Propozycje wyjątkowe

Tydzień wiosennych przełomów

W ten tydzień wiosennych przełomów zapraszamy do udziału w wyjątkowych propozycjach Ośrodka Teatralnego Kana: na spektakl Ludomira Franczaka w ramach projektu Scena Równoległa, w nietypowych okolicznościach, bo... na Świdwiu; na kolejne spotkanie Czili Wege w Piwnicy z Queer Fight Team; na spektakl greckiego teatru Topos Allou, który wystąpi na deskach Teatru Kana.

Ośrodek Teatralny Kana zaprasza:

Walden"
spektakl Ludomira Franczaka
Projekt Scena Równoległa zakłada prezentację artystów różnych dziedzin sztuki: aktorów, tancerzy, muzyków, performerów, zespoły zawodowe i alternatywne, doświadczone i poszukujące dopiero własnego języka − podstawowym kryterium jest tutaj, obok interesującej, niekonwencjonalnej i zaskakującej formy, otwartość na eksperyment, gotowość do zmierzenia się z przyzwyczajeniami, bardziej stawianie pytań niż dawanie gotowych odpowiedzi. Spotkanie z artystami jest dla nas okazją do poznania ich sposobu myślenia i metod pracy, rozmowy o kierunkach poszukiwań, podejmowanych tematach, wyborach, wartościach. Tym razem do podzielenia się swoim widzeniem rzeczywistości zaprosiliśmy Ludomira Franczaka ze spektaklem „Walden".

Tytułowy Walden jest stawem w środku lasu, nad który 4 lipca 1845 roku wyniósł się Henry David Thoreau i gdzie mieszkał w samotności przez następne ponad dwa lata. W spektaklu staje się on symbolem miejsca odosobnienia, a jednocześnie ucieczki od doskwierającej rzeczywistości. Miejscem, gdzie w spokoju można przemyśleć i przetestować nowy model życia. „Walden" to tak naprawdę opowieść o konieczności decydowania samemu za siebie i świadomym życiu wobec natury, państwa czy cywilizacji, zwracająca uwagę na czujne słuchanie świata.

Spektakl oparty na powieści Henry'ego Thoreau, przywołujący również jego traktat „O obywatelskim nieposłuszeństwie", przeprowadzony jest w konwencji XIX-wiecznego teatru pudełkowego, prezentowanego często w prywatnych domach, rozbudowanego o żywy, performatywny plan. Jednocześnie operuje nowoczesnymi środkami z pogranicza sztuk wizualnych, sztuki dźwiękowej i teatru. Całość pozostaje statyczna, jak na, popularnych w XIX wieku, panoramach, stając się swego rodzaju ilustracją dla akcji rozgrywającej się w warstwie dźwiękowej częściowo nagranej i odtwarzanej, częściowo tworzonej na żywo.

„Walden" jest powieścią na wskroś aktualną, a przemyślenia Thoreau wydają się uniwersalnym lekiem na naszą rzeczywistość. Rytm poszczególnych scen, oniryczny nastrój z jednoczesnym kontrastem obrazu i tekstu, wywołuje, niczym panoramy, uczucie kompletności przekazu i jego realizmu. Jednocześnie jest to realizm nie z tego świata – przedstawiający pewną utopię, która ma szansę spełnić się na poziomie każdego z widzów – dopełniając się w jego głowie.

Produkcja nagrań: Marcin Dymiter
Projekt powstał w trakcie rezydencji w Domu Słów w Lublinie.

Ludomir Franczak (1974). Artysta wizualny, reżyser teatralny, kurator. Jego prace prezentowane są w galeriach, teatrach, przestrzeni publicznej i festiwalach w Polsce i na świecie. Współpracuje z muzykami (Marcin Dymiter, Robert Curgenven, Pogodno), artystami wizualnymi (Magdalena Franczak, Sebastian Buczek) i teatrami (Kana/Szczecin, Strefa Ciszy/Poznań, Szwalnia/Łódź). Jest stypendystą Fundacji Wyszehradzkiej (VARP), MKiDN (2014) i trzykrotnym Marszałka Województwa Pomorskiego, zdobywcą nagrody za najlepszy film eksperymentalny na festiwalu Euroshorts 2007. Nominowany do tytułu „Kulturysta roku 2013" przez dziennikarzy radiowej Trójki. Laureat programu Placówka Instytutu Teatralnego w Warszawie (2015/16). Zajmuje się problemem pamięci i tożsamości. Za pomocą działań intermedialnych buduje złożone projekty, wykorzystując zarówno sztuki wizualne, jak i historię czy literaturę. Jest autorem wydawnictw artystycznych.
lfranczak.blogspot.com

„Ścieżki na śniegu. Poetyckie przypadki migracji"
spektakl Teatru Topos Allou (grany w języku oryginalnym z polskimi napisami)

Ludzie zawsze chcieli widzieć słońce. Przede wszystkim zaś chcieli, aby słońce też ich widziało. A słońce zawsze oznaczało życie, tworzenie, radość i przyszłość pełną marzeń i nadziei. W imię tej przyszłości ryzykują własnym życiem. Są wykorzenieni ze swych miejsc i pokonują ogromne odległości drogami, które są potajemne, nielegalne i straszne.
Europa zawsze wiedziała, czym są migracje. Ten spektakl jest wynikiem trzyletnich badań i współpracy trzech europejskich instytucji teatralnych. Teatr Topos Allou, bazujący na badaniach Studiów Teatralnych Centrum Szkolnictwa Wyższego, podjął współpracę z Aida Fondazione z Włoch i Teatrem Krzyk z Polski.
Spektakl ukazuje w formie fresku zjawisko imigracji oraz ludzkiej tęsknoty za lepszymi warunkami, pozwalającymi żyć i tworzyć. Powstał w oparciu o spotkania i wywiady z prawdziwymi imigrantami, bohaterami „migracyjnych przypadków". Podczas spektaklu oglądamy prawdziwe historie imigrantów: Bułgarów, poszukujących lepszej przyszłości w Grecji, Polaków, którzy przeprowadzili się na południe Europy oraz opowieści z Lampedusy.
Wszystko to oglądamy oczami dziewczyny, która nielegalnie dostaje się do obcego kraju. Poprzez prześladowania, jakich doświadcza, ukazane zostaje życie pełne wrażliwości i romantyzmu. Jednocześnie poznajemy całą tragedię konfliktu kultur ludzkich. Przekonania i filozofie, marzenia i oczekiwania imigrantów zostają wykorzenione z własnej ziemi i brutalnie przeniesione na inną ziemię, która w większości przypadków jest wroga i niegościnna.

tekst / scenografia / oświetlenie: Nikos Kamtsis
scenografia: Nikos Kamtsis, Mika Panagou
kostiumy: Mika Panagou
muzyka: Christos Xenakis
ruch sceniczny: Marek Kościółek
choreografia: Magda Gerosideri
teksty pieśni: Nikos Kamtsis
wideo: George Alexiou
PR: Canard qui parle
obsada: Lambrini Thanou, Nikos Karastergios, Anta Kougia, Andria Rapti, Sakis Tsiniaros, Anna Giniewska, Marek Kościółek, Gammal Abdel-Fattah

Czili Wege w Kanie
Od grudnia raz w miesiącu Piwnica Kany zaprasza na popołudniowe czilowanie z potrawami i tematami wege. W programie m.in. wspólny wegański stół, warsztaty, spotkania, filmy, a przede wszystkim możliwość spędzenia czasu w ciekawym towarzystwie i porozmawiania z ludźmi, którzy praktykują zdrowy styl życia i chronią prawa zwierząt. Każda edycja poświęcona będzie innemu tematowi – przewidziany jest udział specjalnych Gości.

Wspólny wegański stół to otwarta inicjatywa nawiązująca do idei Kuchni Społecznej (realizowanej od lat m.in. przez Inicjatywę BASTA). Skierowana jest do wszystkich, którzy podczas wspólnego posiłku chcą dowiedzieć się czegoś nowego, powymieniać się doświadczeniami kulinarnymi i nie tylko, lepiej poznać i miło spędzić czas. Stół tworzymy razem − dlatego to od nas zależy, co chcemy zjeść i jak chcemy spędzić ten czas. Zasady uczestnictwa są niezwykle proste: albo przynosisz własną wegańską potrawę albo wrzucasz do puszki 15 zł i możesz posmakować tego, co przynieśli inni. Dochód ze wspólnego stołu zostanie przeznaczony na organizację kolejnych spotkań Czili Wege oraz działania społeczne Inicjatywy BASTA.
Organizatorzy: Fundacja AMAR, Inicjatywa BASTA, Ośrodek Teatralny Kana

21 marca, godzina 17.30, „Walden", spektakl Ludomira Franczaka (Lublin), Bolków, Świdwie 2, Ośrodek dydaktyczno-muzealny, bilety: 25/20 zł
24 marca, godzina 13, Czili Wege w Kanie, Piwnica Kany, wstęp: 15 zł lub wegepotrawa na wspólny stół
24 marca, godzina 19, „Ścieżki na śniegu. Poetyckie przypadki migracji", spektakl Teatru TOPOS ALLOU (Grecja), bilety: 25/20 zł

Rezerwacje biletów i informacje: paula@kana.art.pl
Przy rezerwacji mailowej prosimy o podanie daty wydarzenia, liczby oraz rodzaju biletów (normalne, ulgowe).
Zakup biletów online: www.kana.art.pl

Ceny biletów:
30 zł − bilet normalny
25 zł − bilet ulgowy (uczniowie, emeryci, renciści, studenci do 26. roku życia, doktoranci do 32. roku życia)
15 zł − bilet grupowy (grupa powyżej 10 osób)
10 zł − bilet rodzinny (osoby posiadające Szczecińską Kartę Rodzinną lub Szczecińską Kartę Seniora)

(-)
Materiał Teatru
21 marca 2018

Książka tygodnia

Monty Python. Autobiografia według Monty Pythona
Czwarta Strona - Wydawnictwo Poznańskie Sp. z o.o.
Monty Python

Trailer tygodnia