Ponownie w Teatrze im. J. Słowackiego

Wyspiański wyzwala 1 - wariacja na temat polskości, wolności i samoistności.

Wyspiański wyzwala 1, ponownie w Teatrze im. J. Słowackiego, 23 listopada 2018 roku. Wejście – godzina 19:00 (projekt Alicji Patanowskiej).

Alicja Patanowska – artystka wizualna, absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Royal Collage of Art w Londynie, laureatka wielu prestiżowych nagród (ostatnio m.in. The Charlotte Frazer Award 2014, oraz finalistka InnovationRCA, Entrepreneur's Launchpad 2013) – w swojej instalacji spróbuje zreinterpretować spojrzenie na budynek Teatru Słowackiego. Budynek jest oczywisty, schludny, jakby zatrzymany w czasie. Jak zmienić kontekst i znaczenie niewielką interwencją, która przywróci współczesny sens pojęciu NARODOWA SZTUKA. Kiedy w XIX wieku mówiono: „naród polski", myślano: „wolność" i „niezależność". Dzisiaj pojęcie „narodu" budzi inne skojarzenia. Bardziej wyklucza niż jednoczy. Czy zatem taki sens ma nieść napis na frontonie?

Westybul
(projekt Bartosza Szydłowskiego)

Proces, wyzwanie do podróży, gotowość zmierzenia się z tym, co jest nieoczywiste, co jest wbrew utartym oczekiwaniom. Rozmawiamy z Krystianem Lupą w kopule – w głowie tego teatru. Bliżej nieba i ponad sztukaterią i żyrandolem. Jesteśmy w przestrzeni przeciętej wektorami metalowych belek, surowej, niecywilizowanej. Jak rozmawiać o Wyspiańskim dzisiaj, o roli artysty, o wyzwoleniu i wyzwalaniu... Jak trzymać kurs i nie dać się pochłonąć i zniewolić łatwiźnie, wygodzie, spełnieniu. Ukryliśmy się na samym szczycie, szeptem spiskujemy, wchodzimy od innej strony do tego teatru.

Gość specjalny: Krystian Lupa
Rozmowę prowadzą: Piotr Augustyniak, Bartosz Szydłowski
Przestrzeń: Małgorzata Szydłowska
Nagranie, montaż: Przemysław Fik

Korytarze
(projekt Jakuba Roszkowskiego)

Wyzwolenie Wyspiańskiego to nie tylko Konrad i Maski, ale też teatr, do którego Konrad wchodzi. To świat ułożony, oswojony i bezpieczny. Świat w którym wszystkie problemy, wątpliwości, prawdziwe uczucia są starannie ukryte za kostiumem i teatralną inscenizacją. Świat mądrych monologów, wielkich gestów i egzystencjalnych problemów – ale nie tych prawdziwych, dojmujących, ale wykreowanych, wypreparowanych, „zagranych" przed równie pięknie ukostiumowaną w wieczorowe suknie i garnitury widownią. Pozornie.

Reżyseria: Jakub Roszkowski
Występują: Dorota Godzic, Maciej Jackowski, Krzysztof Jędrysek, Sławomir Maciejewski

Widownia
(projekt Remigiusza Brzyka)

Bohaterem wydarzenia osnutego na kanwie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego jest scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; scena, która była miejscem narodzin polskiego nowoczesnego teatru; scena, na której dokonała się rewolucja w zakresie metod aktorskich, użycia scenografii i oświetlenia, ale przede wszystkim rewolucja dotycząca repertuaru. Twórcy wydarzenia sięgają do materiałów archiwalnych, aby dotrzeć do mitu założycielskiego dzisiejszej Dużej Sceny teatru.

Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Dramaturgia: Aleksandra Alksnin, Klaudia Wójciak, Ewa Mikuła
Współpraca: dr hab. Diana Poskuta-Włodek
Występują: Hanna Bieluszko, Lidia Bogaczówna, Natalia Strzelecka, Tadeusz Zięba, Tomasz Wysocki, Feliks Szajnert, Wojciech Skibiński

Foyer / Nadfoyer
(projekt Pawła Świątka)

Punktem wyjścia jest rozmowa Konrada z Maskami, urzędnikami dającymi do zrozumienia Konradowi, że jego wizja teatru niezbędnego społeczeństwu jest zupełnie nieczytelna, niewymierzalna. Temat roli jaką powinna dzisiaj zajmować sztuka w rzeczywistości materialnej, mocno upolitycznionej jest dzisiaj czymś niezwykle dotkliwym. Wyspiański miał wizję takiego teatru, miał też doświadczenia z mieszczaństwem, które zawodziło go wielokrotnie właśnie swoją bezideowością i płytkimi oczekiwaniami.
Paweł Świątek wcieli się w maskę z Wyzwolenia, by przeprowadzić rozmowę z Jerzym Trelą o sztuce, o jego spektaklach, o kosztach, o drodze artystycznej, o sporach, o roli Konrada w Wyzwoleniu Swinarskiego. Rozmowa ta odbędzie się przy ekskluzywnym poczęstunku, sponsorowanym przez Teatr Słowackiego, czyli, de facto, Urząd Marszałkowski.

Reżyseria: Paweł Świątek
Scenografia: Marcin Chlanda
Występują: Marta Konarska, Rafał Dziwisz, Karolina Kamińska, Anna Tomaszewska, Antoni Milancej, Sławomir Rokita, Marcin Sianko
Autorytet: Jerzy Trela

Duża Scena
(projekt Małgorzaty Warsickiej)

Spektakl-koncert. Wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Próba odnalezienia w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie „wyczerpuje się jego myśl", a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

Reżyseria: Małgorzata Warsicka
Kompozytor: Karol Nepelski
Scenografia, reżyseria świateł: Marcin Chlanda

Występują: Tomasz Augustynowicz, Rafał Szumera, Kasia Zawiślak Dolny, Daniel Malchar,
Agnieszka Judycka, Lena Schimscheiner (gościnnie)
Gość specjalny: Adam Strug
oraz orkiestra pod dyrekcją Macieja Koczura
Flet - Monika Frątczak, klarnet - Tomasz Sowa, fagot - Małgorzata Wygoda, puzon - Jan Szymański, perkusja - Adam Wygoda, skrzypce - Barbara Mglej, altówka - Joanna Kapusta, wiolonczela - Jakub Gajownik, kontrabas - Krzysztof Jaworski

Wyspiański wyzwala 1 trwa około 3 godzin, wstęp biletowany, koszt biletu normalnego 50 zł.

(-)
Materiał Teatru
2 listopada 2018

Książka tygodnia

Cztery Dramaty
Wydawnictwo Ossolineum
Cyprian Norwid

Trailer tygodnia