Program

30. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze

Teatr uliczny przemawia do swojej widowni prostymi środkami wyrazu: gestem, światłem, kolorem, muzyką, opowiada proste, zrozumiałe dla wszystkich historie, przekazuje proste treści. Festiwal ten wrósł w pejzaż kulturowy Jeleniej Góry i regionu. Jest imprezą oczekiwaną przez mieszkańców, gromadzi także wielu turystów. Oto dwudniowy program i opisy spektakli, które będą mogli oglądać Jeleniogórzanie i ich goście.

4 sierpnia (sobota) Plac Ratuszowy

16,00 -  Teatr PINEZKA (Gdańsk) – „ Stary Clown i morze”
TEATR PINEZKA z Gdańska od 1980 roku bawi widzów na ulicach i placach całego świata. Występował między innymi w Ekwadorze, Meksyku, USA, Rosji, Turcji, Ukrainie, Palestynie, Egipcie, Chinach i prawie wszystkich krajach Europy. W listopadzie 2009 występował w Kennedy Center w Waszyngtonie DC.
Był zapraszany na największe festiwale teatralne na świecie, jest laureatem wielu nagród.
Spektakle Teatru Pinezka  łączą w sobie elementy magii teatru i cyrku. Jarmarczna clownada jest wybuchową mieszanką pantomimy, tańca, akrobacji, masek, marionetek, szczudeł, żonglerki i improwizacji z publicznością, czyli świetna zabawa dla widza w każdym wieku.
Przedstawienia odrywają publiczność od szarej rzeczywistości i porywają widzów w świat bajki i radosnego dzieciństwa, bo przecież w każdym jest dziecko.
Występują:
Iwona Cichosz - Miss Polski Niesłyszących 2008, Miss Astera na Miss Deaf World 2008 w Pradze, dwukrotna zwyciężczyni Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Migowego. Od 7-miu lat aktorka Teatru Pinezka. Studentka Uniwersytetu Gdańskiego.
Przemysław Grządziela - dyrektor, tancerz, mim, clown, marionetkarz, reżyser, choreograf, kompozytor, scenograf, księgowy i kierowca. Wieloletni solista baletu m.in. w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Bydgoskiej i Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego
 Ciacho - pies rasy Chow-Chow występujący w roli lwa.
Spektakl „Stary Clown i morze” to historia starego Clowna, który wybiera się na ryby, ale niestety zamiast ryb wyławia z morza przeróżne dziwne rzeczy .
Morzem jest roztańczona błękitna szczudlarka.

17,00 -  Teatr KLINIKA LALEK (Wolimierz) – „13 ekscentryków i słoooń”
KLINIKA LALEK  Powstała  w 1988 roku na Wydziale Lalkarskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. W 1991 r. zespół przeniósł się do Wolimierza i odtąd działa jako wiejski i wędrowny teatr lalkowy.
Teatr grywał w całej Polsce, o dwiedzał też wiele krajów Europy (Finlandia, Francja, Hiszpania, Rumunia, Niemcy, Austria). W spektaklach granych głównie na łąkach i ulicach udział biorą: ogromne lale, machiny jeżdżące, grające instalacje, stwory, ludzie i żywioły..
PREZENTUJE:
Teatr lalki, figury, formy i metafory
Teatr machin i instalacji
Wielkie widowiska plenerowe
Spektakle sceniczne w przestrzeniach zamkniętych
Akcje plastyczne, warsztaty i spektakle dla dzieci
Koncerty muzyczne z małą formą teatralną
Efektowne parady uliczne

13 EKSCENTRYKÓW I SŁOOOŃ ...-to zabawna historia fantasy... .
Jak zwykle doktorzy i naukowcy z Kliniki odkrywają coś nieprawdopodobnego. Tym razem w wielkiej skamielinie/głazie/krysztale znajdują zahibernowanego słooonia... . Odbywa się panel naukowy/dyskusyjny podczas którego publiczności zostaje wyjaśniona niesamowitość zjawiska. Budzenie słonia.... .  Okazuje się, że słoń chce kichnąć... , ale w przypadku słoni nie jest totakie proste... . Kichnięcie słonia wiąże się z poważnymi
konsekwencjami w przestrzeni wokół i w nas samych... . Kichnięcie słonia przynosi bowiem szczęście. Czy ktoś z nas jest gotów na przyjęcie takiej dawki szczęścia...?
Naturalnej wielkości lala Słonia, to spełnienie marzeń Gordona Craiga o nadmarionecie...
Można by uznać spektakl za klasyczny manifest witkacowski o przeroście formy nad treścią, okazuje się jednak, że w kontekście teatru taki przerost formy nad treścią ma często duży sens i dużo treści.
Oto Słoooń -wirtuoz gry na trombonie  (z ang. trombone znaczy puzon), który oprócz umiejętności gry na wspomnianym instrumencie, zna wiele sztuczek cyrkowych: umie latać, stać na trąbie.... .
Muzykę do spektaklu skomponował Maestro Antoni Ziut Gralak

18,00 -  Teatr NA BRUKU (Wrocław) – „Piastowie”
TEATR NA BRUKU- prywatny profesjonalny teatr założony w 1992 roku przez Bogdana Michalewskiego ( aktor, absolwent PWST we Wrocławiu z 1984 r., reżyser ) i Marka Oliwę (reżyser, absolwent PWST w Krakowie z 1984 r., aktor )
Teatr powstał jako reakcja na zmniejszenie się zainteresowania społeczeństwa sztuką i kulturą. Dążeniem naszego zespołu jest przekonanie ludzi, że teatr jest potrzebny i może odbywać się wszędzie nawet na bruku ulicznym.
Wielką popularnością cieszą się plenerowe spektakle Teatru Na Bruku, inspirowane konwencją niemego kina. Autorskie przedstawienia opowiadają o świecie współczesnym.
Forma burleski, slapsticku, happeningu, służy teatrowi do obnażania absurdalnych mechanizmów naszej rzeczywistości i sytuacji uwikłanego w niej człowieka.
Teatr Na Bruku realizuje również przedstawienia bez użycia słowa na tradycyjnych scenach teatralnych oraz w przestrzeniach niekonwencjonalnych. Audytorium teatru – zróżnicowane pod względem wiekowym, językowym i kulturowym – bierze udział w przedstawieniach, partnerując aktorom.
Teatr gra przedstawienia na terenie Wrocławia, całej Polski i poza jej granicami: Austria, Czechy, Dania, Niemcy, brał również udział w prestiżowych festiwalach (np.: Jelenia Góra,
Malta Poznań, Warszawa, Innsbruck, Hannover, Feldkirch, Drezno), zdobywając wyróżnienia i nagrody. Uczestniczył w wielu międzynarodowych imprezach, np.: Dni Kultury Polskiej w Hannoverze i Brnie, Dni Brytyjskie w Poznaniu, obchody 1000-lecia Gdańska, Wrocławia, Euro 2012 Strefa Euro -Wrocław.
Twórcy posiadają bogate doświadczenia w edukacji kulturalnej (prowadzeniu warsztatów teatralnych dla wszystkich grup wiekowych, specjalnością są „Zderzenia Międzypokoleniowe” etc.) oraz w działaniach happeningowych.
Do tej pory teatr zrealizował ponad 2000 imprez, na których zagrał m.in. następujące przedstawienia w konwencji niemego kina: „Charlie Pomywaczem”, „Bongo i  Kongo”, „Fotograf”, „Lucky Man”, „Błogosławiony Czesław – Patronem Miasta”, Przyjazd Królewny Marianny Orańskiej”, 1 część cyklu „Historii Wrocławia, Polski na wesoło – Piastowie”, „Cz II - Za Czecha”)  „Charlie Olimpijczykiem”. „Zabawa” S. Mrożka, „Kolędnicy Teatru Na Bruku”, „Adam i Ewa – wygnanie z Raju” – przedstawienia tekstowe oraz inscenizacje wielkich mistrzów („Capricios” F. Goya) „Plugawy ptak nocy” we współpracy m.in. z teatrem Kalong; „Parady” J. Potockiego”, oraz szereg tematycznych parad; „Komediowe Happeningi uświetniające szereg „zleconych” imprez.
Zespół Teatru od szeregu lat prowadzi warsztaty teatralne

PIASTOWIE
Cykl  interaktywnych spektakli plenerowych, „HISTORIA WROCŁAWIA, ŚLĄSKA, POLSKI na wesoło” od zarania dziejów - w konwencji niemego kina, opatrzony dowcipnym komentarzem. Celem głównym przedsięwzięcia jest stworzenie widowiska, które przybliży szerokiej międzynarodowej widowni niezwykłe dzieje Wrocławia (historycznej stolicy Śląska) i Polski.
 Części 1- sza „Piastowie” prezentuje m.in. założenie grodu (według tradycji) przez czeskiego księcia Vratislava,  ustanowienie przez cesarza Ottona III i Bolesława Chrobrego w  1000r w mieście biskupstwa rzymskokatolickiego; przejęcie miasta i rezygnację z niego Czechów (za srebro i złoto);  nieudane oblężenie przez króla niemieckiego Henryka V i zwycięską dla Krzywoustego potyczkę  z armią niemiecką, zwaną bitwą na Psim Polu; rozwój grodu za Piotra Włosta i jego konflikt z Władysławem Wygnańcem; rządy po kolei 6 –ciu Henryków (począwszy od Henryka I Brodatego i jego żony św. Jadwigi, po Henryka VI Dobrego zmarłego bezdzietnie i  stanowiącego swym spadkobiercą Jana Luksemburczyka króla Czech). Nie może też zabraknąć w tej części obok Św. Jadwigi, Patrona Wrocławia Bł. Czesława …(a także zmiennych dziejów - współ egzystencji z narodem Żydowskim ). Język „komedii niemego kina” i dowcipny komentarz ( w języku polskim i angielskim) stanowią o widowiskowości i uniwersalności  teatralnego przekazu. Spektakl nie stawia ograniczeń wiekowych  i językowych pozbawiony jest bariery językowej i wiekowej.

Scenariusz, reżyseria, inscenizacja, ruch:  Bogdan Michalewski
Scenografia: Monika Konieczna, Michalina Kostecka, Ilona Szurkowska, Bogdan Michalewski
Konstrukcje: Andrzej Koczapski
Układ muzyki: Michał Wróblewski

19,15 -  Teatr PRAWDZIWY (Bielawa) – „Wędrowcy”

TEATR PRAWDZIWY (Bielawa) Istnieje od 1982 roku. Doświadczenia zdobywał w Ośrodku Teatralnym Jerzego Grotowskiego  podczas warsztatów prowadzonych przez Odin Teatret. Z tej inspiracji zrodziły się spektakle „Przenikanie”, „Obrazy”, „Ciemna strona Księżyca”.
Początku teatru ulicznego zaś, to spektakl „Antygona” wg Sofoklesa. Nestępne, to „Ostatni marsz”, Miasto Ognia”, „Wędrowcy”. Teatr Prawdziwy występował na wielu festiwalach i przeglądach teatralnych.

WĘDROWCY
Z mroku dnia pojawiają się ludzie powracający z odległych wędrówek życia .Powracają by jeszcze raz opowiedzieć co zostawili za sobą w nierealnym świecie pogoni za czymś nierealnym, na co czekają przez całe życie. Spektakl jest wędrówką przez zakamarki ludzkich dusz w szalonym tańcu poszukiwania szczęścia.
Spektakl był grany na festiwalach w Polsce oraz w Holandii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii (nagroda festiwalu) za ten spektakl.

20,00 -  Teatr NIKOLI (Polska/Ukraina) – „Maruczella”
 TEATR NIKOLI został założony w Kijowie w 1990 roku przez Mikołaja Wiepriewa, reżysera i aktora z Rosji. Teatr ten funkcjonuje w Polsce od 1991 roku. 
Uczestniczy w festiwalach zarówno krajowych jak i zagranicznych. Prowadzi warsztaty teatralne na terenie kraju i poza jego granicami. Współpracował z krakowski teatrami: STU i KTO. Był Pomysłodawcą i realizatorem projektu „Terapia przez śmiech” (1992-2002), pomysłodawcą i realizatorem „Festiwalu Uśmiechu”w Krakowie (2002) oraz festiwalu „Science Fiction” w Wieliczce (2003).Występował m.in. w Portugalii, Austrii, Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Kostaryce, Anglii, Rumunii i Holandii. Laureat licznych nagród i wyróżnień teatralnych.
Teatr łączy w sobie elementy pantomimy, teatru ruchu, akrobatyki, komedii oraz tańca współczesnego.
W swoim repertuarze posiada zarówno spektakle sceniczne jak i plenerowe. Ich różnorodna forma, bogactwo treści oraz duża dawka pozytywnej energii i humoru, jaką ze sobą niosą sprawia, że adresatami twórczości teatru Nikoli jest publiczność w różnym wieku.
„Maruczella”, łącząc w sobie humor, niezwykłą stylistykę niemego kina i filmów Federico Felliniego, tworzy niezwykły spektakl, który od pierwszych chwil porywa publiczność.
Momentami nostalgiczna, innym razem zabawna opowieść przykuwa uwagę widzów aż do ostatnich sekund przedstawienia. Tracąc poczucie czasu, przenosimy się wraz  z aktorami na stary Dworzec Kolejowy, gdzie dym dawno zapomnianych już parowozów, zaprasza nas w romantyczną podróż, podczas której gra aktorów, niczym delikatna, utkana koronka rysuje przed nami obrazy zalotów, flirtów i scen miłosnych. Perfekcyjnie łącząc pantomimę z taneczno – komicznymi scenkami „Maruczella” bawi, a jednocześnie wzbudza ciepłą nostalgię za niepowtarzalnym klimatem czasów, które już nie powrócą.
Reżeyseria: Mikołaj Wiepriew
Aktorzy: Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha
Spektakl „Maruczella” zdobył następujące nagrody:
- I nagrodę publiczności i III nagrodę jury na Warszawskim Konkursie Teatrów Ogródkowych (2005)
- specjalną nagrodę Gubernatora Odessy na Międzynarodowym Festiwalu “Komediada 2011” za wkład w rozwój teatru pantomimy i klownady.
Występował m.in. w Portugalii, Austrii, Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Kostaryce, Anglii, Rumunii i Holandii. Laureat licznych nagród i wyróżnień teatralnych.
Teatr łączy w sobie elementy pantomimy, teatru ruchu, akrobatyki, komedii oraz tańca współczesnego.

21,30 -  uroczyste otwarcie XXX Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych

21,45 -  Teatr Sztuki Ruchu OCELOT (Złotoryja)

FUNDACJA WSPIERANIA KULTURY RUCHU 
     To artyści zachwycającej sztuki ruchu. Organizator wyjątkowych widowisk, pokazów artystycznych w kraju i na świecie. Multimedialne widowiska artystyczne Ocelota stanowią efektowne połączenie sportu, akrobatyki, unikalnej gimnastyki powietrznej, tańca i pantomimy. Ukazuje piękno, harmonię i nieograniczone możliwości ludzkiego ciała.
Jako ambasador Polski na świecie Ocelot swoim artystycznym kunsztem uświetnił do tej pory wiele międzynarodowych imprez kulturalnych i sportowych, gal telewizyjnych i festiwali. Wśród nich znalazł udział w takich wydarzeniach jak światowa premiera opery Rogera Watersa „Ça Ira”,  oprawa artystyczna międzynarodowego konkursu - Eurowizja Młodych Tancerzy, EXPO 2008 w Saragossie, powietrzne widowisko „Air Show” w reżyserii Janusza Józefowicza w centrum finansowym Dubaju, widowisko poświęcone energii odnawialnej w Abu Dhabi, „Mythen der Südsee” Tropical Islands - Niemcy (365 spektakli), widowisko „Shaman” Blackpool Pleasure Beach – Wielka Brytania, międzynarodowy projekt artystyczny „Casa dolce casa” 2011-2012 (Włochy, Węgry, Polska, Rumunia), pierwszy na świecie powietrzny balet na rejach żaglowca STS Fryderyk Chopin (europejskie tournee, projekt -Chopin/Polska/The Course 2010), oprawa artystyczna ceremonii przekazania Polsce Prezydencji Rady Unii Europejskiej (Szczecin 2011), unikalne prezentacje sztuki ruchu podczas  EURO 2012 (Strefa VIP).
Spektakl, łączy tradycje średniowiecznego teatru ulicznego i spektakularnej sztuki ruchu - popisy akrobatyczne, duety "atletów", sekwencje efektownych skoków, zaskakujące akrobatyczne, przestrzenne konstrukcje tworzone z pasją
Dynamiczne pokazy w interakcji z publicznością staną się areną wspólnej zabawy i kontaktu z widzem w każdym wieku.
Zapierający dech w piersiach pokaz dynamicznej akrobatyki, pantomimy i  tańca. Zbiorowe, układy sztuki ruchu inspirowane największymi widowiskami/produkcjami „Cirque du Soleil”.
Scenariusz i reżyseria – Beata Zając, dyrektor artystyczna Fundacji - pedagog, badaczka procesów twórczych, scenarzystka i reżyser widowisk sztuki ruchu. Od 2006 roku związana z Ocelotem, twórczyni unikatowych programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży utalentowanej ruchowo. Wyreżyserowała większość  prezentacji  i widowisk artystycznych OCELOTA.  Sprawowała nadzór artystyczny nad międzynarodowymi projektami artystycznymi . Wykreowane przez nią widowiska sztuki ruchu zachwycały publiczność w kraju i na świecie.
W jej spektaklach ludzie sportu (akrobaci, gimnastycy) zamieniają się w artystów sztuki ruchu. Wprowadza utalentowane ruchowo dzieci i młodzież do świata powietrznego tańca, pantomimy, muzyki. Współpracowała z wieloma znanym i popularnym twórcami telewizyjnymi i teatralnymi, (min.: Frederic Zippelin, Janusz Józefowicz, Julian Hasiej, Waldemar Wołk-Karaczewski, Bolesław Pawica, Wojciech Iwański, Jacek Kęcik, Leszek Raczak, Leszek Kumański).
Układy sztuki ruchu Bogdan Zając
Trzykrotny Mistrz Świata w akrobatyce sportowej (czwórki męskie),dyplomowany lekarz medycyny specjalizujący się w rehabilitacji. Obywatel Polski i Kanady. Ceniony na świecie artysta, który przez wiele lat odnosił sukcesy w największych międzynarodowych projektach artystycznych Cirque Du Soleil, obecnie światowy konsultant ds. akrobatyki i gimnastyki. Swoją wiedzę i zawodowe doświadczenie wykorzystuje w kształceniu artystycznym sportowców. Po zakończeniu kariery sportowej, daje im przepustkę do międzynarodowego świata artystycznego. Wytrenowani przez niego artyści w zbiorowych układach akrobatycznych doskonale prezentują się w najnowszych produkcjach Cirque Du Soleil oraz Franco Dragone.

5 sierpnia (niedziela) Plac Ratuszowy

15,00 – 18,00 - GLINOLUDY (Bolesławiec) – 
„Parada z miłości do gliny” charakteryzacja, happeningi, parada * – Plac Ratuszowy i uliczki starego miasta
Skąd się wzięła Gliniada? Z Paryża i z czasów, gdy chodziłem do szkoły Marcela Marceau – mówi pomysłodawca Bogdan Nowak. Później nastąpiła seria przypadków i tak ten pomysł przerodził się w imprezę, która od lat jest wizytówką Bolesławca
Nazwa „Glinolud” to pomysł Mirka Parejko.
W roku 2010 Gliniada w Bolesławcu odbyła się już po raz czwarty – jeśli do tego dodamy wyjazdy Glinoludów do miast Europy i nie tylko – mamy zjawisko. Ludzie malujący się gliną byli już nie tylko w  Bolesławcu, ale i Chicago, na Przystanku Woodstock, w Schengen czy podczas Karnawału Kultur w Berlinie.
16,00 – CLOWN FELIKS (Kraków) – „Ale cyrki !
Autor: Andrzej Talkowski
Ludzie!
Ten klaun odwrotnie widzi świat!... mówi wspak!... słyszy do góry nogami!... ale serce ma czułe jak każdy człowiek!...
oto jego klaunowskie opowieści czyli historie na opak...
żonglerka z innego punktu widzenia...
etiudy muzyczne z innego punktu słyszenia...
komiczna iluzja odwrotnym sposobem...
piosenki innymi słowami...
skecze pantomimiczne z wywrócona logiką...
dziwne rekwizyty... niespodziewane sytuacje... zaskakujące konkursy...
i życie staje się  lżejsze, weselsze, piękniejsze - rozjaśnione światłem klaunowskiego humoru

18,00 -  Teatr PINEZKA (Gdańsk) – „Zielona Kraina”
„Zielona kraina”- Clown Pinezka contra Wiedźma Śmieciucha. Piękną Zieloną krainę zła wiedźma próbuje zamienić w śmietnisko, ale clown z pomocą publiczności dzielnie walczy ze śmieciami.
19,00 -  Teatr KLINIKA LALEK (Wolimierz) – „Księga Gór”
Abstrakcyjna, tragikomiczna opera lalkowa z dużymi figurami, ciekawymi lalami,
z instalacjami i aktorami w maskach do muzyki i pieśni kompoetora Andrzeja Szymalskiego,
wśród lal autorstwa Zbigniewa Roszkowskiego, w koncepcji i reżyserii Wiktora Wiktorczyka..... .
Na wielkim Smoku przybywa wielka lala -Duch Gór-  Liczyrzepa/Rzepiór wraz ze swoimi ekscentrycznymi czarami. Duch Gór przybywa, by poślubić piękną Rusałkę z Bytomia - Emmę. Uroczystości zakłóca jednak stryj ducha gór o imieniu Złogór. Nieoczekiwany gość
przybywa i przemienia przy pomocy czarów piękną rusałkę Emmę w Żabę. Wybitni bajkowi naukowcy z Kliniki Lalek postanawiają odczarować biedną Emmę. W tym celu wysyłają ją w kosmos, by ta dowiedziała się na planecie Saturn jak tego dokonać...  ?  Okazuje się, że rusałkę można odczarować tylko w teatrze. Naukowcy przygotowują wielką operę o miłości...
CZY UDA IM SIĘ ODCZAROWAĆ RUSAŁKĘ EMMĘ...?
CZY W KOŃCU DOJDZIE DO NIEZWYKŁEGO ŚLUBU...?
20,30 -  JANUSZ GRZYWACZ (Kraków) – „Muzyka osobista” - recital na instrumentach klawiszowych

JANUSZ GRZYWACZ Wybitny polski kompozytor muzyki ilustracyjnej, muzyk jazzowy, pedagog i reżyser.Twórca legendarnej formacji "Laboratorium".
Artysta niezwykle wrażliwy, tworzący muzykę niepodporządkowaną tzw trendom i modom, w której świat dźwiękow jest zawsze osobistą formą wypowiedzi, odwołującej się do naszej wrażliwości i wyobraźni.
Muzyka Osobista, solowy koncert artysty, będzie w dużym stopniu improwizacją. Rodzajem muzycznej wędrówki, której kres poznamy dopiero wtedy, gdy wybrzmi ostatnia nuta.

21,30 -  Teatr WOSKRESINNIA (Ukraina) – „Spotkać Prospera”
Lwowski Teatr Woskresinnia powstał we Lwowie w 1990 roku na fali przeobrażeń społecznych po odzyskaniu przez Ukrainę niepodległości. W wyniku porozumienia się młodych aktorów z różnych miast Ukrainy, którym nie wystarczał państwowy, lekko akademicki, istniejący na Ukrainie teatr, i którzy pod wodzą doświadczonego twórcy Jarosława Fedoryszyna postanowili stworzyć nową scenę. Teatr Woskresinnia pod dyrekcją Jarosława Fedoryszyna – absolwenta  reżyserii Instytutu Teatralnego w Charkowie i moskiewskiego GITIS bardzo szybko podbił serca lwowskiej publiczności, prezentując światową dramaturgię, która dotąd nie była prezentowana na scenach dramatycznych Ukrainy. Krok po kroku, wypracowywano własną, charakterystyczną formułę sceniczną, łączącą tradycyjne psychologiczne aktorstwo z nowatorską formą plastyczną. Każda premiera dla Jarosława Fedoryszyna jest poszukiwaniem od zera najwłaściwszych środków wyrazowych i budowaniem formuły Teatru, bliskiego sercu, i wyrażającego niepokój czasów w jakich przyszło mu żyć i tworzyć. Artyści Teatru Woskresinnia w ciągu ponad dwudziestoletniego istnienia, prezentowali swoje spektakle w Ukrainie . Chętnie zapraszani do Polski, wzięli udział  w międzynarodowych festiwalach teatralnych  m.in.  we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Szczecinie, Kaliszu, Warszawie, Jeleniej Górze. Odwiedzili też festiwale w Edynburgu, Nowym Sadzie, Lublanie, Mariborze, Holzminden, Archangielsku, Trabzonie, Brześciu,  Lenz, Kairze, Bratysławie, Moskwie, Seulu, Valladolid, Salamance, Pradze, Montegranaro, Teheranie, Leuven. Wszystkie spektakle mają własny charakter, są efektowne, ale nie efekciarskie i prezentują wysoki kunszt sztuki aktorskiej. Do niebywale  interesujących inscenizacji widzowie i krytyka zgodnie zaliczyli   Trzy siostry Czechowa, Drogę do Damaszku Strindberga, Gigantów z Gór Pirandella, Hioba  Karola Wojtyły, Zwiastowanie Claudela, a ostatnio Zachodnią Przystań - Bernarda-Marii Koltesa i Oszalałego z miłości Sama Sheparda. Od 1996  roku Woskresinnia specjalizuje się w  realizacji przedstawień plenerowych. Rozmach   i widowiskowość spektakli, połączone z mistrzowską grą aktorska przyniosły Teatrowi rozgłos i uznanie publiczności. Do najgłośniejszych przedstawień scenicznych doszły plenerowe spektakle wyreżyserowane przez autora scenariuszy Jarosława Fedoryszyna: Fiesta Baryliefa, Święte i Grzeszne , Danyło Halicki, Hiob, Marzenia , Gloria, Wiśniowy Sad, Gazeta czyli Życie jest piękne, a ostatnio Spotkać Prospera i Misterium Pinsla . Teatr Woskresinnia dzięki tym realizacjom stał sie niekwestionowanym liderem teatru ulicznego Ukrainy    i jednocześnie jest Zespołem bardzo często  zapraszanym na międzynarodowe festiwale teatralne. W 2010 roku w dowód uznania osiągnięć artystycznych Ministerstwo Kultury Ukrainy nadało Teatrowi  wysoce prestiżowy status teatru Akademickiego .   
SPOTKAĆ PROSPERA
Nagroda Publiczności 34 Zamojskiego Lata Teatralnego - BUŁAWA  HETMAŃSKA

Scenariusz na podstawie sztuk Williama Szekspira - Jarosław Fedoryszyn
Reżyseria Jarosław Fedoryszyn
Scenografia i kostiumy Alla Feoryszyna zasł. artystka Ukrainy
Aktorzy:  Galina Strychak , Natalia Marczak, Wołodymir Czuchonkin, Wołodymir Geljas, Wołodymir Gubanow, Jarosław Korniczuk, Petro Mykytiuk, Jurij Filipczuk, Nazar Lis, Evgenij Pietrov.
Bajecznie kolorowe, pełne magii, niezwykle efektowne, zrealizowane z ogromnym rozmachem widowisko uliczne, którego scenariusz powstał w oparciu o szekspirowskie arcydzieła: "Burzę", "Sen nocy letniej", Romea i Julię" oraz "Hamleta.

Z prasy :
"Spotkać Prospera" lwowskiego Teatru Woskresinnia w ramach Nocy Teatrów w Powszechnym. Kto nie był w sobotę wieczorem na placu Jagiellońskim, powinien żałować.
 Cyrk, balet czy teatr? - widzowie mogli mieć wątpliwości. Lwowscy aktorzy nie tylko z pasją wcielili się w role Szekspirowskich bohaterów, ale też tańczyli, z niezwykłą lekkością maszerowali na szczudłach i wykonywali akrobacje na drążkach. Podczas całego spektaklu nie padło ani jedno słowo, ale warstwę językową z powodzenie zastąpiły skomplikowane dekoracje, dziwne jeżdżące machiny i barwne kostiumy aktorów. Największe wrażenie na widzach zrobiły efekty specjalne z ogniem, fajerwerkami, barwnymi wstęgami i niepokojącą muzyką.
Radomianie zdążyli już poznać lwowskich artystów. W kwietniu wystawiali "Hioba" według dramatu Karola Wojtyły, a w maju "Glorię".
"Spotkać Prospera" to kombinacja Szekspirowskich dramatów: "Burzy", "Snu nocy letniej", "Romea i Julii" oraz "Hamleta". To polska premiera tego przedstawienia. Przed radomianami oglądali je tylko lwowiacy.
kala Gazeta Wyborcza, Radom 15 czerwca 2009

Urszula Liksztet
Materiały Organizatora
31 lipca 2012

Książka tygodnia

Kantor Nie/Obecność
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Katarzyna Fazan

Trailer tygodnia

Nastazja wychodzi za mąż
Krzysztof Babicki
Kameralny spektakl o namiętnościach n...