Przed sezonem

Rozmowa z Romualdem Wiczą-Pokojskim

Chcemy poszerzać krąg naszych odbiorców, docierając do różnych grup wiekowych, proponując coś dla każdej z nich. Zwiększamy też ilość spektakli dla młodzieży. „Brzydkie Kaczątko" to propozycja dla dzieci od 5 lat, „Kamienica", „Karakonia" i „Każdy przyniósł, co miał najlepszego" właśnie dla młodzieży, „Błękitna planeta" dla 10-13 latków, czyli w takim momencie między dzieciństwem, a okresem dojrzewania.

Z dyrektorem Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku Romualdem Wiczą-Pokojskim rozmawia Piotr Wyszomirski.

Piotr Wyszomirski, Pomorze Kultury:Czy jest jakieś motto, jakaś myśl, którą można by przytoczyć  jako główne przesłanie na przyszły sezon?

Romuald Wicza-Pokojski: Tematem, który będzie się pojawiał w premierowych spektaklach tego sezonu, będzie odmienność, bycie innym, nieprzystającym do otaczającej rzeczywistości. Bardzo ważnym aspektem naszej pracy będą poszukiwania w zakresie teatru formy. W „Brzydkim Kaczątku" będziemy eksperymentować w technice teatru cieni, w „Kamienicy" głównym nośnikiem znaczeń będą ruch i ciało, muzyczna „Karakonia" będzie najbardziej zbliżona do klasycznego teatru formy z przemyślaną i rozbudowaną warstwą plastyczną. „Każdy przyniósł, co miał najlepszego" to z kolei poszukiwania w zakresie teatru figur i teatru przedmiotu.

Jakie cele stawia przed sobą Teatr na przyszły sezon?

Chcemy poszerzać krąg naszych odbiorców, docierając do różnych grup wiekowych, proponując coś dla każdej z nich.  Zwiększamy też ilość spektakli dla młodzieży. „Brzydkie Kaczątko" to propozycja dla dzieci od 5 lat, „Kamienica", „Karakonia" i „Każdy przyniósł, co miał najlepszego" właśnie dla młodzieży, „Błękitna planeta" dla 10-13 latków, czyli w takim momencie między dzieciństwem, a okresem dojrzewania. Cały czas krążymy wokół literatury współczesnej lub czytamy dawne lektury czy opowieści archetypowe przez współczesność. Zawsze też interesuje nas angażowanie i uaktywnianie artystów z naszego regionu, więc w każdej premierze to zaangażowanie widać.

Planowane premiery sezonu 2013/2014 to...

„Brzydkie Kaczątko" w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego. Forma nawiązująca do chiińkiego teatru cieni ma zapoznać dzieci z nowoczesnym myśleniem o formie teatralnej i performatywności. Elementy wizualne i bajkowe postaci stworzą Monika i Adam Świerżewscy, gdańscy projektanci, pomysłodawcy niepowtarzalnego świata Bobomów. Do współpracy przy spektaklu zaprosiliśmy również jednego z najlepszych imitatorów dźwięku w Polsce, Henryka Zastróżnego.
Premiera: 13 października 2013

„Karakonia" na podstawie „Sklepów cynamonowych" Bruno Schulza. Spektakl muzyczno-plastyczny z pomysłu aktorki Miniatury Edyty Janusz-Ehrlich. Realizując projekty z inicjatywy artystów związanych na stałe z Miniaturą, chcemy wspierać ich rozwój artystyczny i pokazywać ich wszechstronność i potencjał.
Premiera: 17 listopada 2013.

„Kamienica" na podstawie książki gdańskiej pisarki Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel w reżyserii znakomitej, wielokrotnie nagradzanej Ewy Piotrowskiej. Historia Klary, która odmieniła życie mieszkańców pewnej starej kamienicy stanie  się pretekstem do scenicznej rozmowy o indywidualizmie i niestandardowym podejściu do życia. O uśmierzaniu bezinteresownej nienawiści i o prawie do odmienności. Gdańsk Wrzeszcz, a w zasadzie fotografie starych kamienic z tej części Gdańska staną się główną inspiracją przy budowaniu przestrzeni scenicznej w tym spektaklu.

Adaptację przygotowują wspólnie autorka i Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Sikorska-Miszczuk będzie również pracowała jako dramaturżka przy tym przedstawieniu.
Premiera: 8 grudnia 2013

„Każdy przyniósł, co miał najlepszego" na podstawie nagradzanej książki Mieczysława Abramowicza w reżyserii Marka Branda. Przedstawienie będzie miało charakter lokalny, przedstawiając losy gdańskich Żydów.
Premiera: luty-marzec 2014

„Błękitna planeta" islandzkiego autora Andri Snaer Magnasona w reżyserii Erlinga Johannessona z muzyką zespołu Mum.  Przedstawienie będzie mówiło o problemie odpowiedzialności za słabszych i mniej uprzywilejowanych, o tym, w jaki sposób to, jak żyjemy wpływa na innych zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i globalnym. Spektakl jest częścią projektu artystycznego realizowanego we współpracy z Islandzkim Stowarzyszeniem Teatrów Niezależnych, dofinansowanego ze środków EOG. Premierze będzie towarzyszyła premiera polskiego wydania „The Story of the Blue Planet" Magnasona oraz wydarzenia prezentujące kulturę islandzką.
Premiera: 17 maja 2014
[Więcej na stronie www.teatrminiatura.pl/blueplanet]

Czy zaszły jakieś zmiany w zespole artystycznym z końcem mijającego sezonu?

Do zespołu aktorskiego w tym sezonie dołączy Wojciech Stachura, absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST w Warszawie, odział w Białymstoku, młody aktor, znany z roli tytułowego bohatera w przedstawieniu „Fahrenheit" w reż. Michała Derlatki. Reszta zespołu pozostaje w niezmienionym składzie. Nadal regularnie współpracujemy z Jakubem Zalewskim i Piotrem Srebrowskim.

Do Pracowni Plastycznej dołączył pochodzący z Łodzi Sebastian Żbikowski, absolwent gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, który do tej współpracował m.in. z Wytwórnią Filmów Animowanych SE-MA-FOR, Teatrem Arlekin i PWST we Wrocławiu.

Planowane inwestycje i zakupy...

Rozpoczęliśmy właśnie modernizację sanitariatów dla pracowników i dla publiczności. W przyszłym roku planujemy remont foyer, będziemy też aplikować o środki na modernizację sceny wraz z zapleczem. Miniatura potrzebuje jeszcze wielu inwestycji.

Czy planowane są nowe działania edukacyjne? Co z impresariatem?

Pod koniec tego roku chcemy ruszyć z prezentacjami spektakli gościnnych połączonych ze spotkaniami z liderami opinii w tematyce teatru dla dzieci i młodzieży, teatru formy czy teatru lalkowego.Kontynuujemy też świetnie przyjęty i cieszący się dużą popularnością cykl warsztatów rodzinnych „Emocje od Z do A", które odbywają się u nas co miesiąc. Pierwsze spotkanie już pod koniec września.Chcemy poszerzać ofertę warsztatową, więc zaczynamy też cykl warsztatów dla młodzieży gimnazjalnej, tworząc „grupę ekspercką", która nas wesprze w poszukiwaniach repertuarowych dla tej grupy wiekowej.

W październiku odbędą się u nas również bezpłatne warsztaty dla nauczycieli gimnazjalnych w ramach projektu „Teatralne Spięcie" Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, którego jesteśmy partnerem. Projekt ma wspomóc ważną dla obu stron współpracę między Miniaturą a szkołami z naszego regionu. Nauczyciele będą mogli poznać zasady pedagogiki teatru, poznać przydatne w pracy z grupą teatralną narzędzia.

Planowane wyjazdy, festiwale...

We wrześniu „Baltic. Pies na krze" zostanie zaprezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Biała Wieża w Brześciu na Białorusi, natomiast „Tajemnicę kina" obejrzą widzowie I Festiwalu małych Prapremier w Wałbrzychu. Inne wyjazdy ze spektaklami są jeszcze w fazie ustalania i negocjacji.

W październiku odbędzie się kolejna wizyta studyjna w ramach projektu polsko-islandzkiego „Blue Planet" –  tym razem do Miniatury przyjadą artyści islandzcy: reżyser Erling Johannesson, muzycy z zespołu mum Gunnar Örn Tynes i Örvar Þóreyjarson Smárason oraz Gunnar Ingi Gunnsteinsson, przedstawiciel partnera.

Dziękuję za rozmowę

Romuald Wicza-Pokojski - reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994–1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce – Teatr Mały. W latach 2006–2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008–2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej „Wolność kultury. Kultura Wolności".

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej".

 

Piot Wyszomirski
Gazeta Świętojańska
27 sierpnia 2013

Książka tygodnia

Niebieska Księga z Nebo
Wydawnictwo Pauza w Warszawie
Manon Steffan Ros

Trailer tygodnia