Pożegnania tytułów

5. Letni Przegląd Teatru Dramatycznego

Lipiec to w Dramatycznym czas pożegnań. Po raz ostatni do głosu dojdzie destrukcyjna siła miłości („Coming out"), Chris Keller zada pytanie o cenę materialnego sukcesu („Wszyscy moi synowie"); maestro Bogusławski będzie uczył aktorów z Wilna, jak grać Moliera („Szalbierz"), Koba zorganizuje napad na konwój pieniędzy („Młody Stalin"), a glazurnik z gazrurką wyruszy na pomoc żydowskim Zombies („Noc żywych Żydów").

György Spiró „Szalbierz" w reżyserii Gábora Máté /13 lipca, Scena Gustawa Holoubka/

Akcja sztuki rozgrywa się w teatrze w dniu premiery. Na spektakl, który ma uratować teatr od bankructwa, wybiera się całe Wilno, bo tytułową rolę „Świętoszka" ma zagrać gościnnie legenda - Wojciech Bogusławski. Groźba zerwania premiery wisi w powietrzu, ponieważ mistrz pojawia się dopiero kilka godzin przed spektaklem. Witoldowi Dębickiemu partnerują między innymi: Sławomir Grzymkowski, Agnieszka Warchulska, Agnieszka Wosińska i Małgorzata Rożniatowska.

Igor Ostachowicz „Noc żywych Żydów" w reżyserii Aleksandry Popławskiej i Marka Kality /18, 19 lipca, Scena Gustawa Holoubka/

Wyobraźcie sobie, że z piwnic waszego bloku wychodzą martwi Żydzi, żeby zemścić się na mieście, które o nich zapomniało. Co byście powiedzieli, gdyby do waszych drzwi zapukali żydowscy zombies - kapitan polskiego wojska - ze swoją równie nieświeżą córką i zażądali włączenia współczesnej muzyki? Jak byście zareagowali, gdyby goście bez rąk i z przestrzelonymi twarzami ruszyli na shopping do Arkadii? A gdyby okazało się, ze trzeba ich bronić przed rodzimymi narodowcami? W takiej sytuacji postawiony zostaje bohater „Nocy żywych Żydów". W głównych rolach Marek Kalita, Agnieszka Roszkowska i Katarzyna Herman.

Tadeusz Słobodzianek „Młody Stalin" w reżyserii Ondreja Spišaka /25, 26 lipca, Scena Gustawa Holoubka/

Gangsterska opowieść w rytmie lezginki. Młody rewolucjonista, poeta i niedoszły ksiądz w walce o sprawiedliwość sięga po brutalne metody. Wybuchy bomb, brawurowe ucieczki, podróże z fałszywym paszportem znaczą jego drogę. Kiedy idealista zmienia się w politycznego gracza?

Sztuka Tadeusza Słobodzianka, inspirowana wydarzeniami z życia młodego Stalina, rozgrywa się w ciągu roku w Gruzji, Wiedniu, Krakowie i Londynie, kiedy stara Europa się już skończyła, a nowa jeszcze nie zaczęła. Autor pokazuje zaplecze rewolucji i bohatera, który podporządkowuje sobie rzeczywistość. W roli Stalina Marcin Sztabiński
.
Arthur Miller „Wszyscy moi synowie" w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego /19, 20 lipca, Scena na Woli im. Tadeusza Łomnickiego/

Z powodu wadliwych części do samolotów wyprodukowanych w fabryce Joe Kellera podczas wojny ginie kilkudziesięciu pilotów. Jego syn próbuje znaleźć odpowiedź, czy ojciec dorabiając się majątku, świadomie posłał na śmierć amerykańskich żołnierzy.

Nagrodzona prestiżową Tony Award sztuka z 1947 roku wybitnego amerykańskiego dramaturga Arthura Millera to dramat o moralności w interesach i konsekwencjach jej braku. Autor, nawiązując do doświadczeń II wojny światowej, stawia pytania o granice ludzkiej uczciwości i cenę materialnego sukcesu.. W roli Joe Kellera Adam Ferency, w roli jego żony Halina Łabonarska.

Jacek Górecki „Coming out" w reżyserii Aleksandry Popławskiej /20, 21 lipca, Scena Przodownik/

Wyprawa w świat brutalnej liryki i przeklętej miłości. Trzy monologi zranionych kobiet – młodej, dojrzałej, przejrzałej – przepełniają uczucia mocne, drapieżne, jednoznaczne. Ich dramaturgia jest prosta: błysk, potem upadek w ciemność, a wreszcie rozpamiętywanie. Ale przeżyć to i wyznać, co się przeżyło – o, to już nie jest proste. Sztuka dowodzi twierdzenia: „Prawdziwa miłość jest w gruncie rzeczy nieosiągalna". A może tylko: „prawdziwa wzajemność"? Bo miłość trwa po swym zgonie i zmienia się w coś innego. W co? O tym właśnie mówi Coming out.
Spektakl z muzyka na żywo z udziałem Krystyny Tkacz, Agnieszki Wosińskiej i Anny Gorajskiej.

Bilety
http://bilety.teatrdramatyczny.pl/
22 656 68 44

(-)
Materiał Teatru
1 lipca 2017

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...