Podziemia kultury

Teatr BARAKAH - budujemy teatr na krakowskim Kazimierzu!

Teatr BARAKAH postanowił wziąć pod opiekę fantastyczną, acz zapomnianą przestrzeń - i zetrzeć z niej trochę kurzu. Nową siedzibą teatru będzie znajdująca się na krakowskim Kazimierzu stara, zabytkowa mykwa, gdzie swego czasu funkcjonował kultowy Teatr Łaźnia. Remont planujemy zakończyć we wrześniu 2013 roku.

O projekcie

PODZIEMIA KULTURY - BUDUJEMY TEATR!

Teatr BARAKAH to jedno z najciekawszych miejsc na kulturalnej mapie Krakowa. Działamy od dziewięciu lat. Staliśmy się nie tylko ważnym ośrodkiem artystycznym, ale także niebanalnym miejscem spotkań dla różnych generacji widzów. W Teatrze BARAKAH grają czołowi aktorzy największych krakowskich scen: Teatru Starego, Ludowego, Słowackiego i Groteski. Naszą dotychczasową działalność poparli m.in.: osobistości ze świata kultury i nauki (m.in. Krystian Lupa, Józef Opalski, Krzysztof Globisz, Nikołaj Kolada, Edna Levin i inni).

Kto jednak nie idzie dalej, ten się cofa.

Mimo ogromnego przywiązania do maleńkiej, kameralnej przestrzeni, w której obecnie mieści się Teatr BARAKAH, przyszedł czas, by zrobić nowy krok naprzód. Teatr BARAKAH, działając pod egidą Fundacji Dziesięciu Talentów na Rzecz Teatru BARAKAH, postanowił wziąć pod opiekę fantastyczną, acz zapomnianą przestrzeń - i zetrzeć z niej trochę kurzu. Nową siedzibą teatru będzie znajdująca się na krakowskim Kazimierzu stara, zabytkowa mykwa, gdzie swego czasu funkcjonował kultowy Teatr Łaźnia. Nie pozostało zatem nic innego, jak ponownie nadać temu miejscu dawnego artystycznego oblicza. Z poszanowaniem klimatu miejsca, lecz nowocześnie, dla młodych i starych, w celach towarzyskich i aby doznać niezapomnianych artystycznych wrażeń.

Tak więc własnym nakładem rozpoczęliśmy remont zdewastowanej przestrzeni przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie, który planujemy zakończyć we wrześniu 2013 roku. Jednak bez Waszej pomocy i wsparcia finansowego będzie to niemożliwe, ponieważ brakuje nam pieniędzy na zakup sprzętu nagłaśniającego niezbędnego do funkcjonowania sceny teatralnej.

Prosimy zatem wszystkich o zainwestowanie w kulturę - w Teatr BARAKAH, który pomimo ciasnej przestrzeni teatralnej jest ceniony w Polsce.

Dzięki Waszemu wsparciu wspólnie stworzymy miejsce dialogu kultur rozpoznawalne na międzynarodowej arenie artystycznej.

TRADYCJA

Paulińska 28 nieprzypadkowo została wybrana na siedzibę naszej dalszej twórczej działalności. Miejsce, które roboczo nazywamy "podziemiami kultury", posiada wspaniałą tradycję kulturową: niegdyś znajdowała się tu żydowska łaźnia, czyli mykwa, później miejsce przejął kultowy Teatr Łaźnia. Od września Teatr BARAKAH reaktywuje jego artystyczne działanie i przywróci zamęt w tej części Kazimierza.

LOKALIZACJA

Teatr BARAKAH na Paulińskiej znajduje się bardzo blisko serca Kazimierza - placu Nowego. To "rzut beretem" (niecałe 300 metrów) od głównych turystycznych atrakcji i centrum życia nocnego. Jest na tyle blisko, że trafi tu każdy w ramach wycieczki po Kazimierzu lub poszukiwania miejsca, by miło spędzić wieczór ze znajomymi, a jednocześnie na tyle daleko, że nie dochodzi tu zgiełk czy nieporządek sąsiednich ulic. Lokalizacja jest zatem znakomita zarówno dla tych, którzy oczekują artystycznych doznań, jak i dla tych, którzy chcieliby wpaść na coś mocjniejszego czy pogawędkę.

RÓŻNORODNOŚĆ

Chcemy się wyróżniać trafianiem do różnych osób, pokoleń i upodobań. Pozwala nam na to ponad trzystumetrowa przestrzeń, z kilkoma osobnymi salami. Mimo że centrum działań artystycznych będzie scena teatralna, znajdzie się tu także miejsce dla tych, którzy chcieliby wpaść ze znajomymi na plotki, zaszyć się w kącie z książką czy pogadać z barmanem o życiu i śmierci. W Teatrze BARAKAH będzie działał nie tylko teatr, ale także bar, kawiarnia, a miejsce regularnie będzie zamieniać się w galerię czy salę koncertową.

OTWARTOŚĆ

Otwartość niesiemy na swoich sztandarach nie tylko dlatego, że w naszych progach każdy jest mile widziany, ale ponieważ chcemy być ciągle otwarci! Przyjęło się, że większość miejsc kultury jest nieczynna w poniedziałki, a w środku tygodnia ze świecą szukać w Krakowie artystycznych zdarzeń czy dłużej otwartych knajp. Chcemy przełamać tę niepotrzebną zasadę. Kawy chce się tak samo pić rano, jak w nocy piwa, tak samo we wtorek, jak i w sobotę, a na koncert można pójść też w środę, nie tylko w niedzielę. Będziemy działać codziennie, bez przerw, tak by żaden gość nigdy nie natknął się na zamknięte drzwi i nie mógł ani przez chwilę poczuć z naszej strony stagnacji.

KULTURA

Chcemy wypełnić lukę, jaką w Krakowie są "miejsca kultury". Takie, do których można wpaść codziennie, będąc jednocześnie pewnym, że każdego dnia znajdzie się w nich coś innego, twórczego, artystycznie poruszającego. Paulińska nie tylko będzie teatrem repertuarowym, lecz jednocześnie galerią z licznymi wystawami, salą koncertową, miejscem spotkań literackich, społecznych dyskusji, artystycznych konfrontacji. A do tego regularnie działającą klubokawiarnią, w której będzie można poczytać, porozmawiać, pooglądać, pośmiać się czy zadumać.

Do 2012 roku w Teatrze BARAKAH odbyło się 11 premier. Wszystkie spektakle zostały ciepło przyjęte przez publikę, wzbudziły pozytywny odbiór krytyki, a także zdobyły wyróżnienia na licznych festiwalach w Polsce i za granicą. W 2012 roku Teatr BARAKAH otrzymał prestiżową nagrodę im. Leona Schillera przyznawaną przez Związek Artystów Scen Polskich.

Nasze dotychczasowe spektakle to m.in.:

SZAFA

Emocjonalna historia żydowskiej dziewczyny ukrywającej się w szafie przed oprawcami. Monodram jest opowieścią o zagrożeniu i strachu, wobec której widzowie pozostają bezradni niczym ludzkość wobec tragedii Holokaustu.

Monodram Kufel jest mistrzowskim pokazem tego, jak kontekst zmienia znaczenie słów. Przemianie poddano "Lokomotywę" Julina Tuwima, jeden z najurokliwszych wierszy dla dzieci () Przedstawienie wytwarza napięcie między użytą formą kabaretu (w niemieckim stylu, w poetyce oprawcy), wierszykiem Tuwima i koszmarną rzeczywistością, do której się odnosi.(Leszek Karczewski, "Gazeta Wyborcza")

Prapremiera polska odbyła się we wrześniu w 2004 roku w Tarnowie.

Wyróżnienia i nagrody na licznych przeglądach i festiwalach w Polsce (m.in. w Lublinie, Rybniku czy nagroda na Festi­walu Dramaturgii Współczesnej w Warszawie) oraz za granicą (nagroda specjalna na Międzynarodowym Festiwalu "Aktor Europy" wMacedonii w Otesevo)

SZYC

"Szyc" jest współczesną groteską przeplataną songami w brechtowskim stylu. Odważnym, bezceremonialnym językiem opowiada o żydowskiej rodzinie w rytm muzyki autorstwa Renaty Przemyk.

Krakowski "Szyc" Any Nowickiej jest może najbardziej wodewilowy, w dobrym stylu, z precyzyjnym kontrapunktem komizmu i dramatycznych spoważnień, ze świetnie utrafionymi w nastrój, słodko-ostrymi songami Renaty Przemyk. (Jacek Sieradzki, "Przekrój")

Prapremiera polska odbyła się w Teatrze BARAKAH.

Spektakl nagradzany (za muzykę, aktorstwo oraz reżyserię) na najważniejszych polskich festiwalach i przeglądach, m.in. na Jeleniogórskich Spotkaniach Teatralnych czy Festiwalu Teatralnym PIERWSZY KONTAKT w Toruniu.

JEDNORĘKI ZE SPOKANE

Absurdalna komedia, której nie powstydziłby się sam Quentin Tarantino. Pełen czarnego humoru spektakl o kryminalnym zacięciu, który jak w soczewce skupia obraz ludzkich szaleństw i słabości.

Nowa produkcja krakowskiego Teatru Barakah utrzymuje poziom endorfin na najwyższym poziomie () Spektakl każdym porem skóry oddycha czarnym humorem, absurdem, a aktorzy bardzo dobrze czują się w tej konwencji. Trudno byłoby wyłonić lidera tego teatralnego peletonu, ponieważ tworzą tak zgraną ekipę, że metę przekraczają ex aequo. (Magdalena Talar, Dziennik Teatralny)

Polska prapremiera spektaklu odbyła się w Teatrze Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu.

MARTWE WESELE

Subtelna kreacja osobnego świata, w którym martwi mieszkają z żywymi. Balansujący na granicy dwóch światów spektakl o tajemnicach głęboko tkwiących w każdym człowieku - nawet w tym, który już odszedł.

Tu słowo o aktorach: jak oni - wszyscy - pięknie istnieją w tym świecie z maligny i trupiej grozy! Są przy nas wręcz na centymetry. Stonowali środki wyrazu, grają grymasami i drgnieniami palców, przeciskają się przy ścianach jakby ktoś ich na nich namalował. Ana Nowicka zmienia podziemną teatralną klitkę w akustyczne cacko. (Łukasz Drewniak, "Dziennik Polski")

Prapremiera polska odbyła się w Teatrze BARAKAH.

Teatr BARAKAH - już w nowej siedzibie na ul. Paulińskiej - wystawi prapremierę polską spektaklu muzycznego "Królowa wanny" Hanocha Levina (...)

*Prosimy o wcześniejszą rezerwację na wszystkie wydarzenia proponowane w ramach nagród poprzez stronę interntową.

(-)
Materiał Teatru
3 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Zero zahamowań
Wydawnictwo: Agora
Michał Rusinek

Trailer tygodnia

8. Festiwal Teatru Ukr...
Nadiia Moroz-Olshanska
Sztuka jest niezbędną częścią życia...