Poświęcony Tamarze Łempickiej

"T.de.Ł. Nienasycona" - aut. Blanka Konopka - reż. Artur Hofman - Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce

Spektakl poświęcony jest postaci Tamarze Łempickiej. Premiera odbędzie się 28 października 2022 r. w Promie Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23). W spektaklu wystąpią: Katarzyna Żak oraz Ewa Makomaska. W 2022 roku spektakl będzie prezentowany popremierowo jeszcze dwukrotnie (30 listopada i 9 grudnia), również w Promie Kultury Saska Kępa.

Tamara Łempicka, Żydówka polskiego pochodzenia, jest znana na świecie, dużo mniej w Polsce. Koleje jej życia same w sobie są kolorową opowieścią, podobnie jak jej barwne obrazy zaliczane do estetyki art déco. Stworzyła swój własny niepowtarzalny styl w malarstwie którego źródłem i inspiracją była tradycja (malarstwo niderlandzkie i flamandzkie) oraz nowoczesność (modernizm, kubizm). Postać Tamary Łempickiej jest w Polsce mało znana. Sztuka „T. de Ł. Nienasycona" ukazuje życie malarki na tle epoki i jej niektórych wybitnych twórców, co dodatkowo poszerzyć ma spektrum poznawcze. Innym aspektem edukacyjno-poznawczym jest próba przybliżenia malarstwa Łempickiej, którego estetyka i technika malarska nie jest zrozumiała dla wielu odbiorców, co tym bardziej może świadczyć o unikalnym stylu wypracowanym przez artystkę. Znakiem rozpoznawczym malarki jest niezwykła precyzja obrazu i dbałość o formę artystyczną.

Burzliwe życie Łempickiej i jej bogata twórczość zasługują na popularyzację wiedzy nie tylko o artystce, także o prądach w sztuce okresu modernizmu, bowiem szczyt jej popularności przypada na dwudziestolecie międzywojenne.

Oryginalne obrazy Tamary Łempickiej osiągają wartość dziesiątek milionów dolarów; jest trzecią artystką na świecie, której sztuka osiąga najwyższą wartość. Kolekcjonerami obrazów Łempickiej są m.in.

Jack Nicholson, Madonna... Do przybliżenia sztuki Tamary Łempickiej ma służyć prezentacja jej obrazów w postaci projekcji multimedialnych , a ich wybór wynika z treści sztuki; one są uzupełnieniem dramaturgii spektaklu.

„T.de. Ł. Nienasycona" - sztuka pisana jako monodram jest swoistą psychodramą, wiwisekcją, zmyciem makijażu autokreacji i konfrontacją z rzeczywistym „Ja".

Dwie aktorki (Katarzyna Żak i Ewa Makomaska) pokazują konflikt w dialogu „Ja" z „Mną". Ta fotografia wewnętrzna artystki rozbita na „pozytyw" i „negatyw" jest egzemplifikacją rozdarcia między kreowaniem własnego wizerunku a rzeczywistością. Spektakl próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy „Autoportret w Zielonym Bugatti" przedstawia Tamarę Łempicką czy też wyobrażenie artystki o niej samej?

Autorką tekstu jest Blanka Konopka - doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca z zakresu modernizmu polskiego i rosyjskiego. Scenariopisarstwa uczyła się przy WFDiF, dramatopisarstwa na warsztatach przy Instytucie Badań Literackich PAN. W kręgu jej zainteresowań dramaturgicznych są losy wybitnych artystek Polek (Olga Boznańska, Seweryna Szmaglewska) i Polskich Żydówek (Irena Tuwim, Tamara Łempicka). Każda z jej bohaterek była niezwykłą osobowością, niezwykłą artystką, których życie było równie niezwykłe jak ich twórczość.

Zrealizowała:
monodram OLGA BOZNAŃSKA. SCENY Z ŻYCIA ARTYSTKI – scenariusz, reżyseria, produkcja.
Spektakl jest wystawiany m. in. w Teatrze SCENA w Domu Literatury w Warszawie, w domach kultury woj. mazowieckiego;
spektakl WITKACJA.GLĄTWA – scenariusz, koprodukcja z INSTYTUTEM WITKACEGO
Jest autorką dramatów: CARYCA I KRÓL – o romansie Katarzyny II i Stanisława Augusta Poniatowskiego; JAK BYĆ (NIE)KOCHANĄ. OPOWIEŚĆ O IRENIE TUWIM; T. de Ł. Nienasycona – dramat o Tamarze Łempickiej; Senka – dramat o Sewerynie Szmaglewskiej.

W spektaklu udział wezmą:

Ewa Makomaska - absolwentka PWSFTv i T. w Łodzi, od 1994r. nieprzerwanie aktorka Teatru Polskiego w Warszawie. W 2019 r. Obroniła doktorat w PWSFTv i T w Łodzi w dziedzinie sztuk filmowych i teatralnych. W 2020 r ukończyła też Podyplomowe Studia Menadżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. W czasie studiów aktorskich debiutowała w Teatrze im. Jaracza w Łodzi rolą Duni Raskolnikow w „Zbrodni i karze" w reż. L. Wosiewicza. Za rolę Pani w „Pokojówkach" J. Geneta nagrodzona na XII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Otrzymała też Nagrodę Dziennikarzy dla najlepszej aktorki Festiwalu. Angaż w Teatrze Polskim zaowocował ciekawymi rolami w spektaklach takich reżyserów jak: Maciej Prus, Jarosław Kilian czy Adzrzej Łapicki. Za rolę Madame Sztok w sztuce A. Fredry „Z Przemyśla do Przeszowy" w reż. A. Łapickiego otrzymała Nagrodę im. Arnolda Szyfmana. Aktywność w Scenie Inicjatyw Aktorskich działającej w Teatrze Polskim w Warszawie przyniosła takie role jak: Anni Otto w „Grach pałacowych" reż. J Kulczyński, Wilhelmina w „Mistrzu Piotrze Pathelinie" reż. J. Kulczyński, Zofia Lass w „Cyjanku o piątej"rez. D.Ignatjew, Anna w „Gwiazdach na porannym niebie" reż A. Pieczyński. Znana również z ról w serialach Tv: "Siostry", "Czas honoru", "Prawo Agaty", "Wojenne dziewczyny". Szczególną pozycją w jej repertuarze była tytułowa rola w „Zielonej Gęsi" w reż. J. Kiliana. Przez siedem lat grając w tym spektaklu uczyła się rzemiosła estradowo - kabaretowego od najlepszych: Ireny Kwiatkowskiej, Bogdana Baera, Krzysztofa Kołbasiuka. Muzykę do wszystkich piosenek w tym spektaklu skomponował Grzegorz Turnau.

Katarzyna Żak – absolwentka Wydziału Lalkarskiego PWST, filia we Wrocławiu. W latach 90. Występowała na deskach Teatru Współczesnego we Wrocławiu. Tam właśnie miał miejsce jej debiut. Wcieliła się w rolę Panny Młodej w „Sztukmistrzu z Lublina" I.B.Singera w reżyserii Jana Szurmieja. W latach 1995-2011 związana była z warszawskim Teatrem Rampa. Obecnie Katarzynę Żak można zobaczyć na deskach takich teatrów jak: Och Teatr, Teatr Muzyczny Roma, Teatr Capitol, Syrena i Komedia Jest specjalistką od piosenki aktorskiej. Jej autorski spektakl muzyczny „Bardzo śmieszne piosenki" zdobył I nagrodę-Złotą Maskę na Festiwalu Teatralnym im Krystyny Sienkiewicz w 2019. Nagrała płyty: w 1994 roku Młynarski-Jazz, standardy jazzowe z polskimi tekstami Wojciecha Młynarskiego, w 1995 Kolędy na cały rok z tekstami Bogdana Loebla i muzyką Włodzimierza Nahornego, w 2016 Bardzo przyjemnie jest żyć, a w 2019 album z piosenkami Agnieszki Osieckiej pt. Miłosna Osiecka. W 2018 roku zagrała w Teatrze Telewizji w spektaklu „Okno na tamtą stronę" w reż. Artura Hofmana gdzie zaśpiewała piosenki Władysława Szlengla.

Reżyserem spektaklu jest Artur Hofman - absolwent Wydziału reżyserii warszawskiej PWST. W latach 1993-98 był etatowym reżyserem szczecińskiej Opery i Operetki, zaś w latach 2003-2008 pracował jako reżyser w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Pracował w wielu teatrach w całej Polsce, współpracował z Teatrem Telewizji, a także realizował programy dla telewizji publicznej i stacji komercyjnych. Ma w dorobku realizację ponad 50 tytułów teatralnych (opery, operetki, musicale, spektakle dramatyczne), 9 spektakli Teatru Telewizji oraz 4 filmy dokumentalne (m.in. „Jakub Rotbaum", „Kościół w piekle"). Jedną z ostatnich realizacji jest spektakl Teatru Telewizji „Okno na tamtą stronę"

Magdalena Borkowska
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce
20 września 2022
Portrety
Artur Hofman

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia