Premiera w 250. rocznicę śmierci kompozytora

"Juliusz Cezar" - reż: Artur Stefanowicz - Teatr Wielki w Łodzi

W 250. rocznicę śmierci wielkiego kompozytora Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę "Juliusza Cezara" Georga Friedricha Haendla. Przygotowywane specjalnie na tę okazję przedstawienie będzie dopiero trzecią po wojnie, realizacją tej wspaniałej opery w Polsce, a w Łodzi wystawione zostanie po raz pierwszy.

Łódzka premiera będzie jednak wyjątkowa nie tylko z tego powodu. Po raz pierwszy realizacja będzie koprodukcją Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego, i Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera, przy współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi.  

Przygotowania do realizacji „Juliusza Cezara” idą już pełną parą. 15 października w Teatrze Wielkim odbyło się kolejne spotkanie koordynacyjne tego wielkiego projektu, w którym wzięli udział: prof. Grzegorz Chojnacki – rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, prof. Antoni Wierzbiński – rektor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, prof. Jerzy Woźniak – pełnomocnik rektora Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera, Ewa Bloom-Kwiatkowska (scenograf) oraz dyrekcja opery. Zostały omówione szczegóły techniczne realizacji, sposoby promocji spektaklu i kwestie prezentacji w przestrzeni teatralnej i okołoteatralnej, wszystkich uczestniczących w projekcie uczelni. Obecnie w pracowniach powstają już kostiumy i dekoracje a w salach odbywają się próby muzyczne do przedstawienia. 

„Juliusz Cezar" jest najbogatszą partyturą operową Haendla i stanowi do dziś jego najpopularniejszą operę. Jeszcze za życia kompozytora wystawiono ją w Londynie aż 38 razy. Operę odkryto na nowo w Getyndze w 1922 r. i od tego czasu stanowi ona żelazny repertuar światowych scen. 

Kierownictwo muzyczne - Paul Esswood

Urodzony w 1942 r, jeden z najwybitniejszych współczesnych kontratenorów, dyrygent. Studiował w londyńskim Royal College of Music (1961-1964). W latach 1964-1971 był świeckim wikarym w katedrze westminsterskiej. Debiutował w „Mesjaszu” Händla zrealizowanym przez BBC w 1971 r. Wraz z Alfredem Dellerem i Jamesem Bosmanem przyczynił się do wskrzeszenia śpiewu kontratenorowego (głos męski o skali altu lub sopranu, uzyskiwany przez specjalną technikę emisji – umożliwiającą mężczyznom śpiewanie wysokim głosem o barwie zbliżonej do kobiecej). Śpiewał większość partii Haendlowskich. Jego repertuar obejmuje też dzieła Purcella, Mozarta, Haydna, Schuberta i Schumanna. Specjalnie dla Esswooda Krzysztof Penderecki napisał rolę Śmierci w „Raju utraconym”, a Philip Glass tytułową partię w „Echnatonie”. Prowadzi wokalne kursy mistrzowskie na całym świecie. Jest profesorem Royal Academy of Music w Londynie. Wsławił się też jako dyrygent, specjalizując się w muzyce barokowej.

Reżyseria - Artur Stefanowicz

Urodzony w 1967 r. kontratenor, absolwent wydziału wokalnego Akademii Muzycznej w Warszawie (1991), gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Artysza. Naukę śpiewu kontynuował u Paula Esswooda i Jadwigi Rappé. Zdobył I nagrodę imienia Venanzio Rauzziniego na Międzynarodowym Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Wiedniu (1990) oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch (1991). Występował z wieloma znaczącymi orkiestrami, pod kierunkiem uznanych dyrygentów i na najsłynniejszych scenach operowych świata. Nagrał m.in. dla Polskich Nagrań arie operowe Mozarta z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Karola Teutscha, dla POLmusic i Elysium Records „Stabat Mater” Pergolesiego i Vivaldiego z Concerto Avenna. 

Scenografia - Ewa Bloom-Kwiatkowska

Scenograf, twórca awangardowych pokazów i kampanii reklamowych, zajmuje się też malarstwem, rysunkiem, rzeźbą oraz instalacją. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi (1986). Autorka scenografii teatralnych i widowisk telewizyjnych. Laureatka Nagrody dla Młodych Twórców im. St. Wyspiańskiego za osiągnięcia w dziedzinie scenografii teatralnej. Prezentowała swoje prace malarskie, rysunkowe, aranżacje malarsko-rzeźbiarskie i scenograficzne na wystawach we Francji, Niemczech, USA i Wielkiej Brytanii. Była autorką scenografii do wielu spektakli baletowych zrealizowanych przez Ewę Wycichowską w Teatrze Wielkim w Łodzi, m.in. „Republiki” i „Faust goes Rock”.

(-)
Materiały Teatru
7 listopada 2009

Książka tygodnia

Tamara Łempicka. Sztuka i skandal
Wydawnictwo Marginesy
Laura Claridge

Trailer tygodnia