Podsumowania 2012

W polskim teatrze.

Bez specjalnego wstępu kilka informacji: premiery odbywały się głównie w tym roku, niekiedy dwa lata temu, większość jednak to nowe spektakle. Kryterium oczywiście jest subiektywne do bólu, co bardzo proszę brać pod uwagę. Jest nim tylko i wyłącznie gust Miernika:-) Najlepsze spektakle teatrów nieinstytucjonalnych też biorę pod uwagę, we wszystkich kategoriach - pisze Bartłomiej Miernik na swoim blogu.

Oczywiście, mimo że jak policzyłem, widziałem około 160 przedstawień, to i tak nie obejrzałem wszystkiego. Zatem proszę traktować to podsumowanie jako rodzaj zabawy. Tylko i wyłącznie:-)

NAJLEPSZE PRZEDSTAWIENIE

"Opowieści afrykańskie" [na zdjęciu] według Szekspira w reż. Krzysztofa Warlikowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie. A z najnowszych premier "Wszyscy święci" Jarosława Jakubowskiego w reż. Wojciecha Farugi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Z zagranicznych: pokazywany na festiwalu Materia Prima w Krakowie "Hôtel de Rive" - Giacomettiego okres horyzontalny figuren theater tübingen oraz "Ziemia i wszechświat" z Iranu, który nagrodziłem na dwóch festiwalach: Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej i Lalka też człowiek w Warszawie

NAJGORSZE PRZEDSTAWIENIE

"Królowa śniegu" w reż. Michała Borczucha z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu i "Tak powiedział Michael J." W reż. Wiktora Rubina z Teatru Wybrzeże. Sięgnięcie po biografię Michaela Jacksona tylko po to by pogadać ze sceny o płciowości i o tym jakie to ważne, że społeczeństwo żąda od nas dookreślenia się w sprawach seksu, to przepraszam bardzo ale trochę za mało. Na przedstawienie przybyli widzowie w tercetach: mama-tata-córa, oczekujący spektaklu o Jacksonie. Sądząc po minach i zdawkowych brawach nie byli zadowoleni. Choć scena, w której Jacek Labijak z pieczołowitością przez jakiś kwadrans wkręca w ścianę z trzydzieści kurzych wątróbek warta zobaczenia.

SCENA, KTÓRĄ DŁUGO ZAPAMIĘTAM

Brutalne pobicie posła w "Firmie" Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki z Teatru Nowego w Poznaniu. Zapamiętam też obrońców krzyża, pod przewodnictwem Księdza Grzesia (Andrzej Szubski), śpiewających piosenki religijne, wyrywających sobie mikrofon, skandujących "Czarna skrzynko przemów!" w "Wiecznym kwietniu" Jarosława Jakubowskiego w reż. Agnieszki Korytkowskiej-Mazur z Teatru Polskiego w Poznaniu. Na pewno pozostaną mi w pamięci żelowe misie i ich społeczność topione na palniku. Obserwujemy poprzez projekcję jak giną, jak same zgotowały sobie katastrofę w "Katastrofie" Agrupación Seor Serrano (Hiszpania). A najlepszą puentę widziałem w "Głośniej!" Teatru Malabar Hotel.

NAJZABAWNIEJSZY MOMENT W SPEKTAKLU

Grzegorz Cinkowski w opowieści o metodzie matematycznego nabywaniu produktów w sklepach, pokazywaniu wała specom od marketingu w "Nieskończonej historii" z Teatru Nowego w Zabrzu. W podobnym klimacie utrzymana jest scena Jakuba Papugi w "Śmierci pracownika" z Teatru Polskiego w Poznaniu. Początek dnia neurotycznego pracownika korporacji to mycie zębów, śniadanie, jazda autobusem odliczane co do minuty. Kolejna odsłona Adasia Miauczyńskiego. Z kolei brawurowy opis katastrofy samolotu dokonany został przez Macieja Adamczyka w spektaklu "Zapis automatyczny" Teatru Porywacze Ciał z Poznania

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Krzysztof Warlikowski za "Opowieści szekspirowskie" a oprócz tego młodzi: Agnieszka Korytkowska-Mazur - "Płatonow" z Teatru im. Osterwy w Lublinie; Paweł Palcat - "Zrozumieć H." z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy, Agata Biziuk za adaptację i reżyserię "Wariata i zakonnicy" w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Paweł Wodziński - za eklektyzm w spektaklu "Popiełuszko".

Izabela Wądołowska - za zieloną łąkę w "Źle ma się kraj", oba z Teatru Polskiego w Bydgoszczy

NAJLEPSZA MUZYKA

Jan Suświłło za warstwę muzyczną w "O dobru" w reż. Moniki Strzępki oraz za śpiewaną wraz z aktorami przy ognisku pieśń.

NAJLEPSZE ŚWIATŁA

Bartosz Nalazek - plamy świetlne i tworzenie osobnych przestrzeni w "Zażynkach" na Małej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu

TEKST, PRZY KTÓRYM Z LEKKA SIĘ WZRUSZYŁEM

"Rewolucja balonowa" Julii Holewińskiej. Za przypomnienie smaków i zapachów dzieciństwa.

NAJLEPSZE ROLE KOBIECE

Joanna Szczepkowska - "ADHD i inne cudowne zjawiska".

Agnieszka Przepiórska - "i będą święta!"

Dominika Kluźniak (Nina Zarieczna) w "Mewie" i (Dodo) w "Pożegnaniach", oba z Teatru Narodowego w Warszawie.

Agnieszka Kwietniewska jako Amy Winehouse w "O dobru" z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.

Beata Niedziela i Katarzyna Zawadzka - dwie role w "Kobiecie z przeszłości" z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie.

Wszystkie role w spektaklu "CHÓR KOBIET | Projekt II: MAGNIFICAT" Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego;

NAJLEPSZE ROLE MĘSKIE

Janusz Gajos (Jona Popoch) w "Udręce życia" z Teatru Narodowego w Warszawie. Mariusz Jakus (Horodniczy) w "Rewizorze" w Teatrze im. Jaracza w Łodzi.

Andrzej Kłak w "O dobru" z Teatru Dramatycznego z Wałbrzycha,

NAJLEPSZA ROLA EPIZODYCZNA

Hanna Konarowska "ADHD i inne cudowne zjawiska"

NAJCIEKAWSZY DEBIUT

Robert Zawadzki, reżyser "Zabaw na podwórku" Stowarzyszenia Kochanowski przy Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu Przedstawienie porusza ważny dla młodzieży temat agresji.

Wojciech Faruga, reżyser spektaklu "Wszyscy święci" z Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Aleksander Kuleszow - młody, utalentowany student, grający w monodramie "Właściciel kawiarni" na podstawie współczesnego tekstu Pawła Priażki z Teatru Dramatycznego w Mohylewie na Białorusi. Młody student opowiada o sobie, o braku pracy dla aktora na Białorusi, o problemach młodych ludzi wkraczających w świat sztuki.

NAJLEPSZY SPEKTAKL ULICZNY

"Salto mortale" Teatru Strefa Ciszy z Poznania - czarny cyrk pokazywany latem na zamojskiej Starówce.

"Kim jest ten człowiek we krwi" Teatru Biuro Podroży z Poznania - odbieranie pokłonu wojsk przez Makbeta na placu w Brześciu na Białorusi, naprzeciwko 15 metrowego pomnika Lenina błogosławiącego światu. Na tydzień przed wyborami. Warte wszystkich pieniędzy!

NAJLEPSZY SPEKTAKL TEATRU TAŃCA

"Ciała magnetyczne" i "Wielkie nieba" - oba Compagnie Mossoux-Bonté z Belgii

NAJLEPSZY SPEKTAKL DLA DZIECI

"LE FILO FABLE" na motywach bajek filozoficznych z różnych stron świata w reż. Joanny Gerigk z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Kreacyjny i zabawny, nie daje jasnych odpowiedzi, wciąga dzieci do zabawy.

NAJLEPSZY FESTIWAL

Materia Prima w Krakowie (w kategorii teatr formy).

mteatr w Koszalinie (w kategorii debiutów, realizacji młodych twórców).

Przegląd Monodramu Współczesnego w Warszawie (w kategorii monodramów)

NAJCIEKAWSZA KSIĄŻKA O TEATRZE

Marek Waszkiel - "Dzieje teatru lalek w Polsce 1944-2000", Warszawa 2012.

PRZEDSTAWIENIE, KTÓREGO NIE WIDZIAŁEM, A BARDZO CHCĘ ZOBACZYĆ W 2013

"Posprzątane" w reż. Mariusza Grzegorzka w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

NAJWIĘKSZY SKANDAL ROKU

Upadek Śląskiego Teatru Tańca i wielkie halo, które dyrektor Jacek Łumiński urządza wokół tego jaki jest niewinny. Ponad milionowy dług jest wynikiem braku kontroli i niepoddawania się weryfikacji konkursowej. Skandalem są niektóre powołania bez konkursu ludzi, którzy nie mają pojęcia o teatrze, pupilków władzy (np. w Zabrzu).

MIEJSCA Z POZYTYWNĄ ENERGIĄ:

Teatr Konsekwentny w Warszawie

Teatr Druga Strefa w Warszawie

Dom Kultury "Zameczek" w Kielcach

Zamojski Dom Kultury

Centrala Artystyczna w Koszalinie

Nysa z kiełbaskami pod Halą Targową w Krakowie

większość hoteli, w których gościłem, goszczę i będę gościł

Bartłomiej Miernik
www.miernikteatru.pl
8 stycznia 2013

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia