Porywające partie Królowej Nocy

„Czarodziejski flet" - reż. Jarosław Marszewski - Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku

W połowie września na scenę przy Odeskiej 1 powróci „Czarodziejski flet", jedna z najpopularniejszych i najbardziej tajemniczych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta.

- Zagramy ją 21 razy od 16 września do 16 października. W partiach solowych wystąpią: Iwona Sobotka, Robert Gierlach, Remigiusz Łukomski, Aleksander Kunach. To uniwersalna, przemawiająca językiem baśni opowieść o walce dobra i zła. Zapraszamy na przedstawienia zarówno dorosłych jak i młodzież, dla której dedykujemy spektakle szkolne oraz całe rodziny, którym – z myślą o niecierpliwych najmłodszych – proponujemy spektakle familijne, czyli skróconą do półtorej godziny wersję opery.

„Czarodziejski flet" jest ostatnią wystawioną operą Wolfganga Amadeusza Mozarta. Akcja ulubionego przez kompozytora dzieła rozgrywa się w państwie Królowej Nocy, w nieokreślonych „bajecznych" czasach. „Nie można znaleźć dość słów na jego pochwałę" – tak pisał o nim Ryszard Wagner. Libretto, wykorzystujące wolnomularską symbolikę, ukazuje pełną fantastycznych przygód historię wędrówki i miłości młodego księcia, który pragnie zdobyć rękę ukochanej dziewczyny. Razem przechodzą przez wielorakie próby, by poznać prawdę i dostąpić wtajemniczenia. Tytułowy instrument ma chronić bohatera przed czyhającymi nań niebezpieczeństwami. Ostatecznie w finale zło zostaje pokonane, a wiedza i dobro zwyciężają.

„Czarodziejski flet" od dnia prapremiery cieszył się u publiczności wielkim powodzeniem i do dzisiaj uchodzi za jedną z najpopularniejszych oper geniusza wszechczasów.

Ogromna różnorodność muzyki „Czarodziejskiego fletu" budzi podziw i zachwyt. Arie, duety, tercety, kwartety, kwintety, chóry i sceny zbiorowe przeplatają się nieustannie. Każdy z tych momentów ma swój odrębny charakter, nastrój, typ orkiestry, melodykę, a jednocześnie zostaje zawsze w tym samym „mozartowskim" klimacie. Szczególnie piękne i porywające są partie Królowej Nocy. Charakteryzuje je dramatyzm, szalone tempo i „zimna koloratura" symbolizująca zło i przewrotność.

Mozart to świetna propozycja i dla wytrawnych melomanów i dla początkujących, a spektakle familijne mogą okazać się trafioną w dziesiątkę propozycją na rozpoczęcie edukacji muzycznej w operze. Zapraszamy!

(-)
Materiał Opery
11 sierpnia 2016

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia