Rusza Scena "Drewniane Ucho"

W Teatrze Pinokio w Łodzi

Scena Muzyczna "Drewniane Ucho" to nowatorski projekt mający na celu prezentację najciekawszych zjawisk muzycznych eksplorujących rejon wspólny dla teatru, performance'u i muzyki. To nowatorski projekt mający na celu prezentację najciekawszych zjawisk muzycznych eksplorujących rejon wspólny dla teatru, performance'u i muzyki. W sobotę rusza w Teatrze Pinokio w Łodzi. Cykl sześciu koncertów rozpocznie łódzki "Wielki Chór Młodej Chorei z dynamicznym koncertem".

To projekt otwarty na eksperyment, poszukiwanie oryginalnych środków ekspresji artystycznej i kreowanie nowych wartości. Jest miejscem prezentacji twórczości muzyków oraz kompozytorów związanych z innymi teatrami w Polsce i zagranicą.

Na naszej tegorocznej scenie wystąpią wybitni artyści- zainspirowany różnymi kulturami muzycznymi świata Wielki Chór Młodej Chorei, surrealistyczny i szalony "The Blue Rabbit", ceramiczna orkiestra "Gliniane Pieśni", hipnotyzujące Karbido wraz z ukraińskim pisarzem Jurijem Andruchowyczem oraz nostalgiczny białoruski Port Mone.

12.X, godz. 19.00- Wielki Chór Młodej Chorei

26.X, godz. 19.00- The Blue Rabbit

09.XI, godz. 19.00- Pieśni Gliniane

16.XI, godz. 19.00- Maja Olenderek Ensemble

23.XI, godz. 19.00- Andruhowycz & Karbido

30.XI, godz. 19.00- Port Mone

Kto: Wielki Chór Młodej Chorei

Co: "Wiatr z Południa"

Kiedy: 12 października 2013 r., godz. 19.00

Wielki Chór Młodej Chorei

Opracowanie muzyczne: Tomasz Krzyżanowski

Prowadzenie Chóru: Tomasz Krzyżanowski, Kuba Pałys

Produkcja: Majka Justyna

Chór: Elizabet Araj, Joanna Chmielecka, Jacek Czapnik, Maria Dzięcielska, Asia Filarska, Sandra Gierzek, Michalina Jęrzejczak, Majka Justyna, Asia Kłos, Marcin Kobyliński, Milena Kranik, Ania Przybyt, Marta Sterna, Justyna Sobieraj-Bednarek, Ola Szałek, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Jacek Witych

"Wiatr z Południa" to najnowszy koncert przygotowany przez Wielki Chór Młodej Chorei.

W repertuarze znajdą się znane już utwory chóru oraz nowe aranżacje tradycyjnych melodii z różnych zakątków świata. Inspiracji szukaliśmy w południowych brzmieniach oraz tradycyjnych pieśniach pochodzących z Bałkanów czy Bułgarii.

Po raz kolejny sięgamy po stare melodie, próbując odkryć ich zapomnianą moc i znaczenie. Dzięki nowym, polifonicznym aranżacjom staramy się dotrzeć do żywych źródeł pieśni z przeszłości.

Zapraszamy na niezwykłe, energetyczne widowisko.

Wielki Chór Młodej Chorei to formacja muzyczna, która powstała latem 2011 roku przy Teatrze CHOREA w Łodzi. To grupa muzycznych fascynatów, których różni wiele: wiek, doświadczenie, zainteresowania, pochodzenie. Łączy pasja do muzyki i śpiewania. Grupa ma na swoim koncie udział w projekcie Oratorium Dance Project nagrodzonym "Energią Kultury 2011" oraz "Złotą Maską", udział w spektaklach Teatru CHOREA: "Bachantki" i "Szpera '42".

https://www.facebook.com/WielkiChorMlodejChorei

http://www.youtube.com/watch?v=INFvVIuZGmM

Kto: The Blue Rabbit

Co: "KRÓLIKA SNY. UPIORNE TEŻ."

Kiedy: 26 października 2013 r., godz. 19.00

The Blue Rabbit

vocal: Pola Amber

piano: Kuba Pałys

perkusja: Tomasz Krzyżanowski

trąbka/efekty specjalne: Maciej Maciaszek

klarnet/flet, fagot: Tomasz Rodowicz

kontrabas, gitara basowa: Sebastian Klim

wizualizacje: Maria Porzyc

Fragment snu: "Pływałam nocą w jeziorze, zupełnie naga. Nagle rośliny wodne zaczęły coraz szybciej rosnąć i wystawać ponad powierzchnię wody. Przestraszyłam się. Zawołałam moją mamę, która stała na brzegu. Kiedy wyszłam z wody, trafiłam na przyjęcie urodzinowe. Moja mama siedziała pośród Niemców, którzy kołysali się raz w prawo, raz w lewo śpiewając piosenki. Dwie kobiety w kolorowych kapeluszach przypartywały mi się uważnie. Zakochana byłam nieprzytomnie w Aleksie- grubym, łysym facecie z fantazyjnym wąsem. Musiał być szychą bo jako pierwszy zawsze dostawał jedzenie..."

Nocne mary, senne zwidy. Majaki. Koszmary. Marzenia o lataniu i stanie nieważkości. Surrealistyczne obrazy podglądane jakby przez dziurkę od klucza... Niesamowite historie, nieprawdopodobne zdarzenia...

"Powoli, bardzo powoli skradam się do lodówki. Chce mi się jeść. To jakiś dziwny sen.... Mówię po polsku bez obcego akcentu, a przecież jestem... szwedzką królewną. Następczynią tronu. Córką Karola XVI Gustawa ".

Muzyczna opowieść na granicy snu i jawy. Wykrzywiona rzeczywistość, lęki, obsesje, marzenia... Niebieskie króliki, wampiry, egzotyczne podróże, cybernetyczne potwory...

Multimedialne projekcje, estradowe dekoracje, soczysta muzyka grana na żywo... Szeptem, krzykiem, śpiewem opowiemy historie, które być może nie wydarzyły się naprawdę...

www.facebook.com/pages/The-Blue-Rabbit

Kto/Co: "Gliniane Pieśni"

Kiedy: 9 listopada 2013 r., godz. 19.00

Gliniane Pieśni

Joanna Błaszczyk, Olga Chojak, Aleksandra Gronowska, Justyna Jary, Beata Haratym, Jacek Tuńczyk Fedorowicz, Wiktor Golc, Jędrzej Kuziela, Michał Litwiniec

ceramika: Leri Papidze

"Gliniane Pieśni" to projekt skupiający muzyków doświadczonych zarówno w awangardzie jak i w muzyce etnicznej z różnych stron świata, połączonych wspólną ideą stworzenia niezwykłej orkiestry ceramicznej oraz eksperymentu głosowego bazującego na starych pieśniach z różnych kultur. Dziesiątki specjalnie zaprojektowanych i własnoręcznie ulepionych z gliny instrumentów oraz archaiczne techniki wokalne pozwoliły wykreować unikalne brzmienia, które w niesamowitym muzycznym spektaklu opowiadają historię o życiu i śmierci, o szczęściu miłości i cierpieniu straty, o nietrwałości i wieczności. Nad wszystkim czuwa z zaświatów duch tajemniczego czeskiego kompozytora Ladislava Antona, inżyniera z wykształcenia, palacza zwłok z zawodu, z zamiłowania projektanta glinianych instrumentów.

Istnieją ciągi zdarzeń tak niecodzienne, że ich niezwykłość znieść może wyłącznie rzeczywistość: w filmie lub powieści ocierałyby się o kicz albo naciągactwo. Ilość zbiegów okoliczności towarzysząca narodzinom projektu "Gliniane Pieśni" stanowczo przekracza dopuszczalne w filmie, teatrze lub literaturze ramy.

Osądźcie sami: mający skłonność do unoszenia się nad ziemią wrocławski muzyk* odnajduje w sobie nieodpartą potrzebę wzmocnienia swoich związków z ziemią, postanawia więc zająć się lepieniem w glinie. Zafascynowany glinianym światem wpada na pomysł, by połączyć nowo odkrytą pasję garncarską z odwieczną pasją muzyczną, skrzykuje więc siedmiu świetnych muzyków i wybitnego garncarza** i zaprasza ich do wspólnego lepienia instrumentów i stworzenia projektu, który łączyłby tradycyjne pieśni z graną na glinianych instrumentach muzyką. Po glinę udaje się się więc do słynącego z świetnej jej jakości Jaromerza (Czechy) i zostawiwszy 250 kg czeskiego surowca w aucie siada w miejscowym barze na knedliki. Tam wdaje się w angażującą i prowadzoną w trzech językach*** rozmowę z właścicielem****, człowiekiem o wielkiej ciekawości świata, ze szczególnym uwzględnieniem powinowactwa muzyki i ceramiki. Rozmowę kontynuują przy wódce w domu rodzinnym Czecha.

Muzyk pomaga restauratorowi rozszyfrować pewną muzyczną zagadkę, dzięki czemu poznaje historię ojca właściciela jaromerskiej jidelni, Ladislava Antona (1939-2007)- inżyniera z wykształcenia, palacza zwłok z zawodu, zaś z odkrytego w wieku 49 lat powołania konstruktora instrumentów glinianych i pozbawionego jakiegokolwiek wykształcenia muzycznego kompozytora (tyleż samorodnego, co genialnego, dodajmy). Anton stworzył w przeciągu ostatnich 20 lat swojego życia prawie 70 kompozycji, które nigdy dotąd nie ujrzały światła dziennego. Jego jedyny syn i spadkobierca proponuje Polakowi prawykonanie przedostatniej kompozycji ojca zatytułowanej "Gliniane Pieśni". Bezwzględnym warunkiem jej wykonania (zapisanym przez kompozytora) jest własnoręczne stworzenie wszystkich instrumentów; warunkiem dodatkowym (nie zapisanym) jest rozczytanie niezwykłej partytury, kształtem graficznym przypominającej połączenie malarstwa Basquiata, Opałki i Twombly'ego.

Wrocławskie wykonanie GLINIANYCH PIEŚNI Ladislava Antona jest światową prapremierą zarówno utworu, jak i pierwszą na świecie prezentacją muzyki czeskiego kompozytora, która płynie z głębi serca, by serca poruszać.

* Michał Litwiniec - muzyk, poszukiwacz dźwięków

** Olga Chojak - etnolog, wokalistka / Aleksandra Gronowska - aktorka, wokalistka / Justyna Jary - aktorka wokalistka/ Joanna Błaszczyk - wokalistka/ Jacek Tuńczyk Fedorowicz - muzyk zespołu Kormorany / Jędrzej Kuziela - muzyk zespołu Małe Instrumenty / Wiktor Golc - twórca bębnów wszelakich / Leri Papidze - mistrz koła garncarskiego

*** PL, CZ, GB

**** Ladislav Anton (syn) - właściciel baru w Jaromerzu

www.claysongs.pl

Kto: Maja Olenderek Ensemble

Kiedy: 16 listopada 2013 r., godz. 19.00

Skład:

wokal kompozycje teksty: Maja Olenderek

gitara kompozycje aranżacja: Adam Świtała

klawisze: Wiktor Stokowski

instrumenty perkusyjne: Marci Wippich

chórki: Patrycja Przygoda/Kasia Kurzyk

bas: Jakub Bruszewski

Maja Olenderek Ensemble to skład, którego brzmienie ociera się o różne gatunki muzyczne - od nostalgicznych singer-songwiterskich ballad, przez delikatny dziewczęcy blues i muzykę etniczną, po utwory o melodyce flamenco, a nawet reggae.

Trudno orzec czy to ptak

czy nosorożec.

Muzycy świadomie czerpią z różnych nurtów, a powstałą mieszankę opakowują w zgrabną, akustyczną całość.

www.majaolenderek.com

Kto: Andruhowycz & Karbido

Co: Absynt

Kiedy: 23 listopada 2013 r., godz. 19.00

Juri Andruchowycz & Karbido

Karbido: Igor Gawlikowski, Marcin Witkowski, Tomasz Sikora, maot

video: VJ Group Cube, ArtPole, Elżbieta Biryło, gogodzy, mixallofftunes

produkcja: Hermetyczny Garaż

Album "Absynt" to trzecia część muzycznej i poetyckiej trylogii, której twórcami i wykonawcami są wrocławska grupa Karbido i ukraiński pisarz Jurij Andruchowycz. Poprzednimi jej częściami były płyty "Samogon" (polska edycja - 2006, ukraińska - 2008) i "Cynamon" (odpowiednio: 2009 i 2010 rok).

Obie pierwsze części tryptyku oraz ich koncertowe wykonania - w szczególności w Ukrainie - były dostrzeżone i szeroko dyskutowane jako wyjatkowe zjawiska współczesnej kultury niezależnej. Przeistaczając się z tradycyjnej post-folkowo-koncertowej propozycji ("Samogon") poprzez mroczno-psychodeliczne widowisko multimedialne ("Cynamon"), w "Absyncie" osiąga trylogia

swoje apogeum: multimedialną, postmodernistyczną fuzję artystycznego kina, muzycznego koncertu i występu literackiego.

Podobna wolta ma miejsce na pozostałych poziomach artystycznych: w warstwie literackiej (inaczej niż wcześniej, gdy tworzono kolekcje utworów ze stricte poetyckich źródeł) w "Absyncie" mamy do czynienia z rodzajem przetworzonej prozy. Podstawą projektu jest napisana przez Andruchowycza w 1996 r. "Perwersja", a z niej - historia głównego bohatera, Stanisława

Perfeckiego, który - wyruszywszy ze Lwowa, przez Kraków, Wieden, Bawarie- w marcu 1993 roku pojawia się w Wenecji, a nastepnie, przeżywajac w niej kilka fantastycznych przygód i - romantycznie zakochany - znika bez śladu z "widocznej powierzchni świata".

W warstwie muzycznej, Karbido konstruuje niepokojacą "avant-opere", której osią są archiwalne nagrania i rosnąca temperatura "muzyki drogi" - postmodernistyczna, rozszczepiona, wielonurtowa - de facto Karbido maluje słuchaczom soundtrack do nieistniejaącego filmu, zderzając ze sobą niemal niezderzalne odcienie: od ambientu, przez folklor, psychodelię, dadaistyczną groteskę, post rock i prog-rock, freejazz - aż do eksperymentalnych gatunków cieższych. To swoista mieszanka wybuchowa, a jednak spójna, literacko-muzyczna wypowiedź utrzymuje słuchacza w napięciu od

pierwszego do ostatniego wybrzmienia..

www.hermeticgarage.com

www.karbido.com

Kto: Port Mone

Kiedy: 30 listopada 2013 r., godz. 19.00

Port Mone

akordeon: Aleksiej Vorsoba

perkusja: Sergiej Kravchenko

gitara basowa: Aleksy Vanchuk

Francuska estetyka - słowiańska wrażliwość. Zainspirowani minimalizmem awangardowego muzyka francuskiego Yanna Tiersena dziś sami chętnie wyruszają w muzyczna podróż do świata realizmu magicznego. Muzyka Port Mone to instrumentalne szkice o intymnej i głębokiej barwie. Czerpią z rodzimego folkloru, muzyki bliskowschodniej. Lubią improwizować, ale równie chętnie dają się ponieść melodii. Twórcza koncepcja zespołu to tropienie ogólnego chaosu i porządkowanie go w ascetyczne aranżacje i proste formy. Poprzez płynne zmiany tematu i przeobrażenia przestrzeni akustycznej kompozycje są otwarte dla odbiorcy i hipnotyzujące. Port Mone dąży do tego, by słuchacze odczuli ich muzykę jako zawieszoną niekończącą się chwilę, by zapadali się w niej, odkrywając siebie na nowo w centrum wirującego chaosu...

Zespół założony w Mińsku, na Białorusi w 2006 roku, wykonujący współczesną muzykę instrumentalną.Grupa koncertowała w Polsce, Rosji, Ukrainie, Litwie, Szwecji, Portugalii, Finlandii, Szwajcarii, Iranie. Ich muzyka była wykorzystywana w wielu filmach animowanych oraz wydawana na muzycznych kompilacjach. Album "DiP" (2009) białoruska krytyka muzyczna określiła najlepszą płyta instrumentalną roku. Album "Steppenwolf" był nominowany w Rosji w kategorii najlepszy album roku 2010.

www.portmonetrio.com

Projekt "Scena Muzyczna: Drewniane Ucho"dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi.

BILETY:

Cena biletu na jeden koncert: 20 zł

Karnet na wszystkie 6 koncertów: 60 zł

TEATR PINOKIO W ŁODZI

Rezerwacja biletów indywidualnych i grupowych:

Biuro Promocji i Upowszechniania Teatru

Czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7.30- 15.30

ul. Kopernika 16, Łódź / tel. 42 636 66 90

e-mail: marta@teatrpinokio.pl

Kasa biletowa:

Czynna od poniedziałku do piątku w dniach, w których grane są spektakle na godzinę przed spektaklem do godz. 13:45, w niedzielę w godz. 10.00-13.00 oraz na godzinę przed koncertem

ul. Kopernika 16, Łódź / tel. 42 636 13 41

e-mail: bilety@teatrpinokio.pl

Kup bilet on line: www.ekobilet.pl/teatr-pinokio

www.teatrpinokio.pl

(-)
Materiał Teatru
8 października 2013

Książka tygodnia

W trzech zdaniach. Notatki z lat 2018-2019
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski