Przedstawiamy zwycięzców

10. Transatlantyk Festival w Katowicach

W Katowicach, w województwie śląskim, zakończył się właśnie jubileuszowy Festiwal Transatlantyk.

Znamy już wyniki wszystkich konkursów 10. Transatlantyk Festival, który jako pierwszy festiwal filmowy tej skali w czasie pandemii odbywał się zarówno online, jak i stacjonarnie. Widzowie katowickich kin Światowid i Rialto oraz ci, którzy w całej Polsce oglądali festiwalowe pokazy online, przyznali Transatlantyk Distribution Award filmowi "Poufne lekcje perskiego" w reż. Vadima Perelmana.

W Katowicach, w województwie śląskim, w czwartek wieczorem zakończył się 10. Festiwal Transatlantyk, którego twórcą i dyrektorem jest wybitny kompozytor Jan A.P. Kaczmarek, laureat Oscara za muzykę do filmu "Marzyciel". Była to edycja wyjątkowa pod wieloma względami: po raz pierwszy Transatlantyk odbywał się w województwie śląskim; miał nową formułę - hybrydową - i był jubileuszową, 10. odsłoną festiwalu. Koncert symfoniczny "The Best of Jan A.P. Kaczmarek" w NOSPR, jazzowe koncerty w Muzeum Śląskim, spotkania, debaty i pokazy filmowe - widzowie mieli w czym wybierać.

Przedstawiamy filmy, które zyskały największe uznanie festiwalowej publiczności i recenzentów, a także artystów, którzy wyjadą z Katowic z nagrodami. 

Transatlantyk Distribution Award 2020 — Konkurs Nowe Kino

Nagrodę w konkursie głównym Festiwalu (20 000 zł) tradycyjnie przyznała publiczność. Do ostatniej chwili trwała wyrównana walka między kilkoma tytułami, ostatecznie widzowie uhonorowali produkcję:

"Poufne lekcje perskiego" ("Persian Lessons"), reż. Vadim Perelman, Rosja, Niemcy, Białoruś 2020.

Ta inspirowana prawdziwymi wydarzeniami opowieść o Gillesie, młodym Żydzie, który chcąc uniknąć śmierci w obozie koncentracyjnym udaje Persa i uczy jednego z oficerów wymyślonego przez siebie języka, jest z jednej strony przejmującą opowieścią o człowieku, który staje się strażnikiem pamięci o tych, którzy odeszli, a z drugiej - udaną próbą znalezienia nowego języka, w którym absurd i ironia jako jedyne są w stanie opisać koszmar Holocaustu.

Dzięki nagrodzie Transatlantyk Distribution Award dystrybutor filmu, firma Best Film, będzie mogła wprowadzić tytuł do dystrybucji kinowej, by poruszał serca widzów nie tylko w województwie śląskim, ale i w całym kraju. Wszystko to dzięki festiwalowej widowni!

KONKURS POLSKICH KRÓTKICH METRAŻY

Międzynarodowe jury w składzie:
Mona Tusz
Bogdan Muresanu
Laurence Boyce
przyznało dwie nagrody:

Nagroda Główna w wysokości 7000 zł:
„Ballast", reż. Daniel Howlid,

Wyróżnienie (3000 zł):
„Jestem tutaj" („I'm Here"), reż. Julia Orlik

W Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest™ jury w składzie:
Joanna Kos-Krauze
Wojtek Mazolewski
Marcin Bochniak
nagrodziło:

I miejsce - Michael Kornas
II miejsce - Piotr Pawlak
III miejsce - Adam Leśnierowski

Podczas Gali Otwarcia Festiwalu prestiżową statuetkę FIPRESCI Platinum Award 95 otrzymał legendarny reżyser, dwukrotnie nagrodzony Złotą Palmą w Cannes - Ken Loach. Mistrz uczestniczył w Gali wirtualnie, brał także udział w masterclassie, który online w czasie rzeczywistym oglądało ponad 1000 osób (!), a także zapowiadał filmy pokazywane w ramach swojej retrospektywy.

Jubileuszowy Transatlantyk Festival odbywał się w czasie pandemii, kiedy widzowie na całym świecie ostrożnie decydują się na uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych. Przypomnijmy, że Cineworld, potężna sieć multipleksów, rozważa tymczasowe zamknięcie 543 swoich kin w Ameryce i Wielkiej Brytanii do końca tego roku. Tym bardziej cieszy, że na wielu pokazach Festiwalu Transatlantyk sale kinowe były wypełnione dokładnie w 50% (czyli maksymalnie, jak tylko można w czasie epidemii).

Józefina Bartyzel
Materiał organizatora
9 października 2020
Wątki
KINO

Książka tygodnia

Czescy ekspresjoniści
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Jindřich Chalupecký

Trailer tygodnia