Rok Moniuszkowski w Operze Krakowskiej

200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki

200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki jest znakomitą okazją, by przypomnieć o wieloletniej obecności jego dzieł w repertuarze Opery Krakowskiej. Dlatego teatr organizuje szereg wydarzeń – koncerty, premierę płyty, wystawy.

W kulminacyjnym momencie obchodów Roku Moniuszkowskiego, czyli w dniach 4-5 maja 2019 roku na scenie Opery Krakowskiej zabrzmi opera „Straszny dwór" w reżyserii Laco Adamika i scenografii Barbary Kędzierskiej. Na scenie pojawią się między innymi: Tomasz Kuk, Bartosz Urbanowicz, Monika Korybalska, Katarzyna Oleś-Blacha, Ewelina Wiśniecka, Adam Szerszeń, Magdalena Barylak, Michał Kutnik, Wołodymyr Pańkiw i Krzysztof Kozarek oraz Chór, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Piotra Wajraka. Spektakl w tej reżyserii Opera przedstawiała także w Niepołomicach (2002), Łańcucie (2016), Trzebini (2017) oraz na Wawelu (2018). Planowane jest także przedstawienie na rynku w Lanckoronie we wrześniu 2019 roku.

7 maja odbędzie się spektakl ostatniej opery komicznej Stanisława Moniuszki „Beata", połączony z premierą nowego wydawnictwa fonograficznego Opery Krakowskiej. Wykonanie dzieła wraz z nagraniem audio zainaugurowało 16 września sezon artystyczny 2018/2019. W tytułowej partii śpiewała Katarzyna Oleś-Blacha, w roli Maxa Łukasz Załęski, jako Hans Janusz Ratajczak, Dorota –Paula Maciołek, Urszula - Wanda Franek, Agata – Monika Korybalska, Henryk Volsey – Mariusz Godlewski, Sir Artur Pepperton – Wojciech Śmiłek oraz w partii Maurycego Adam Szerszeń. Solistom towarzyszył Chór oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Koncert został zarejestrowany przez prestiżową firmę fonograficzną DUX i współfinansowany był przez Sejmik Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Opera planuje także działania promocyjne w Warszawie we współpracy z Teatrem Wielkim Operą Narodową.

„Nakłoń ucha Twego, Panie – pieśni Stanisława Moniuszki" to tytuł dwóch koncertów, które odbędą się w Kościele na Skałce w Krakowie w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa" pod kierownictwem artystycznym Katarzyny Oleś-Blacha. Ich głównym motywem będzie liryka wokalna Moniuszki zawarta w „Śpiewniku domowym". Opera chce w ten sposób przypomnieć krakowskiej publiczności o cennym dorobku religijnym kompozytora. W świątyni wystąpią między innymi Katarzyna Oleś-Blacha, Daria Proszek, Monika Korybalska, Robert Gierlach i Jacek Ozimkowski. Artystom będzie akompaniować Arkadiusz Bialic na organach i Olga Tsymbaluk na fortepianie. Pierwszy koncert odbędzie się 18 maja w ramach Dnia Teatru Publicznego, a drugi 15 czerwca w ramach Krakowskiej Nocy Teatrów.

Stanisławowi Moniuszce poświęcony będzie prestiżowy koncert z cyklu „Arie Oper Świata". Od 2009 roku Opera Krakowska organizuje w sercu historii Polski, na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu koncerty, będące stałym punktem programu Letniego Festiwalu. Cieszą się one dużym powodzeniem i gromadzą międzynarodową publiczność. W ubiegłym roku w „Ariach Oper Świata" wystąpiła Aleksandra Kurzak. W tym roku 23 i 24 czerwca soliści Opery Krakowskiej, między innymi Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Wojciech Gierlach zaśpiewają największe arie z dzieł scenicznych Stanisława Moniuszki – między innymi z „Halki", „Strasznego dworu", „Verbum Nobile" czy „Beaty". Ponadto koncert uświetni występ artystów Baletu Opery Krakowskiej oraz Baletu Opery Narodowej.

W uzupełnieniu wydarzeń koncertowych można już oglądać wystawę „Stanisław Moniuszko na scenie Opery Krakowskiej", która prezentuje zbiory archiwalne teatru. „Hrabina", „Straszny dwór", „Halka", „Verbum nobile", „Beata" – te tytuły operowych dzieł Moniuszki regularnie pojawiały się na afiszach Opery Krakowskiej od 1947 roku. Większość z nich powracała na scenę kilkukrotnie („Halka" w 1958, 1968, 1981, 1987, 2004 i zupełnie nowa wersja w 2011 roku, w reż. Waldemara Zawodzińskiego). Archiwalne zdjęcia, plakaty, fragmenty recenzji i programy składają się na zajmującą podróż w przeszłość, która pokazuje ciągłość moniuszkowskiej tradycji w Operze Krakowskiej.

Druga wystawa gromadzi litografie Joanny Tumiłowicz, które ilustrują najpopularniejsze pieśni ze „Śpiewników domowych". Prezentowany cykl grafik w sposób alegoryczny przedstawia treść literacką i muzyczną utworów. Tumiłowicz wybrała technikę litografii, ponieważ właśnie tak wydrukowano pierwsze wydanie „Śpiewników domowych" Stanisława Moniuszki. Joanna Tumiłowicz, autorka wystaw krajowych i zagranicznych indywidualnych i zbiorowych z wykształcenia jest matematykiem, plastykiem i muzykiem. Muzyka stanowi źródło inspiracji jej cykli grafik, których przykładami są „Ein Deutsches Requiem" Johannesa Brahmsa, 11 kolorowych linorytów inspirowanych „Stabat Mater" Karola Szymanowskiego czy 24 linoryty inspirowane operą „Ubu Król" Krzysztofa Pendereckiego. Ekspozycję można oglądać do 30 czerwca 2019 roku podczas wszystkich spektakli (na godzinę przed rozpoczęciem przedstawienia).

Mateusz Ciupka
Materiał Opery
13 marca 2019

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia