Ostatni tydzień festiwalowych emocji w Powszechnym

17. Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Na zakończenie 17 edycji Międzynarodowego Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi zostanie zaprezentowany spektakl "Babel" w reż. Mai Kleczewskiej i "Król umiera, czyli ceremonie" w reż. Piotra Cieplaka

W ramach festiwalowego repertuar zobaczyć będzie można jeden z najgłośniejszych spektakli ostatnich sezonów. Prezentowany na najważniejszych festiwalach w kraju i na świecie (m.in. na XVII Festiwalu Teatralnym Złota Maska w Moskwie) spektakl Babel Elfriede Jelinek w reżyserii Mai Kleczewskiej Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz Król umiera, czyli ceremonie Eugène Ionesco w reżyserii Piotr Cieplaka Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie będący opowieścią o odchodzącym wraz z rytmem estetycznych przemian starym teatrem, ustępującym miejsca nowemu. Spektakl oparty na mistrzowskim aktorstwie gwiazd tej rangi co Anna Dymna, Anna Polony czy Jerzy Trela, który swą tematyką niczym klamra spina temat tegorocznej edycji Festiwalu. 

„ (…) Dramat to czy nie dramat? Proza otwarta, bez początku i bez końca, a może pokaleczony, do spodu chory, dygresyjny poemat zrodzony w głowie pisarki, która jak mało kto odczuwa absurd i tragizm współczesności? Babel przypomina szumy, zlepy i ciągi, wypowiadane przez postaci, które już dawno są po tamtej stronie. Synowie tańczą na własnych grobach, umarłe matki opłakują poległych w Iraku lub zamęczonych w Abu Ghraib synów. Przez środek sceny przepływa szeroki pas wody, monotonny rytm fal odbija się na zamykającej przestrzeń gry ścianie. Właśnie tak może wyglądać teatralne wyobrażenie Styksu. (…)” - Świętość, ekstaza i brud, Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna, nr 74/16.04 – Kultura 16.04.2010

„Według austriackiej noblistki pod każdą piękną metaforą, mitologią czy ideą kryje się mięso, krew, zmasakrowane szczątki ludzkie. Pisarka pokazuje w potwornym hiperpowiększeniu to, co znane i oswojone. Maja Kleczewska sekunduje jej w tym inscenizacyjnymi zabiegami. Symbol chrześcijaństwa to pokaleczone zwłoki - przypomina co chwila pisarka. A reżyserka bierze krzyżyk dyndający zwykle na kobiecych torsach jako złota ozdóbka i przewiesza go przez scenę. Tylko że jej krzyż ma sześć metrów, a sczerniałe rany Chrystusa wyglądają w półmroku jak leje po wybuchu. W spektaklu "Babel" pełno jest cytatów z dziejów obscenów. Reżyserka włożyła sporo wysiłku, by nadać przedstawieniu charakter happeningu. Wciąganie widzów do gry. Nieustanne zwroty do publiczności. "A państwo nadal na to patrzą?". Fascynujące okazuje się to, że próba się nie udaje.Maja Kleczewska, przenosząc akcję tekstu Jelinek do kostnicy, przypomniała, miejsce czego teatr i telewizja zajęły w życiu publicznym. Co było kiedyś atrakcją towarzyską miast? Egzekucje. Publiczne sekcje zwłok. Głód takich obrazów po prostu nie wygasł.”, Joanna Derkaczew.

"Babel" będzie można zobaczyć 2 i 3 kwietnia w Klubie Wytwórnia przy ulicy Łąkowej 29 w Łodzi, a spektakl "Król umiera, czyli ceremonie" 5 i 6 kwietnia w Teatrze Powszechnym w Łodzi. 

2 i 5 kwietnia –jak po każdej festiwalowej prezentacji- odbędą się spotkania publiczności z twórcami. 2 kwietnia – spotkanie z twórcami poprowadzi Paweł Sztarbowski. Zakończenie festiwalu nastąpi 5 kwietnia.

(-)
Materiały Organizatorów
31 marca 2011

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia