Pierwsza polska premiera

"Ariodante" - reż. Krzysztof Cicheński - Warszawska Opera Kameralna

Nigdy wcześniej niewystawiana na polskiej scenie „Ariodante”, opera wielkiego twórcy baroku, Georga Friedricha Haendla. Premiera spektaklu już 13 marca w Warszawskiej Operze Kameralnej. co

Opery Georga Friedricha Haendla od lat cieszą się ogromną popularnością na europejskich scenach. Interpretacji „Ariodante" podjął się Krzysztof Cicheński, reżyser i autor spektakli eksperymentalnych. „Zrezygnowaliśmy z przedstawiania realiów epoki. Barok inspiruje nas jako pewna forma wrażliwości, którą odnaleźć możemy w późniejszych czasach, także współcześnie" – mówi Cicheński.

Fabuła spektaklu skupiona jest wokół opowieści o zakochanym Ariodante, który ma poślubić swoją wybrankę Ginewrę. Jej ojciec, król Szkocji, z radością wita młodzieńca na swym dworze i oprócz ręki księżniczki obiecuje mu także własny tron. Jednak na drodze do szczęścia staje kochankom żądny władzy Polinesso, któremu pomaga zauroczona nim Dalinda. Jego intrygi skutecznie niszczą relacje rodzinne i oddalają szczęśliwy finał opery.

W warszawskiej inscenizacji minimalistyczną scenografię autorstwa Julii Kosek dopełnią wizualizacje multimedialne przygotowane przez Leszka Garstkę. Projektując scenografię, artyści połączyli różne współczesne konwencje i style, zrezygnowali z odtwarzania barokowej czy średniowiecznej scenerii.

Całość przygotował i poprowadzi wybitny interpretator muzyki dawnej – Władysław Kłosiewicz. W rolach głównych wystąpią znakomici soliści, m.in. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Kacper Szelążek, Jan Jakub Monowid; towarzyszyć im będzie Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Krzysztof Cicheński – reżyser; wraz z grupą artystów, aktorów i plastyków założył w 2005 roku eksperymentalny teatr Automaton. Współpracuje z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie wyreżyserował m.in. znakomicie przyjęte przez krytyków opery: „Anioł dziwnych przypadków" Bruna Coliego i „Pajace" Ruggiera Leoncavalla, a także spektakl taneczny „Kafka/Schulz: objawienia i herezje".
Władysław Kłosiewicz – klawesynista, dyrygent i pedagog; od 1993 r. prowadzi Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, a od 2004 r. – międzynarodowy zespół Narol Baroque. Laureat wielu nagród, w tym dwukrotnie nagrody Fryderyk.

Premiera: 13 marca, kolejne spektakle: 15, 17 marca, teatr Warszawskiej Opery Kameralnej, al. Solidarności 76b; bilety: 70-90 zł (parter), 40-50 zł (balkon), 30 zł (studenckie); więcej informacji na www.operakameralna.pl

(-)
Materiał Teatru
7 marca 2016

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia