Pamięć przekształcona w obraz

"Hommage a Chagall" -1.Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy

Festiwal Formy w Krakowie otworzył spektakl lalkowy "Hommage a Chagall" w reżyserii Adolfa Weltscheka. Pomysł przełożenia na scenę niezwykle "teatralnego malarstwa" rosyjskiego twórcy wydaje się niesamowity.

Zastąpiono tu konwencjonalne metody – zamiast prospektów posłużono się mechanicznie rozsuwającymi się ekranami projekcyjnymi, na których wyświetlane były elementy  
z magicznych obrazów Chagalla. Typowe dla jego malarstwa symbole, w których malarz odwołuje się do dzieciństwa spędzonego na wsi – kury, koguty, krowy, wiejskie wesela i pogrzeby – przedstawiono za pomocą lalek, które niekiedy trudno odróżnić od aktorów mających na sobie maski - wydłużające i zaburzające proporcje ich ciał.

Dla czołowego przedstawiciela kubizmu wyjątkowo istotny był kolor, który, według niego,  
w swoich ekstremach może być nośnikiem fizycznie namacalnych wartości. Nie zapomniał
o tym Adolf Weltschek – spektakl tonął w barwach głębokiej czerwieni, błękitu, żółci i fioletu – tak charakterystycznych dla tego malarza. 

Chagall operował w swojej twórczości przede wszystkim pamięcią: o swym pochodzeniu, wiejskich tradycjach, elementach życia poza miastem i ludziach, którzy obracali się wokół niego. To istotne dla zrozumienia owej inscenizacji, bowiem pozbawiona łańcucha przyczynowo-skutkowego dla nieuświadomionego widza, może być jedynie zlepkiem tłoczących się przed jego oczami obrazów. Obrazy te z początku budzą zachwyt, przenoszą w surrealistyczny świat wypełniony niespokojnymi dźwiękami, później natomiast owo wrażenie intensyfikuje się coraz mocniej, aż w końcu osacza i męczy. Muzyka z czasem robi się zbyt przejmująca i nachalna, a ciągłe powracanie do motywu kochanków jest natarczywe i ckliwe.

Choć spektakl jest przedłużany i przesycony wieloma podobnymi do siebie elementami, niewątpliwie dostarcza przyjemnych doznań estetycznych, a jego idea budzi zachwyt.

Aleksandra Piotrowska
Dziennik Teatralny Kraków
22 listopada 2010

Książka tygodnia

Biała jak mleko, czerwona jak krew
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Alessandro D'Avenia

Trailer tygodnia

Romans wschodni
Victoria Vatutina i Olga Bilas
Koncert spina w harmonijną całość kla...