Premiera wieczoru oper jednoaktowych

"Trouble In Tahiti"/"Głos Ludzki" - reż. Michał Znaniecki - Teatr Wielki w Łodzi

Teatr Wielki przygotowuje premierę – pierwszą w tym sezonie z udziałem publiczności. Będzie to wieczór dwóch jednoaktowych oper: TROUBLE IN TAHITI Leonarda Bernsteina – polska prapremiera - oraz GŁOS LUDZKI Francisa Poulenca.

Reżyseria została powierzona Michałowi Znanieckiemu, a kierownictwo muzyczne Adamowi Banaszakowi. Spektakle odbędą się na scenie obrotowej wokół której – w kieszeniach scenicznych – zasiądzie publiczność. Premiera już 5 i 6 marca.

Pierwsza część wieczoru to opera Leonarda Bernsteina TROUBLE IN TAHITI. Dzieło to zaskakuje niebanalnymi rozwiązaniami dramaturgicznymi, a w muzyce – nowatorstwem i inwencją, nie brakuje w nim także charakterystycznych „amerykanizmów" i soulowych nastrojów.
Bohaterami opery są Dinah i Sam (Bernadetta Grabias i Łukasz Motkowicz / Agnieszka Makówka i Andrzej Kostrzewski), którzy w swoim związku z upływem czasu i pojawiających się okoliczności zaczynają dostrzegać jego ułomności – często wyimaginowane i pozorne, ale też te realne - wynikające z nieporozumień, niedomówień i sprzecznych interpretacji. Słowem - jak w starym dobrym małżeństwie. Jaki jest finał „związkowej" opery Bernsteina? Co z niej wynika i jakie wnioski można wysnuć?

Druga część wieczoru: GŁOS LUDZKI Francisa Poulenca na podstawie monodramatu Jeana Cocteau z udziałem primadonny Joanny Woś. Dzieło całkowicie odmienne, będące wstrząsającym monologiem – niezwykle osobistym wyznaniem nieprzytomnie zakochanej Kobiety. Bohaterka odmienia przez wszystkie przypadki swoje uczucia: kłamstwo, groźbę, pozorna beztroska, wymuszony śmiech. Fakt, że rozmówca nie jest słyszalny, uwydatnia tylko ogromną samotność bohaterki. Jednak to orkiestra bierze na siebie rolę kochanka, z niezwykłą wyobraźnią i wyrazistością odwzorowując treść i ton jego słów.

Propozycja Francisa Poulenca w swej treści i formie jest zaskakująca, ale i niezwykła. Jest wypełniona wielkim lądunkiem emocji, zmiennością nastrojów i klimatów, a przez to wysoko zawieszająca poprzeczkę wykonawczyni.

Powstały zatem dwa odmienne, a jednocześnie mające części wspólne spektakle, które poruszają tematy nurtujące całe społeczeństwa, ale także problemy każdego z nas. Na wskroś amerykańska, tętniąca energią muzyka Leonarda Bernsteina oraz francuskie, przepełnione ładunkiem emocjonalnym dzieło Francusa Poulenca.

Zapowiada się wyjątkowy, pełen emocji wieczór. Operowy dyptyk zobaczą Państwo ze sceny, a to za sprawą zaaranżowania widowni w kieszeniach scenicznych, wokół obrotowej sceny, odbiór dzieła będzie wzmocniony poprzez intymną, kameralną atmosferę.
Miejsca zostaną przygotowane z zachowaniem bezpiecznych odległości.
REALIZATORZY:
Kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
Reżyseria, scenografia, światła, multimedia: Michał Znaniecki
Ruch sceniczny: Diana Theocharidis („Trouble in Tahiti")
Współpraca scenograficzna: Katarzyna Zbłowska („Trouble in Tahiti")
Wykonania „Trouble in Tahiti" odbywają się za zgodą Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd.

OBSADA:

TROUBLE IN TAHITI

SAM - Łukasz Motkowicz (5.03), Andrzej Kostrzewski (6.03)
DINAH - Bernadetta Grabias, (5.03), Agnieszka Makówka (6.03)
TRIO - Aleksandra Borkiewicz, Dawid Kwieciński, Arkadiusz Anyszka (5.03) / Hanna Okońska, Artur Mleko, Krzysztof Pilch (6.03)
SEKRETARKA - Maria Gorlach
KELNER - Adam Grabarczyk
PSYCHOANALITYK - Marcin Ciechowicz

GŁOS LUDZKI; La Voix humaine

ONA - Joanna Woś

PIELĘGNIARKA - Maria Gorlach
MĄŻ - Marcin Ciechowicz
SŁUŻĄCY - Adam Grabarczyk

Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi
pod kierownictwem Adama Banaszaka

Więcej informacji: http://www.operalodz.com/GLOS_LUDZKI__TROUBLE_IN_TAHITI,29,382

Bilety: https://www.bilety24.pl/opera/glos-ludzki-trouble-in-tahiti-63618

Wydarzenie na FB: https://fb.me/e/IGdabNCo

(-)
Teatr Wielki w Łodzi
3 marca 2021

Książka tygodnia

Aurora. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Sztuki finałowe 2024
Teatr Polski w Bydgoszczy
red. Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Piotrowska

Trailer tygodnia