Performance w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

"Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)"

W najbliższą niedzielę, 17 listopada o godz. 19.00, wybitny tancerz i choreograf Trajal Harrell zaprezentuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej spektakl "Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)", który zgłębia dwie tradycje taneczne: postmodernistyczną estetykę tańca amerykańskiego i słynny "voguing" wywodzący się z Harlemu.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje drugi z serii trzech innowacyjnych performansów przygotowanych przez nowojorskich artystów, którzy w oparciu o aktualną prezentację kolekcji Muzeum poszerzają jej zasięg, nakreślają nowe horyzonty, związki, zagadnienia i próby odczytania.

"Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)" to ostatni spektakl taneczny w imponującej sześcioczęściowej serii "Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church", której autorem jest amerykański choreograf i tancerz, Trajal Harrell. Projekt jest dogłębnym studium, które poddaje krytycznej rewaluacji nowatorskie postawy minimalizmu i estetyki postmodernistycznego tańca amerykańskiego oraz wywodzącą się z Harlemu popową tradycję "voguing" , jak również jej kulturę i scenę drag ballroom. "Co wydarzyłoby się w 1963 roku, gdyby ktoś ze sceny voguing ball w Harlemie zawędrował downtown aby wystąpić u boku postmodernistów w Judson Church?" Ta pełna wyzwań propozycja przesuwa społeczne i estetyczne akcenty polityczności tańca i ruchu.

Voguing był ważnym, głeboko zakorzenionym nurtem w historii pop kultury. Opierał się na performowaniu własnej tożsamości i autokreacyjnej wypowiedzi, które stawały się środkami służącymi do wzmocnienia indywidualnego i społecznego "ja ". Jeśliby szukać w Muzeum kontekstów tańca osentacyjnej parady, wylewności, obfitości, afektu i emocji, ten chwiejny barometr pokierowałby nas w stronę takich artystów z kolekcji jak Miron Bialoszewski, Krzysztof Niemczyk i Jack Smith.

Trajal Harrell jest choreografem i tancerzem mieszkającym w Nowym Jorku i Atenach. Ostatnio zaprezentował taniec Jérôme Bela "Shirtology", w ramach projektu Borisa Charmatza "20 Dancers for the XX Century," który odbył się w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (październik 2013). Harrell prowadzi obecnie badania nad butoh i japonskim choreografem Tatsumi Hijikata do nowej pracy zamówionej przez MoMA Nowy Jork. Swoje prace prezentował na wielu światowych festiwalach i scenach tańca, m.in. : Impulstanz Festival- Vienna; Paris Festival d'Automne; Danspace Project, Nowy Jork; The Kitchen, Nowy Jork; Ciało/Umysł w Warszawie; oraz w muzeach: MoMA New York, Walker Art Center, PS1 MoMA, ICA Boston, New Museum.

W marcu 2014, w ramach serii performansów, wystąpi trzeci artysta z Nowego Jorku, Japończyk Ei Arakawa

Choreografia: Trajal Harrell Tancerze: Rob Fordeyn, Trajal Harrell, Thibault Lac Kostiumy: complexgeometries Dźwięk: Trajal Harrell

Spektakl miał swoją premierę 11-13 października 2012 w Danspace Project w Nowym Jorku.

Koprodukcja: Danz im August, Danspace Project for Platform 2012: Judson@50, MoMA PS1 i Hau Hebbel am Ufer.

"Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)/Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M2M)" powstał dzięki hojności MoMA's Wallis Annenberg Fund for Innovation in Contemporary Art przez Annenberg Foundation oraz dzięki Danspace Project's 2012-2013 Commissioning Initiative, która jest beneficjentem The Andrew W. Mellon Foundation.

Międzynarodowa dystrybucja i produkcja: Key Performance

(-)
Materiał Muzeum
15 listopada 2013

Książka tygodnia

Rzecz w teatrze Jana Klaty
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Michalina Lubaszewska

Trailer tygodnia