za debiut reżyserski w Teatrze Polskiego Radia za słuchowisko "Oddychaj ze mną".

W 2012 w rankingu krytyków miesięcznika "Teatr" - "Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2011/2012" w kategorii "Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu)" znalazła się adaptacja sceniczna scenariusza filmowego Villqista "Miłość w Koenigshutte", wystawionego w marcu 2012 przez autora w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Spektakl, opowiadający o białych plamach w powojennej historii Śląska, wywołał spore kontrowersje nie tylko w środowisku teatralnym.

Villqist jest autorem ponad 20 dramatów i powieści "Archipelag Wysp Pingwinich" (Wydawnictwo SIC!). Jego sztuki były w Polsce wystawiane między innymi w teatrach: Rozmaitości, Studio, Powszechnym, Starej Prochowni (Warszawa); Narodowym Starym Teatrze i Teatrze im. J. Słowackiego; Polskim w Poznaniu, Nowym w Łodzi, Wybrzeże w Gdańsku, Polskim w Bielsku Białej oraz Kriket w Chorzowie.

Dramaty Ingmara Villqista, tłumaczone na niemiecki, angielski, francuski, włoski, szwedzki, słowacki, bułgarski, węgierski, chorwacki, ukraiński, litewski, rosyjski, hiszpański, estoński, portugalski i kataloński, były wystawiane w kilkudziesięciu miastach niemalże całej Europy oraz w Stanach Zjednoczonych. Po utwory polskiego dramaturga sięgały m.in. sceny w Londynie (Brit-Pol Theatre i Theatre With Accent), Marburgu (Theater Gegen Stand), Belgradzie (Bltef Teater), Koszycach (Štátne divadlo), Düsseldorfie (Schauspielhaus), Essen (Kathakomben Theather), Luksemburgu (Grand Theatre), Sarajewie (Kamerni Teater), Pradze (Divadlo v Celetné), Wiesbaden (Staatstheatre), Wilnie (Teatr Narodowy), Smoleńsku (Teatr Dramatyczny) i St Louis (Upstream Theater).

Na Scenie na Sarego 7 wyreżyserował w 2011 własną sztukę "Noc Helvera" z Anną Rokitą i Michałem Kościukiem; w tej samej obsadzie przygotował dwa lata później jej adaptację dla Programu 1 Polskiego Radia, która przyniosła naszym aktorom nagrodę Arachne za debiut radiowy. W październiku 2013 przygotował na Scenie na Sarego 7 w podwójnej obsadzie "Ławeczkę" Aleksandra Gelmana; jedna z premier odbyła się w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. W 2015 na tej samej scenie zrealizował cieszący się popularnością "Lot nad kukułczym gniazdem" wg Kena Keseya.

Kolejne pokazy na Scenie na Sarego 7: 17-19 marca, 4-6 kwietnia, 27-28 i 30-31 maja o 18.00.

6 kwietnia o 18.00 Scena na Sarego 7 zaprasza na premierę studencką - po spektaklu spotkanie z twórcami poprowadzi Jacek Wakar.

Uwaga: przedstawienie dla widzów od 18 roku życia!

(-)
Materiał Teatru
16 marca 2017
Portrety
Ingmar Villqist

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...