Prasowa konfrontacja

trzy premiery w Starym Teatrze w Krakowie

W podziemiach Teatru Starego dnia 18 czerwca odbyła się konferencja prasowa dotycząca nadchodzących spektakli. Spotkanie przyjęło charakter konfrontacji, bowiem udział w nim wzięli twórcy trzech zbliżających się premier. Jaki jest efekt pierwszego starcia?

Jako pierwszy zaprezentuje się Marcin Liber z tekstem Michała Kmiecika w spektaklu „Być jak Steve Jobs. Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heroicznym". Jak opowiadają twórcy spektaklu, Steve Jobs zostaje pokazany — dosłownie i w przenośni — jako figurka. Nie stanowi on centrum spektaklu, ale jest jego tłem, pretekstem do opowiedzenia historii o polskich przemianach po 1989 roku. Cała narracja zostanie poprowadzona z trzech różnych perspektyw i będzie próbą rozrachunku z tamtym okresem oraz odpowiedzenia sobie na pytanie, co możemy i chcemy zmienić dziś. Premiera 21 czerwca 2013.

Jako drugi zaprezentuje się duet Monika Strzępka oraz Paweł Demirski — jest to spektakl „Bitwa warszawska 1920". Na pytanie, „po co wam ta bitwa?", odpowiedzieli, że pragną spojrzeć na nasze polskie zmitologizowane narracje z zupełnie nowej, nieoczywistej perspektywy. Widzowie będą mieli taką możliwość już 22 czerwca.

Jako trzeci zaprezentuje się Paweł Passini z tekstem Sylwii Chutnik i Patrycji Dołowy w spektaklu „Wanda". Aby przybliżyć nieco całość historii, Paweł Passini — siedząc w piasku — usypał miniaturę kopca małej Wandy, tłumacząc, że jego celem jest zmusić widownię do stanięcia na krawędzi i popatrzenia w otchłań, aby zastanowić się czy warto jest rzucić się w nurt Wisły w celu obrony narodu. Ponadto twórcy wysuwają tezę, że być może Wanda, skacząc do wody, zmieniła się w syrenkę — w ten sposób ląduje w Warszawie, by nieco inaczej bronić Polskę. Jak się więc okazuje, warszawski zespół wchodząc do krakowskiej przestrzeni kradnie legendarną bohaterkę i przenosi na warszawskie salony. Efekty tego zabiegu będziemy mogli oglądać 23 czerwca.

Nowa dyrekcja wytworzyła przełomowe wydarzenie, które z pewnością zapisze się na kartach historii Teatru Starego. Po raz pierwszy mamy do czynienia z sytuacją, gdzie dzień po dniu odbędą się premiery spektakli reżyserów tzw. młodego pokolenia. Konfrontacja? Wszystko na to wskazuje. Sam dyrektor wyznał na konferencji „prawdziwe" powody owej nietypowej sytuacji. Celem Jana Klaty było zgromadzenie tych twórców: Pawła Passiniego, Moniki Strzępki i Marcina Libera, aby skonfrontować konkurencję, by sami się wyniszczyli. Co na to twórcy? „Nie udało się, bo my nie odczuwamy owej presji i nie zamierzamy ze sobą rywalizować". Ale czy na pewno? Pierwsze proste spostrzeżenie jest oczywiste i nasuwa się każdemu z widzów, a sami reżyserzy nie pozbędą się w opiniach krytycznych zestawień. Widzów czeka więc intensywny okres obserwacji tych młodych twórców. Po premierze każdy spektakl zostanie zagrany jeszcze cztery razy. Zapowiada się więc ciekawy czas dla miłośników teatru.

Konferencja prasowa wokół trzech premier w Teatrze Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Spektakle:

"Być jak Steve Jobs"", - reż. Marcin Liber, - Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

"Bitwa Warszawska 1920"", - reż. Monika Strzępka, - Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

"Wanda"" ,- reż. Paweł Passini, - Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Daria Kubisiak
Dziennik Teatralny Kraków
22 czerwca 2013

Książka tygodnia

Trojanki Jana Klaty
Wydawnictwo Universitas
Olga Śmiechowicz

Trailer tygodnia