Piekielny lęk przed Otellem

"Już się ciebie nie boję, Otello!" - Scena Prapremier InVitro

Tragedia zazdrości albo krwawy melodramat - różne określenia przylgnęły do "Otella" Williama Szekspira. Tym razem rzecz ma się skupiać na relacji człowieka z symbolicznym Innym. Scena Prapremier InVitro zaprosiła do współpracy Joannę Lewicką. Reżyserka, która od wielu lat mieszka w Niemczech, przygotowała sztukę inspirowaną "Otellem". Szekspira napisał na nowo Artur Pałyga.

- Nie interesuje mnie dawanie odpowiedzi - mówi Joanna Lewicka. - Bardziej zależy mi na zadawaniu pytań. Te, które postawiliśmy w "Już się ciebie nie boję, Otello!", dotyczą ludzkich lęków, np. pod wpływem czyjejś obcości. 

Szekspirowski Otello jest ciemnoskóry, tajemniczy i egzotyczny. To przybysz z innego świata, którego przygody wywołują fascynację. On sam swoją odrębnością skłania do szeregu wymyślnych, zwierzęcych porównań. I trudno im odmówić słuszności w świetle prymitywnej zapalczywości, która popycha tego bohatera do zbrodni. W jego roli wystąpi Dariusz Jeż - coraz bardziej ceniony aktor oraz - w powyższym kontekście - posiadacz "otellicznego" CV.

Jeż nie jest zawodowym aktorem. Przygodę ze sztuką rozpoczął w lubelskim Areszcie Śledczym, gdzie Łukasz Witt-Michałowski, twórca Sceny InVitro, realizował z osadzonymi "Lizystratę". Pomimo że jako aktor zdążył się już wykazać (m.in. w "Ostatnim takim ojcu"), uważa, że duch obcości przy nim pozostał. - Po prostu jestem Otellem. W tej sztuce jest coś, co pozwala mi się z nimi identyfikować - twierdzi.

Ta bliskość teatru i życia odegrała niemałą rolę przy powstawaniu tekstu "Już się ciebie nie boję, Otello!". Artur Pałyga pisał go specjalnie z myślą o obsadzie. Zawiła intryga przeniesiona w świat dzisiejszy odpowiada brutalnym konfliktom, m.in. między naszym a obcym, prawdą a kłamstwem.

Joanna Lewicka w Niemczech zrealizowała m.in. dwukrotnie "Tango" Mrożka. Jej polskim debiutem była "Andromacha" Racine\'a.

Sobota-poniedziałek, Już się ciebie nie boję, Otello!, Art Studio, budynek Chatki Żaka, godz. 19, bilety 10-20 zł

Sylwia Hejno
Kurier Lubelski
5 lutego 2010

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia