Pod koniec września rusza festiwal

3. Kierunek Wschód w Białymstoku

28 września w Białymstoku rozpocznie się trzecia edycja festiwalu „Kierunek Wschód". Na scenie Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki zagrają aktorzy z Białorusi, Gruzji, Litwy, Ukrainy oraz z Polski.

"Kierunek Wschód" to przegląd teatralny prezentujący kulturę pogranicza. Celem festiwalu jest upowszechnianie międzynarodowej idei Partnerstwa Wschodniego oraz prezentacja spektakli teatralnych partnerów z tych krajów, a także teatrów z Polski, które podobnie, jak białostocka instytucja, ulokowane są na pograniczach kulturowych i stąd czerpią inspirację do działań twórczych. Wydarzenie ma służyć zacieśnianiu współpracy Teatru Dramatycznego z partnerami z zagranicy oraz z innymi teatrami i artystami z Polski. Tegoroczna edycja przeglądu odbędzie się w dniach od 28 września do 6 października.

- Cieszę się, że już po raz trzeci będziemy mogli zaprosić widzów na „Kierunek Wschód". W trakcie tegorocznego wydarzenia chcemy pokazać najciekawsze spektakle, jakie można obejrzeć na scenach naszych festiwalowych gości. Łącznie przygotowaliśmy dla widzów dziewięć różnych propozycji artystycznych. Mamy nadzieję, że wszystkie zostaną gorąco przyjęte przez naszą festiwalową publiczność – mówi Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego.

W trakcie festiwalu wystąpią artyści z Białorusi, Gruzji, Litwy, Ukrainy oraz z Polski. W sobotę, 28 września wydarzenie zainaugurują aktorzy Narodowego Akademickiego Teatru im. Iwana Franki z Kijowa na Ukrainie, spektaklem „Schweik". 29 września (w niedzielę) będzie można obejrzeć przedstawienie „Pińska szlachta" Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały z Mińska na Białorusi. 30 września odbędzie się wydarzenie specjalne: „Kaprysy zaspokojone" - recital Magdaleny Warzechy, aktorki Teatru Narodowego. We wtorek, 1 października aktorzy Teatru im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa zagrają spektakl „Lwów nie oddamy". Dzień później (2 października), Teresa Stępień-Nowicka - aktorka Teatru Horzycy w Toruniu zaprezentuje swój monodram „Elżbieta Watson – Cichociemna". 3 października festiwalowa publiczność obejrzy „Obławę" w wykonaniu gospodarzy – aktorów Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. W piątek, 4 października wystąpią artyści z Państwowego Teatru Dramatycznego Telawi im. Waży Pszawellego z Gruzji, którzy zagrają spektakl „Rozbity dzban". 5 października wystąpi teatr OKT/Wilno z Litwy, który zaprezentuje przedstawienie „Wesele". Festiwal zakończy się 6 października spektaklem „Beton" Republikańskiego Teatru Białoruskiej Dramaturgii z Mińska na Białorusi. Wszystkie spektakle rozpoczną się o godz. 19.00.

Festiwal „Kierunek Wschód III" finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z budżetu Województwa Podlaskiego. Podobnie, jak przed rokiem, wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny. Wejściówki na wydarzenia dostępne będą w Kasie Teatru od środy (18 września) od godz. 14.00. Po wszystkich przedstawieniach odbędą się spotkania i rozmowy z artystami, które poprowadzi Dorota Sokołowska – dziennikarka Polskiego Radia Białystok.

Trzeciej edycji festiwalu „Kierunek Wschód" towarzyszyć będzie VI Festiwal ODE. <ODE> znaczy <tutaj>. Tegoroczna edycja w szczególny sposób będzie przypominała podlaskim widzom, że <tutaj> mamy różnorodność.

- Od klasyki białoruskiego teatru po laboratorium aktorskie. Filmy, spektakle amatorskie i profesjonalne, czytania performatywne, interaktywne sztuki dla dzieci oraz teatralne premiery. Po białorusku, po polsku, po-svojomu. Czyli pełen przekrój. Tak będzie na tegorocznej edycji VI już Festiwalu Teatralnego ODE. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane dwa premierowe spektakle. Oba to przedstawienia na podstawie europejskiej klasyki w znakomitym tłumaczeniu Jana Maksymiuka, znanego literata, miłośnika i badacza języka podlaskiego. Monodram Dominiki Puc – aktorki Teatru z Muzeum Białoruskiego w Hajnówce został stworzony na podstawie opowiadania „Postrzyżyny", autorstwa czeskiego pisarza Bohumila Hrabala. Postrzyżyny to humorystyczno-nostalgiczne spojrzenie na świat młodej mężatki z prowincjonalnego miasteczka. „Divosnuby" (Oświadczyny) Antoniego Czechowa, Teatru Czrevo, przygotowane zostały specjalnie na Festiwal Teatralny ODE! Humoreska sceniczna „Oświadczyny" jest doskonałą satyrą na życie prowincji podlaskiej z początku XX wieku. W spektaklu występuję wraz z Magdaleną Tarantą i Tomaszem Tarantą – powiedziała Joanna Troc z Fundacji Teatr Czrevo.

Festiwal „Kierunek Wschód III" odbywa się pod honorowym patronatem Ambasady Republiki Białoruś w Rzeczypospolitej, Ambasady Gruzji w Rzeczypospolitej Polskiej, Ambasady Republiki Litewskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, Ambasady Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewody Podlaskiego, Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Prezydenta Miasta Białegostoku. Partnerami medialnymi wydarzenia są: Polskie Radio Białystok, Kurier Poranny, Poranny TV, Poranny.pl, Niebywałe Suwałki, BialystokOnline.pl, Wrota Podlasia oraz Podbiałostocki Kurier Sąsiedzki bia.24.

Szczegółowy program festiwalu „Kierunek Wschód III":
Szczegółowy program tegorocznego wydarzenia:
 28.09, godz. 19.00 „Schweik" - Narodowy Akademicki Teatr im. Iwana Franki (Kijów, Ukraina), Scena Duża
 29.09, godz. 19.00 „Pińska szlachta" - Narodowy Teatr Akademicki im. Janki Kupały (Mińsk, Białoruś), Scena Duża (spektakl z napisami w języku polskim)
 30.09, godz. 19.00 „Kaprysy zaspokojone" - recital Magdaleny Warzechy, Scena Duża
 01.10, godz. 19.00 „Lwów nie oddamy" - Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Scena Duża
 02.10, godz. 19.00 „Elżbieta Watson – Cichociemna" - monodram Teresy Stępień-Nowickiej, Scena Kameralna
 03.10, godz. 10.00 „Elżbieta Watson – Cichociemna" - monodram Teresy Stępień-Nowickiej (Toruń, Polska), Scena Kameralna
 03.10, godz. 19.00 „Obława" - Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Scena Duża
 04.10, godz. 19.00 „Rozbity dzban" - Państwowy Teatr Dramatyczny Telawi im. Waży Pszawellego (Telawi, Gruzja), Scena Duża (spektakl z napisami w języku polskim)
 05.10, godz. 19.00 „Wesele" - OKT/Wilno (Wilno, Litwa), Scena Duża (spektakl z napisami w języku polskim)
 06.10, godz. 19.00 „Beton" - Republikański Teatr Białoruskiej Dramaturgii w Mińsku (Mińsk, Białoruś), Scena Duża

Imprezą towarzyszącą festiwalowi „Kierunek Wschód III" jest VI Festiwal Teatralny ODE:
 24.09, godz. 12.00 i 19.00
„Pudstryžyny" (Postrzyżyny) B. Hrabal + „Divosnuby" (Oświadczyny) A. Czechow
- Teatr Czrevo, Scena Kameralna
 25.09, godz. 10:00 i 12:00
„Jość ideja" (Jest idea) - Teatr Horada Siabroŭ, Scena Kameralna
 27.09, godz. 19:00
„Ja – nie Ja" - Scena Kameralna

Opisy spektakli:

SCHWEIK
Narodowy Teatr Akademicki im. Iwana Franki (Kijów, Ukraina)
Spektakl „Schweik" to więcej niż interpretacja znanej powieści Jaroslava Haška „Przygody dobrego żołnierza Schweika". Pod wieloma względami stało się to możliwe dzięki dwóm nie-zwykłym aktorom: Bogdanowi Beniukowi i Anatolijowi Hostikojewowi. Ten twórczy tandem podjął się stworzenia sztuki o prawdziwej męskiej przyjaźni, dobroci i człowieczeństwie. Dzię-ki wyobraźni twórców spektaklu (w reżyserii Myroslava Hrynyshyna) pomnik Schweika „ożyje".
Widzowie, wraz z bohaterami, dotrą do Austro-Węgier w czasie I wojny światowej i staną się uczestnikami wydarzeń z powieści wielkiego czeskiego klasyka. Schweik spotka na swojej dro-dze różnych bohaterów, zanim znajdzie prawdziwego przyjaciela, Oberleutnanta Lukasha.
Spektakl łączy różne gatunki teatralne, ale jego największą zaletą jest szczera teatralność, im-prowizacja, doprowadzona do absolutności, gdy granica między aktorem a widzem znika, gdy widz staje się pełnoprawnym uczestnikiem wydarzenia, świadkiem niesamowitych przygód. To nie przypadek, że „Schweik" od wielu lat pozostaje jednym z najpopularniejszych spektakli na Ukrainie, a jego bohaterowie znani są widzom wielu miast nie tylko na Ukrainie, ale także w Polsce, Rumunii, Białorusi i Rosji.
Reżyser: Myroslav Hrynyshyn, Andriy Zholdak
Scenografia: Yaroslav Nirod
Kompozytor: Roman Surzha
Choreografia: Oksana Kostromina, Eugen Kostromin
Reżyser dźwięku: Oleksandr Plisa
Obsada: Bogdan Beniuk, Anatoliy Hostikoev, Anastasia Rula/Maria Savka

Premiera: 12 marca 1999 r.
Czas trwania: 150 minut
Scena Duża

PIŃSKA SZLACHTA
Narodowy Teatr Akademicki im. Janki Kupały (Mińsk, Białoruś)
W głuszy pińskiego powiatu para drobnych szlachciców nie pozwala dzieciom się ożenić i kłóci się o to, kto z nich jest szlachcicem, kto zaś chłopem. Prystaw Kruczkow przyjeżdża na śledztwo i obdziera ze skóry całą tutejszą szlachtę, nakładając grzywny na tych, którzy bijaty-kę widzieli, oraz tym, którzy zajścia nie widzieli. I w tym czasie jak „Najjaśniejsza Korona" zbiera podatki sądowe i grozi Syberią za niepłacenie, nad głowami pińskich szlachciców przepływają toboły ze złupionymi dobrami. Satyra na szlachtę białoruską i carskich urzędników po latach brzmi nie mniej przekonująco, niż w XIX wieku.
Obsada: Marta Holubeva, Andrei Drobysh , Dzmitry Yesianevich , Aloaksandr Zelianko, Alexandr Kzaello, Ivan Kushniaruk, Vitali Makarecitch, Viktar Manayeu, Olga Nefedova, Pavel Astravukh, Pavel Pauliuts, Raman Padaliaka, Aliaksandr Padabed, Mikhail Svita, Dmitry Tumas, Siarhei Chub
Muzycy: Vishniakou Henadz, Mushka Kiryl, Klunny Leanid, Khilovets Iouri

Premiera: 25 maja 2008 r.
Czas trwania: 100 minut
Scena Duża

KAPRYSY ZASPOKOJONE
Recital Magdaleny Warzechy
„Kaprysy zaspokojone" to wyjątkowy i niepowtarzalny monodram muzyczny niezwykle uta-lentowanej i cenionej aktorki Teatru Narodowego Magdaleny Warzechy. Jego forma nawiązu-je do najszlachetniejszych wzorów spektakli literacko-kabaretowych. „Kaprysy zaspokojone" ujmują lekkością, wdziękiem, poczuciem humoru, ale także brawurą. Zbudowane są na kontraście, zaskoczeniu, różnorodności stylistycznej i interpretacyjnej. „Kaprysy" zachwycają także brzmieniem muzyki. Bohaterką spektaklu jest kobieta. A może nawet są to wszystkie kobiety świata ze wszystkimi ich kaprysami.
Scenariusz i reżyseria: Magdalena Warzecha
Voice coach: Anna Ohrimchuk
Aktorce na scenie towarzyszą wybitni muzycy: Sergij Ohrimchuk – wirtuoz skrzypiec z Kijowa, Konrad Wantrych – fortepian, Michał Jaros – kontrabas, Robert Murakowski – trąbka.
Magdalena Warzecha - od 21 lat jest aktorką Teatru Narodowego w Warszawie. W swoim dorobku ma kilkadziesiąt ról zagranych w tym i innych teatrach. Współpracowała z czoło-wymi reżyserami filmowymi i teatralnymi: J. Englertem, A. Wajdą, K. Zanussim, K. Kutzem, I. Cywińską, J. Morgensternem, J. Grzegorzewskim, J. Opryńskim, A. Glińskią i wieloma inny-mi. Zagrała w produkcjach filmowych takich jak: „Wielki Tydzień", „Boża podszewka", „Ogniem i mieczem", „Zawrócony", „Spona", teatrach telewizji oraz w znanych i lubianych serialach: „Na dobre i na złe", „Siostry", „Ojciec Mateusz", „Złotopolscy". Jest prezesem Stowarzyszenia Słowodaje Teatr, pedagogiem, scenarzystką oraz reżyserką indywidualnych projektów teatral-nych i muzycznych: „Zielone wianki", „Ukrainność", „Halo? kabaret?" i niezliczonej liczby wie-czorów poetyckich. W 2015 roku została odznaczona orderem Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Monodram muzyczny „Kaprysy zaspokojone" jest uświetnieniem jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej aktorki. Wydarzenie zaspokoi nawet najbardziej kapryśnych i wymagających widzów.
Czas trwania: 90 minut
Scena Duża

LWÓW NIE ODDAMY
Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Spektakl o współczesnych relacjach polsko-ukraińskich. Choć nawiązuje do wydarzeń histo-rycznych, nie skupia się na bolesnej przeszłości. Przeciwnie, dla twórców liczy się tu i teraz. To próba pokazania relacji pomiędzy zwykłymi ludźmi – Polakami i Ukraińcami, którzy dziś w Polsce, zwłaszcza w miastach przygranicznych, żyją razem lub obok siebie. Spotykają się w zakładach pracy, na uczelniach, w wynajmowanych mieszkaniach. Co sądzimy o sobie na-wzajem? Czego o sobie nie wiemy?
Na scenie aktorzy rzeszowskiego teatru i gość specjalny – Oksana Czerkaszyna – prawdopo-dobnie pierwsza ukraińska aktorka w polskim spektaklu w XXI wieku. Z porywającym, choć momentami cierpkim, humorem przedstawia uczucia osoby decydującej się na pracę w Pol-sce. Spektakl powstał na podstawie materiału dokumentalnego. Wykorzystując wypowiedzi i zachowania zebrane w wywiadach, ankietach, wideoreportażu pokazuje, jak uprzedzenia i nienawiść karmią się pamięcią.

Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Scenariusz: Katarzyna Szyngiera, Marcin Napiórkowski, Mirosław Wlekły, Olga Maciupa i zespół
Scenografia: Katarzyna Ożgo, Przemysław Czepurko
Kostiumy: Ireneusz Zając
Światło: Michał Stajniak
Muzyka: Jacek Sotomski
Obsada: Dagny Cipora, Oksana Czerkaszyna (gościnnie), Małgorzata Machowska, Mateusz Mikoś, Piotr Mieczysław Napieraj, Robert Żurek, Jacek Sotomski – gitara
Premiera: 26 sierpnia 2018 r.
Czas trwania: 110 minut
Scena Duża

ELŻBIETA WATSON – CICHOCIEMNA
Monodram Teresy Stępień-Nowickiej
Scenariusz sztuki nawiązuje do życiorysu gen. Elżbiety Zawackiej (1909 - 2009), która pod-czas swej misji przez okupowaną Europę używała pseudonimu „Elizabeth Watson". Po wie-lotygodniowej podróży dotarła do Londynu 1 maja 1943 roku i zdała relację gen. Sikorskiemu z sytuacji w okupowanym kraju. Mogła zostać w Londynie, lecz wróciła do Polski, skacząc na spadochronie w nocy z 9 na 10 września 1943 r. Natychmiast włączyła się do pracy konspi-racyjnej, kierując zespołem kurierów do Szwecji, Francji i Szwajcarii. Tytułową rolę gra Teresa Stępień-Nowicka, która wciela się w postać Kamili - aktorki mieszkającej w Londynie. Czyta-jąc scenariusz zaproponowanej roli, poznaje historię życia gen. Elżbiety Zawackiej, legendarnej Cichociemnej, która okazuje się także historią jej rodziny. Dzięki tym odkryciom zmienia się jej postrzeganie ojczyzny, patriotyzmu a także najbliższych osób.
Spektakl pod Patronatem Honorowym m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej, Prezesa Światowego Związku Żołnierzy AK.
Scenariusz i reżyseria: Inka Dowlasz
Scenografia: Anna Sekuła
Muzyka: Mariusz Ziemba
Konsultacje historyczne: Katarzyna Minczykowska
Premiera: 14 maja 2011 r.
Czas trwania: 60 minut
Scena Kameralna

OBŁAWA
Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku
Spektakl „Obława" w reżyserii Jana Nowary to artystyczna próba zmierzenia się z tematem Obławy Augustowskiej. Ludobójstwo dokonane w lipcu 1945 roku na żołnierzach podziemia niepodległościowego oraz ludności cywilnej Suwalszczyzny – tuż po odbiciu tych terenów przez Armię Czerwoną z rąk III Rzeszy – do dzisiaj nie zostało wyjaśnione. Sztuka, napisana przez Jana Nowarę i Jagodę Skowron, powstała w oparciu o dokumenty Instytutu Pamięci Narodowej, listy i meldunki.
Scenariusz: Jagoda Skowron, Jan Nowara
Reżyseria: Jan Nowara
Scenografia i wizualizacje: Marek Mikulski
Kostiumy: Maciej Mikulski
Muzyka: Adam Białous
Przygotowanie wokalne i współpraca muzyczna: Piotr Szekowski
Choreografia: Tomasz Dajewski
Inspicjent: Jerzy Taborski
Obsada: Danuta Bach, Jolanta Borowska, Krystyna Kacprowicz-Sokołowska, Urszula Szmidt, Ewa Palińska, Katarzyna Siergiej, Jolanta Skorochodzka, Bernard Bania, Marek Cichucki, Patryk Ołdziejewski, Marek Tyszkiewicz, Agnieszka Możejko-Szekowska, Piotr Szekowski, Sławomir Popławski, Mateusz Sacharzewski (gościnnie), Franciszek Utko (gościnnie)
Muzyka na żywo: Adam Białous (gościnnie), Adam Galimski (gościnnie), Piotr Chociej (gościnnie), Adam Radziszewski (gościnnie)
Premiera: 1 marca 2019 r.
Czas trwania: 100 minut
Scena Duża

ROZBITY DZBAN
Państwowy Teatr Dramatyczny Telawi im. Waży Pszawellego (Telawi, Gruzja)
Teatr Telavi jest jednym z najstarszych w Gruzji – jego historia sięga 1761 roku. W okresie króla Erekle II był znany jako trupa Machabela. W 1795 roku cała trupa teatru bohatersko poległa na bitwie pod Krtsanisi, pod przewodnictwem Gabriela Majora i Machabeli.
Teatr Telavi często uczestniczy w różnych międzynarodowych festiwalach, otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Dziś teatr Telavi ma bardzo utalentowany zespół artystyczny, który wciąż kontynuuje stare tradycje. „Rozbity dzban" to komediowy tekst niemieckiego romantyka. Opowiada o karykaturalnej rozprawie sądowej dotyczącej tytułowego rozbitego dzbana. Powikłana, niemal groteskowa akcja odsłania ludzkie namiętności i stosunki panujące w lokalnej społeczności - obłu-dę, demoralizację władzy i uległość wobec niej... Co się dzieje w skorumpowanym pań-stwie, które ma tak samo skorumpowanego sędziego?
Na podstawie „Broken Pot" Heinricha Von Kleista
Reżyseria: Nikoloz Haine–Shvelidze
Kierownik produkcji: Robert Sturua
Projekty i kostiumy: Mirian Shvelidze, Keti Nareklishvili
Choreografia: Tsisia Cholokashvili
Aranżacje muzyczne: Robert Sturua, Nikoloz Haine-Shvelidze
Asystent reżysera: Makvala Dzamukashvili
Kompozycje muzyczne: G. Kancheli, R. Sakamotos, M. Kameni
Obsada: Vano Iantbelidze, Temur Khunashvili, Zura Lomidze, Nino Kurtanidze, Manana Abramishvili, Dato Natsvlishvili, Lekso Razmadze, Eter Deisadze, Venera Peikrishvili, Nona Khumarashvili, Giorgi Gelashvili. Beka Songhulasvili
Premiera: 30 kwietnia 2015 r.
Czas trwania: 90 minut
Scena Duża

WESELE
Teatr OKT/Wilno (Wilno, Litwa)
„Wesele" Bertolta Brechta mówi o moralnej dwulicowości społeczeństwa. Fabuła toczy się wokół przedmałżeńskiej utraty dziewictwa panny młodej. W sztuce sięgamy jednak głębiej. Nie chodzi tylko o obłudną moralność i czystość, ale także o degradację tradycji i absurdalną deformację tego, co kiedyś było świętą częścią ludzkiej egzystencji, czyli ślubów, pogrzebów i ich celebracji. Oczywiście mówimy również o problemach specyficznych dla Litwy, takich jak pewne komplikacje osób nowo przybyłych do miasta - ich niezdolność do zastania tak zwaną burżuazją i całkowite niezrozumienie procesów globalizacji, które chcąc nie chcąc na nich wpływają. Po pierwsze, jest to jednak wspaniała komedia, odbijająca jak w lustrze twarze nasze i naszych bliskich. Tutaj możemy się śmiać - jeśli nie z siebie, to przynajmniej z sąsiada i właśnie ta tradycja jest tutaj nieśmiertelna. Przyjazna satyra jest zawsze dobrą rzeczą. Przedstawienie ma otwarty charakter, jest w mim też dużo improwizacji. W spektaklu staramy się zamieszczać najnowsze wiadomości społeczne i polityczne, więc przedstawienie ciągle się zmienia. Jest otwarty na widza, co oznacza, że za każdym razem jest inny.
Reżyser spektaklu - Oskaras Korsunovas
Reżyseria: Oskaras Korsunovas
Obsada: Karolis Vilkas, Zygimante Elena Jakstaite, Kestutis Cicenas, Viktorija Zukauskaite, Greta Petrovskyte, Lukas Malinauskas, Oskar Vygonovski, Artiom Rybakov, Kamile Petruskeviciute

Premiera: 8 września 2016 r.
Czas trwania: 75 minut
Scena Duża

BETON
Republikański Teatr Dramaturgii Białoruskiej w Mińsku (Mińsk, Białoruś)
Tysiące mil nadziei na ucieczkę przed miłością lub przed jej brakiem... Poszukiwanie zbawienia w tym, przed czym uciekamy... Tragiczne podobieństwo do bohaterów starogreckiego mitu o Orfeuszu i Eurydyce. Spotkanie z samotnością, która mieści się w jednolitym gigantycznym absolucie chłodu i bezduszności – betonie.
Autor spektaklu wyjaśnia że w „Betonie" połączył dwie opowieści. Z jednej strony mit Orfe-usza i Eurydyki, gdzie Orfeusz nie może bez niej żyć, więc schodzi za nią do Hadesu, ale ponie-waż nie może się powstrzymać, żeby na nią nie spojrzeć, traci ją na zawsze, a wtedy wyrzeka się także innych kobiet. Z drugiej strony przygląda się współczesności, z tysiącem stron rand-kowych i natłokiem możliwości szukania partnera. Dziś dozwolone jest wzięcie rozwodu po raz setny. Bardzo niewielu spotyka dziś swoje drugie połowy i żyje razem w wierności i oddaniu. Dziś można zmieniać partnerów z byle powodu. Ten spektakl pokazuje przeciwieństwa: od mitu o całkowitej monogamii do współczesności, gdzie miłości już się nie docenia - dodaje autor.
Reżyser: Eugene KorniagScenografia: Taćciana NersisianMuzyka: Mikita ZałatarŚwiatło: Jauhien Karniah
Obsada: Maksim Brahiniec, Wieranika Busłajewa, Grażyna Bykawa, Dzmitry Dawidowicz, Illa Jasinski, Arciom Kureń, Andriej Nowik, Ludmiła Sidarkiewicz, Hanna Siemianiaka, Maryna Zdarankowa.

Premiera: 28 września 2017 r.
Czas trwania: 80 minut
Scena Duża
Spektakl dla osób powyżej 18 roku życia.

Wydarzenia towarzyszące:
VI Festiwal Teatralny ODE
• 24 września (wtorek)
godz. 12:00 i 19:00, Scena Kameralna
Teatr Czrevo
Wieczór PO-SVOJOMU
„Pudstryžyny" (Postrzyżyny) B. Hrabal + „Divosnuby" (Oświadczyny) A. Czechow
Klasyka literatury europejskiej w przekładzie na język podlaski! Zobaczymy monodram Dominiki Puc – aktorki Teatru z Muzeum Białoruskiego w Hajnówce, stworzony na podstawie opowiadania Bohumila Hrabala „Postrzyżyny" oraz brawurowo zagraną jednoaktówkę Antoniego Czechowa „Oświadczyny" w wykonaniu aktorów Teatru Czrevo: Magdaleny Taranty, Tomasza Taranty oraz Joanny Troc. Oba teksty w znakomitym przekładzie Jana Maksymiuka.
„Pudstryžyny" (Postrzyżyny) Bohumil Hrabal
Przekład: Jan Maksymiuk
Reżyseria: Joanna Troc
Występuje: Dominika Puc
„Divosnuby" (Oświadczyny) Anton Czechow
Przekład: Jan Maksymiuk
Występują: Magdalena Taranta, Tomasz Taranta, Joanna Troc

• 25 września 2019 (środa)
godz. 10:00 i 12:00, Scena Kameralna
Teatr Horada Siabroŭ
„Jość ideja" (Jest idea)
Spektakl o tym jak w Mieście Przyjaciół zamiast Pokoju, Radości i Miłości, zamieszkali Nie-nawiść, Smutek i Arogancja. Miasto natychmiast zmienia się w Miasto Wrogów. Dzieci razem z Ideą Dobroci próbują wrócić do poprzedniego stanu... Interaktywny spektakl, grany przez sławy białoruskiej sceny filmowej i teatralnej – Annę i Pavła Charlańczuków.
Występują: Anna Charlańczuk, Pavel Charlańczuk

• 27 września 2019 (piątek)
godz. 19:00, Scena Kameralna
„Ja – nie Ja"
Patrzę na ludzi.Obserwuję, zauważam, odbieram.
Chcę zrozumieć, odczuć, uświadomić sobie i wyrazić.
Opowiedzieć historię ludzi, którzy zamieszkali we mnie i wypełniają mnie, nie dając mi spokoju.
Spektakl powstał w ramach Laboratorium aktorskiego „ Art Faktor".
Teksty: Alaksiej Lubczanka
Występują: Alaksiej Lubczanka, Maryja Trafimawa
Opieka reżyserska: Andrei Saǔczanka
Scenografia: Nasta Szastak

Martyna Faustyna Zaniewska
Materiał organizatora
19 września 2019

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia