Powrót po 40 latach

"Książę czy żebrak" - reż. Teresa Kurpias-Grabowska - Teatr Rampa w Warszawie

40 lat minęło od dnia, w którym Teatr Rampa musicalową inscenizacją powieści "Książę i żebrak" Marka Twaina rozpoczął działalność teatralną skierowaną do młodych widzów. Dzisiaj - po 40 latach - powracamy z muzyczną adaptacją "Księcia i żebraka", tym razem z udziałem dzieci i młodzieży Teatru Muzycznego TINTILO oraz aktorów zawodowych Teatru Rampa.

Jednocześnie tą premierą Teatr Muzyczny TINTILO rozpoczyna dwudziesty szósty rok swojej działalności i obchodzi szesnastą rocznicę współpracy z Teatrem Rampa. A od sezonu 2014/2015 działa jako scena TINTILO w strukturze Teatru Rampa.

Podobno każdy z nas ma swojego astrologicznego bliźniaka. Kogoś urodzonego tego samego dnia, o tej samej godzinie i wyglądającego
identycznie...

Powieść „Książę i żebrak" Marka Twaina opowiada właśnie o takiej parze –chłopcach żyjących w szesnastowiecznym Londynie. Jeden z nich to następca tronu Anglii, syn Henryka VIII, książę Edward Tudor, drugi – syn rzezimieszka z londyńskiej dzielnicy nędzy, Tom Canty. Dziwnym zbiegiem okoliczności są do siebie podobni jak dwie krople wody. Różni ich jednak charakter. Królewicz jest rozpuszczony przez bogactwo, w którym dorastał i zniechęcony ciągłymi rygorami dobrych manier. Żebrak cierpi nędzę, z której z całych sił pragnie się wyrwać. Dla obu chłopców życie drugiego jest spełnieniem ich marzeń, postanawiają więc zamienić się ubraniami...

Chłopięcy żart staje się początkiem tragedii – nierozpoznany książę w łachmanach zostaje wygnany z pałacu, a przerażony młody nędzarz musi sprostać obowiązkom przyszłego monarchy. Jak skończy się ta zamiana? Czy ktoś uwierzy w niesamowitą historię opowiadaną przez zrozpaczonych chłopców? Jedno jest pewne – obaj spojrzą na świat z zupełnie innej strony...

Spektakl "Książę czy żebrak" to niesamowicie barwna, muzyczna opowieść. Ponad pięćdziesiąt kolorowych, ciekawych kostiumów, 21 poruszających piosenek, bogata scenografia, zapierające dech w piersiach choreografie opracowane przez hiszpańskiego choreografa Santiago Bello, tworzącego w Polsce i na świecie oraz niezwykła gra świateł. Musicalowa konwencja widowiska daje możliwość pokazania kunsztu aktorskiego i wokalnego wszystkich wykonawców. Głównym atutem przygotowanej przez TINTILO inscenizacji jest doskonały poziom artystyczny młodych aktorów oraz dobrze dobrani aktorzy zawodowi.

(-)
Materiał Teatru
4 stycznia 2016

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia