Rosyjska dusza

"Oniegin“ - reż. Boris Ejfman - Sanktpetersburski Teatr Baletu

Skoro mamy wrzesień, pora na wizytę w Warszawie petersburskiego zespołu Borisa Ejfmana. Ten rosyjski choreograf najchętniej odwiedza nasz kraj u schyłku lata.

Ejfmanem zachwyca się cały świat, ale on szczególnie ceni sobie polską publiczność. Świadczy o tym choćby fakt, że europejskie premiery jego kolejnych spektakli odbywają się właśnie w naszej stolicy. Prawo oglądania ich prapremier zarezerwował zaś sobie Nowy Jork.

I tym razem Boris Ejfman przyjeżdża z nowym przedstawieniem. Będzie to „Oniegin“, inspirowany słynnym poematem Aleksandra Puszkina.

Ejfman chętnie sięga do tematów z wielkiej literatury. Wcześniej zrealizował przecież „Braci Karamazow“ czy „Don Juana“. Nigdy jednak na scenie nie streszcza swoich lektur. Są one kanwą do stworzenia własnych, niekiedy bardzo indywidualnych, opowieści.

Dlaczego tym razem wybrał „Eugeniusza Oniegina“? – Utwór ten nazywa się często encyklopedią rosyjskiej duszy – wyjaśnia Boris Ejfman. – Puszkin stworzył wierny archetyp rosyjskiego charakteru swoich czasów, przedstawił poetycki portret rosyjskiej duszy – tajemniczej, niewypowiedzianej, nadzwyczaj wrażliwej. A ja we wszystkich moich baletach staram się rozwiązać jej zagadkę.

W autorskim spektaklu choreograf przeniósł jednak bohaterów Puszkina do naszych czasów. –Ten eksperyment – mówi – był mi potrzebny, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, jaka jest rosyjska dusza dzisiaj? Jak w naszych czasach pokierowaliby swoimi losami bohaterowie opowieści? Co w encyklopedii rosyjskiego życia było piętnem czasów, a co pozostało znakiem losu wielu kolejnych pokoleń moich współobywateli?

Podczas czterech kolejnych wieczorów z baletowym „Onieginem“ dowiemy się więc, jakie odpowiedzi na te pytania znalazł Boris Ejfman.

Spektakl zapowiada się intrygująco i oryginalnie. Warto bowiem dodać, że w warstwie muzycznej choreograf wykorzystał wiele utworów Piotra Czajkowskiego oraz tylko kilka fragmentów z jego opery „Eugeniusz Oniegin“.

„Oniegin“ Sanktpetersburski Teatr Baletu, Opera Narodowa, Warszawa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 130 zł, rezerwacje: 022 846 50 19, środa (16.09) – sobota (19.09), godz. 19

Jacek Marczyński
Rzeczpospolita
11 września 2009

Książka tygodnia

Wszystkie nasze lalki
Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi
Honorata Sych

Trailer tygodnia