Polska Opera Królewska ma nowego dyrektora

Andrzej Klimczak dyrektorem Polskiej Opery Królewskiej

Dnia 19 czerwca 2019 wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński powołał p.o. Dyrektora Andrzeja Klimczaka na stanowisko dyrektora Polskiej Opery Królewskiej. Kadencja rozpocznie się 1 września 2019 i potrwa pięć sezonów artystycznych, czyli do 31 sierpnia 2024 r.

Andrzej Klimczak jest współtwórcą Polskiej Opery Królewskiej. Od początku istnienia instytucji pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora, a 24 stycznia 2019 roku został powołany na stanowisko pełniącego obowiązki Dyrektora tejże instytucji.

Andrzej Klimczak

Bas-baryton, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Z chwilą ukończenia studiów w 1987 roku rozpoczął karierę jako solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Jego pierwsze solowe role to Osmin w „Zaide" W. A. Mozarta oraz Jan w „Żółtej szlafmycy" K. Majera (Gaetana). Niedługo potem zadebiutował w roli Figara w „Weselu Figara" W. A. Mozarta w Teatro Principal w Alicante (1988, Hiszpania).

Dotychczasowy dorobek artysty obejmuje ponad pięćdziesiąt pierwszoplanowych bas-barytonowych partii, od barokowych dzieł kompozytorów takich jak Haendel czy Bach, poprzez niemal wszystkie pierwszoplanowe role w operach Mozarta (wśród nich Don Giovanni, Leporello, Papageno, Figaro, Hrabia Almaviva, Guglielmo, Don Alfonso) i Rossiniego (m.in. Don Bartolo w „Cyruliku Sewilskim", Mustafa we „Włoszce w Algierze" czy Selim w „Turku w Italii"), aż po utwory współczesne – by wspomnieć tylko tytułową partię w Balthazarze czy Felixa w „Polieukcie" Zygmunta Krauzego. Do jego koronnych partii zalicza się również kreację roli Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego oraz Forda w „Falstaffie" Verdiego. Ceniony interpretator liryki wokalnej, laureat II Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie. Artysta specjalizuje się w interpretacji barokowych oper i oratoriów. Do jego największych sukcesów należą liczne kreacje partii basowej w „Mesjaszu" Haendla, a także, utrwalone w postaci nagrań CD, role Argenia w „Imeneo" Haendla oraz Licomede w „Tetide in Sciro" D. Scarlattiego.

Jako solista występował na wielu prestiżowych scenach operowych i koncertowych Europy i świata, m.in. w Japonii, Libanie, Izraelu czy Omanie. Wielokrotnie brał udział w liczących się na świecie festiwalach, m.in. Carrintischer Sommer (1995), KlangBogen Wien Mozart A-Z (1996) oraz w Festiwalu Muzycznym w Madrycie (1994-96).W Polsce występował także na deskach Opery Dolnośląskiej, Opery Bydgoskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi oraz w wielu filharmoniach i salach koncertowych (Warszawa, Rzeszów, Gdańsk, Poznań, Łódź, Białystok, Szczecin, Płock).

Liczne partie kreował pod batutą R. Zimaka, S. Stuligrosza, Ph. Entremonta, T. Wojciechowskiego, J. Kasprzyka, E. Michnik, M. Nowakowskiego, T. Karolaka, R. Silvy, Z. Gracy, Ł. Borowicza, K. Bumanna, M. N. Niesiołowskiego.

Jest współtwórcą Polskiej Opery Królewskiej. Od początku istnienia instytucji pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora, a następnie pełniącego obowiązki Dyrektora tejże Instytucji.

W 2001 roku został odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi dla Rzeczypospolitej Polskiej, zaś w roku 2012 Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

(-)
Materiały MKiDN
1 lipca 2019
Portrety
Andrzej Klimczak

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia