Przypomnienie roku w Capitolu

Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Historia siedziby wrocławskiego Teatru Muzycznego Capitol sięga roku 1928, kiedy to zaczął powstawać przystojny, modernistyczny budynek największego przedwojennego kina we Wrocławiu - Kina Capitol, projektu Friedricha Lippa. Zawirowania historyczne doprowadziły do zniszczenia sześciopiętrowej, reprezentacyjnej bryły, z której ocalała jedynie sana kinowa na poziomie parteru. Budynek po wojnie, został przystosowany do użytku w duchu socrealistycznym; po "przyozdobieniu" parkietem i boazerią z paździerzowych płyt, był siedzibą różnych instytucji kulturalnych, by finalnie od 2004 roku, gościć Teatr Muzyczny Capitol. W bieżącym roku rozpoczęła się ponowna przebudowa budynku na placu przy ulicy Piłsudskiego 67.

Pierwszy rok przebudowy

W styczniu 2011 została zamknięta siedziba Capitolu. Rozpoczęła się przebudowa i modernizacja teatru, realizowana jako program partnerski Miasta Wrocław i Teatru Muzycznego Capitol, współfinansowana ze środków unijnych. Prace potrwają do końca grudnia 2012 roku, a na pierwsza premierę w nowej siedzibie Capitol zaprosi widzów na początku sezonu 2012/2013.

Podczas przebudowy Teatr Muzyczny korzysta z gościnności wrocławskich scen i sal widowiskowych. Ze spektakli repertuarowych Dużej Sceny w tym roku na afiszu Capitol wystawiał:
„Hair”, „Czarnoksiężnika z Krainy Oz” i „Pewien mały dzień” (grane gościnnie w Imparcie)
„Ścigając zło” (premiera i kolejne przedstawienia w Teatrze Polskim)
„Idiote” (we Wrocławskim Teatrze Współczesnym)
„Dżob” (premiera na PPA w Teatrze Współczesnym, spektakle gościnnie w Teatrze Lalek i w Studio TVP)
„Frankensteina” (w RCTB przy Hali Stulecia)

Mała Scena Teatru Muzycznego w budynku administracji Teatru przy ul. Piłsudskiego 72 działa nieprzerwanie bez zmian. Można tam oglądać:
„Mdłość, Mniezłość, Miłość”
„Evergreen”
„Mury Hebronu”
„rzecze Budda Chinaski”
„Ojcom i matkom wbrew”
„Operę Smoczą” i „12”, spektakle Sceny Tańca Capitol.

W tym roku Teatr zagrał 148 przedstawień. Obejrzało je 41104 widzów, co oznacza średnią frekwencje na poziomie 75.86 proc, a wpływy z biletów wyniosły 1 224 885,50zł.

Na gdyńskim Festiwalu Teatrów Muzycznych Capitol pokazał w tym roku „Idiotę” i „Mury Hebronu”. Oba spektakle zostały znakomicie przyjęte przez trójmiejska krytykę i festiwalowa publiczność. Po zakończeniu festiwalu prasa pisała:
„Teatr Capitol z Wrocławia po raz kolejny udowodnił, że jest wytrawnym i wytrwałym poszukiwaczem nowych dróg w teatrze muzycznym. Niebywała odwaga i umiejętność prezentowania spektakli skonstruowanych z różnych gatunków, wpisuje wrocławski Capitol w nurt awangardy artystycznej. Nie wszyscy odbiorcy, w tym również władza udzielająca wsparcia finansowego, mogą być przygotowani na taka eksploracje w teatrze muzycznym, jednak, jak widać, nie wszyscy ulegają populistycznym gustom. Przykład do naśladowania dla władzy i teatrów. (Gazeta Świętojańska, Gdynia)”

W formule gdyńskiego Festiwalu nie ma nagród jury - jest tylko Nagroda Publiczności: tym razem przywiózł ja do Wrocławia Cezary Studniak (za rolę Rogożyna w „Idiocie”).

Dyrekcja i zespół

Konrad Imiela, dyrektor naczelny i artystyczny Capitolu, pozostanie na tym stanowisku do roku 2016. W czerwcu 2011 jego kończący się kontrakt został przedłużony o następne pięć lat.
Od nowego sezonu etaty w Capitolu otrzymali: Emose Uhunmwangho („Hair”, „Ścigając zło”, „Czarnoksieżnik z Krainy Oz”), Ewa Szlempo (tegoroczna absolwentka Studium Musicalowego Capitol, laureatka Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki na 31. PPA - wyróżniona ex aequo z Mają Kleszcz; występuje też w spektaklu „Ścigając zło” i „Frankenstein”) oraz Adrian Kaca (Claude Bukowski w „Hair” i Strach na Wróble w "Czarnoksieżniku").

Premiery

Pierwsza premiera 2011 roku, zrealizowana już poza stałą siedziba teatru (na scenie Teatru Polskiego, 27 stycznia 2011), była rewia sensacyjna „Ścigając zło” – piosenki z filmów o Jamesie Bondzie. Widowiskowy spektakl w reżyserii Konrada Imieli, w muzycznych aranżacjach Adama Skrzypka i z choreografią Jacka Gebury, z udziałem niemal całego zespołu aktorów i tancerzy Capitolu. W czerwcu pokazano koncert „Agresje miłością” – odbył się w ramach Święta Wrocławia w Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej w Synagodze pod Białym Bocianem.

Na rozpoczęcie sezonu 2011/2012 Wojciech Kościelniak adaptował i wyreżyserował „Frankensteina” na motywach powieści Mary Shelley. Muzykę do spektaklu napisał Piotr Dziubek, teksty piosenek Rafał Dziwisz, choreografia jest dziełem Beaty Owczarek i Janusza Skubaczkowskiego, scenografię zaprojektował Damian Styrna – czyli autorzy realizowanego w Capitolu dwa lata temu „Idioty”, a także sukcesu obsypanej wyróżnieniami „Lalki”. Premiera odbyła się w RCTB przy Hali Stulecia 23 listopada 2011. Repertuarowy rok zakończono premierą Sceny Tańca Capitol – spektaklem „12” według scenariusza i w choreografii Jacka Gebury, z muzyką Pawła Romańczuka z Małych Instrumentów. Premiera miała miejsce 15 grudnia 2011 w Synagodze pod Białym Bocianem, spektakl w nowym roku wejdzie do repertuaru Capitolu.

31 grudnia Teatr Muzyczny Capitol zaprasza na Rynek, na tegoroczny Koncert Sylwestrowy, transmitowany przez telewizyjną Dwójkę. Reżyseruje Konrad Imiela, wystapia aktorzy, muzycy i tancerze Teatru Muzycznego Capitol, którzy zaśpiewają cztery piosenki ze spektaklu HAIR - Aquarius, Let The Sunshine In, Włosy i Białych Chłopców.

32. Przeglad Piosenki Aktorskiej(18-27 marca 2011)

50 spektakli i koncertów 32. Przeglądu Piosenki Aktorskiej obejrzało 12 458 widzów, co oznacza rekordowa frekwencje 92,04% i wpływy z biletów w wysokosci 585 097 zł. Capitol wyprodukował w tym roku premierowe przedstawienia na 32. Przeglad Piosenki Aktorskiej: Koncert Finałowy „Nerwowo, trochę tangowo”, reż. Jacek Bonczyk oraz Koncert Galowy „Anioły w kolorze”, reż. Paweł Passini. Zmiana formuły PPA, jaka dokonuje sie od kilku lat, sprawia, że festiwal zyskuje także nową, różnorodną publiczność. Wśród osób związanych z PPA od początków jego istnienia – artystów, reżyserów, krytyków, wreszcie widzów Przeglądu – trwa ożywiona dyskusja na temat definicji piosenki aktorskiej i charakteru festiwalu. Sednem tych rozważań są pytania, czy Przegląd jest wydarzeniem dla mas, czy raczej elitarnym i niszowym, i czy poszerzając swą formułę o nowoczesne wydarzenia artystyczne, powstające miedzy teatrem a muzyka, PPA nie traci swojego wyjątkowego charakteru. Podobne pytania nurtowały twórców od początku istnienia festiwalu. PPA zawsze spełniał oczekiwania publiczności na spektakle i koncerty inne niż piosenka popularna, lansowana przez środki masowego przekazu. Tak pozostało do dziś, jednak obecni organizatorzy PPA szukają formuły lepiej dopasowanej do wymagań dzisiejszej publiczności. Bardzo duża frekwencja wskazuje, że PPA jest festiwalem atrakcyjnym zarówno dla publiczności o konserwatywnych upodobaniach, jak też dla zainteresowanych produkcjami spod znaku artystycznej awangardy. Widzowie mogą wybierać wśród wydarzeń – od wielkoformatowych widowisk, przez spektakle największych gwiazd europejskiego teatru, koncerty klubowe, po kameralne formy muzyczne, monodramy i występy teatrów offowych.

Teatr Muzyczny Capitol jest także producentem Gal Wrocławskich Nagród: Literackiej - Angelus i Poetyckiej - Silesius. Oba tegoroczne spektakle, majowy (Silesius) i grudniowy (Angelus) wyreżyserował Tomasz Man, a wystąpili w nich aktorzy Teatru Muzycznego Capitol. Grudniową Galę(2011) można obejrzeć otwierajac link:
www.popler.tv/fineartfilm/37706?t=1323512692#37706 .

Zbliżający się rok 2012, zapowiada się równie intensywnie i barwnie, zatem zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących planów na coraz bliższą przyszłość.

(-)
Materiały Teatru
27 grudnia 2011

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...