Program

23. Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe

To już dwudziesta trzecia edycja Rzeszowskich Spotkań Karnawałowych. Impreza ta wpisana została na stałe do kalendarza rzeszowskiego Teatru im. Wandy Siemaszkowej w 1992 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Teatru, Bogdana Cioska. Z założenia spektakle korespondują z ideą karnawału i tym, co się z nim kojarzy: zabawą, radością, humorem, tańcem, muzyką, ogólnie – lekkością.

Tradycyjnie tegoroczne Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe odbędą się podczas jednego z karnawałowych weekendów. Ich beztroską atmosferę chcemy nieco przełamać szczyptą refleksji nad tym, kim dziś jesteśmy. Te wątki podejmie troje młodych, utalentowanych reżyserów podczas czytań performatywnych, flirtując z tematem polskiego szaleństwa. Próbują oni powiedzieć, co dla nich oznacza idea „transpolonijności", rozbroić ją i nadać jej świeży rys. Po każdym z czytań przeprowadzona zostanie rozmowa z twórcami, a po spektaklach odbędą się także imprezy towarzyszące: wieczór taneczny przy muzyce wykonanej na żywo przez Domarski Band, recital mistrzowski znakomitego Jerzego Derfla, akompaniującego Monice Świtaj oraz swing party – do wspólnej zabawy zaprosi Old Rzech Jazz Band, a profesjonalny sommelier, January Witaszewski, przyda temu wieczorowi smaku nutką wyśmienitych win. Liczymy na to, że spotkania w takim charakterze spełnią swoje zadanie: pozwolą na odrobinę karnawałowego szaleństwa i dobry relaks.

Bilety można zarezerwować/zakupić w Dziale Sprzedaży i Marketingu osobiście w siedzibie Teatru lub telefonicznie (017 853 20 01, wew. 341, 330, kasa biletowa: 017 850 89 89). Radzimy nie zwlekać, ponieważ zainteresowanie wszystkimi imprezami jest ogromne.

Harmonogram:

7 lutego 2017, godz. 19.00, czytanie performatywne Ostatni brat, reż. Jakub Kasprzak

Podział na dobro i zło nie istnieje. Polska Ludowa kontra antykomunistyczna partyzantka. Jak jednak nie opowiadać się po żadnej ze stron, nie dokonywać łatwych ocen i nikomu nie przypinać łatki bohatera czy zdrajcy? Dziś to takie łatwe, ale czy uczciwe? Jakub Kasprzak odwołuje się do nieco zapomnianego Ostatniego brata Bohdana Drozdowskiego, który wykorzystał swoje reporterskie doświadczenie przy tworzeniu portretu pełnokrwistych bohaterów, którym przyszło dokonywać ogromnie trudnych wyborów w skrajnych sytuacjach.

po prezentacji rozmowa z udziałem reżysera i artystów

9 lutego 2017, godz. 19.00, czytanie performatywne Wielcy inni, reż. Anika Idczak

Humor bywa jak świder – może się okazać niezastąpionym narzędziem przy przewiercaniu ikon polskiej kultury, sztuki i religii. Przywykliśmy do określonych form i treści, narzucanych przez wielkie dzieła polskiej literatury, ale poczucie humoru może rozsadzić je od środka i pozwala nabrać im oddechu. Anika Idczak zdecydowanie odżegnuje się od płaczu w teatrze, nawet jeśli bywa ona zbawienny i oczyszczający. Jej zdaniem o wiele celniejszy bywa śmiech.

po prezentacji rozmowa z udziałem reżyserki i artystów

10 lutego 2017, godz. 19.00 Teatr Polonia w Warszawie, 32 omdlenia, reż. Andrzej Domalik

Znakomite trio aktorskie: Krystyna Janda, Jerzy Stuhr, Jerzy Łapiński intrygująco przedstawia Czechowa w trzech jednoaktówkach. Minimalna scenografia, maksymalna dawka humoru w iście rosyjskim stylu. 32 omdlenia to popis aktorskiego kunsztu i mieszanka komizmu sytuacyjnego z pogranicza absurdu i szaleństwa. Absolutny must see.

ok. 21.30 wieczór taneczny z muzyką na żywo zespołu Domarski Band

11 lutego 2017, godz. 16.30, czytanie performatywne Dwie Polski, reż. Agata Dyczko

Polska to kraj dość łatwych opozycji, nie zawsze popartych refleksją. Kraj bohaterów i zdrajców. Z równą mocą wierzymy, modlimy się, wpadamy w szał, podejmujemy zrywy narodowościowe, jak i bawimy się na potęgę. Na pewno Polakom nie można odmówić emocjonalności. Wszystko to składa się na patriotyzm. Patriotyzm o całej palecie barw, od tych najciemniejszych do najjaśniejszych, którą przedstawia Agata Dyczko w Dwóch Polskach będących kompilacją tekstów o patriotycznym charakterze.

po prezentacji rozmowa z udziałem reżyserki i artystów

godz. 19.00, Towarzystwo Teatralne „Pod Górkę", Colas Breugnon, reż. Tadeusz Wiśniewski

Stanisław Górka, gwiazda serialu Plebania, w monodramie noblisty Romaina Rollanda udowadnia, że wszystko jest kwestią odpowiedniego podejścia. Nawet życiowe niepowodzenia można potraktować lekko i z dystansu i wciąż radować się życiem. Colas to idealny przykład człowieka o niezłomnym optymizmie i niczym nieskalanej radości życia. Ogromna dawka pozytywnej energii zapewniona.

ok. 21.00 recital mistrzowski Jerzego Derfla z udziałem Moniki Świtaj

W jeszcze lepszy nastrój wprawi recital mistrzowski Jerzego Derfla, dosłownie i w przenośni człowieka orkiestry: kompozytora, autora piosenek, akompaniatora, jazzmana, dyrygenta, z udziałem znakomitej Moniki Świtaj, mającej na swoim koncie wiele sukcesów aktorskich i muzycznych.

12 lutego 2017, godz. 19.00, Teatr Ludowy w Krakowie, Sarenki, reż. Tomas Svoboda

Któż nie uśmiechnie się, słysząc określenie „czeski humor"? Nasi sąsiedzi słyną z ujmującego, ciepłego i nieco absurdalnego poczucia humoru, które nie pozwala się załamywać, a wręcz w każdej sytuacji nakazuje szukać jasnej strony życia. Sarenki to niezwykle wesoła komedia o losach trzech życiowych pechowców. Tytułowe sarenki spełnią po ich jednym życzeniu. Z życzeniami trzeba jednak uważać – mogą przysporzyć nie lada kłopotów.

ok. 21.00 Swing Party z udziałem Old Rzech Jazz Band oraz prezentacja i degustacja win z udziałem sommeliera Januarego Witaszewskiego

Czytania performatywne

7 lutego 2017, godz. 19.00, czytanie performatywne Ostatni brat, reż. Jakub Kasprzak po prezentacji rozmowa z udziałem reżysera i artystów
9 lutego 2017, godz. 19.00, czytanie performatywne Wielcy inni, reż. Anika Idczak po prezentacji rozmowa z udziałem reżyserki i artystów
11 lutego 2017, godz. 16.30, czytanie performatywne Dwie Polski, reż. Agata Dyczko po prezentacji rozmowa z udziałem reżyserki i artystów

(-)
Materiał organizatora
6 lutego 2017

Książka tygodnia

Osobliwy dom pani Peregrine. Tom 4. Mapa dni
Wydawnictwo Media Rodzina
Ransom Riggs

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski