Próba zrozumienia mechanizmów działania zbiorowej pamięci

„Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady" - reż. Katarzyna Kalwat - TR Warszawa

W przyszłym tygodniu na scenę TR Warszawa/Marszałkowska 8 powróci „Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady", głośny spektakl w reżyserii Katarzyny Kalwat, którego premiera teatralna miała miejsce niespełna rok temu – 7 i 8 lutego 2019 roku.

Najbliższe pokazy przedstawienia odbędą się 17 i 18 stycznia 2020 roku o godzinie 19:00 oraz 19 stycznia 2020 roku o godzinie 16:00. Przed spektaklem 19 stycznia odbędą się warsztaty TR bez barier, połączone z przedstawieniem z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących. Dzieci, których rodzice będą oglądać spektakl "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady" 19 stycznia, mogą wziąć udział w warsztatach "Mama, tata do teatru".

Scenariusz opery oparty jest na dramacie austriackiej pisarki Elfriede Jelinek.
Tekst odwołuje się do dramatycznych wydarzeń, które miały miejsce na zamku baronowej Margit von Batthyány w austriackiej miejscowości Rechnitz w marcu 1945 roku. Według zeznań świadków, podczas wydanego przez baronową przyjęcia, goście Margit von Batthyány – oficerowie lokalnego SS i Gestapo – wzięli udział w masakrze dwustu żydowskich przymusowych robotników, przywiezionych z Węgier. Zbiorowej mogiły zamordowanych robotników nigdy nie odnaleziono, a opieszale prowadzone śledztwo umożliwiło ucieczkę głównym oprawcom. Tekst Jelinek rozpisany jest na głosy pięciu Posłańców, którzy przedstawiają własne wersje wydarzeń.

Spektakl nie jest rekonstrukcją tego, co stało się 70 lat temu w Rechnitz. To próba zrozumienia mechanizmów działania zbiorowej pamięci. Głównym tematem spektaklu jest język jako instrument manipulacji, kłamstw i przemocy. To także opowieść o najnowszej historii Europy i europejskiej tożsamości, której częścią jest doświadczenie wojny i Holokaustu.

Reżyserką opery Wojtka Blecharza na podstawie tekstu Elfriede Jelinek jest Katarzyna Kalwat, która stworzyła także przestrzeń i kostiumy do spektaklu. Autorką tłumaczenia, adaptacji oraz dramaturżką jest Monika Muskała. Za reżyserię światła odpowiadała Paulina Góral, za choreografię – Karolina Kraczkowska, za przygotowanie wokalne – Aldona Krasucka, zaś za opiekę artystyczną nad aktorskimi i muzycznymi improwizacjami – Andrzej Bauer, Wojtek Blecharz i Katarzyna Kalwat. Asystentką scenografki była Anna Rogóż, inspicjentką i asystentką reżyserki – Malwina Szumacher, a kierowniczką produkcji – Magda Igielska.

Spektakl współtworzą aktorki i aktorzy TR Warszawa: Cezary Kosiński, Magdalena Kuta, Lech Łotocki, Tomasz Tyndyk, Agnieszka Żulewska oraz muzycy zespołu Cellonet: Andrzej Bauer, Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak i Marcin Zdunik.

Kaja Stępkowska
Materiał Teatru
10 stycznia 2020
Teatry
TR Warszawa
Portrety
Katarzyna Kalwat

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia