Rusza sprzedaż biletów

15. Katowicki Karnawał Komedii

16 grudnia ruszyła sprzedaż biletów na 15. Katowicki Karnawał Komedii, który odbędzie się w dniach 28 stycznia - 6 lutego 2022.

W programie przeglądu znalazły się spektakle z 10 teatrów z całej Polski, m.in. z Och-Teatru z Warszawy, Teatru Powszechnego z Łodzi, Teatru Proxima z Krakowa, Teatru im. Jaracza z Łodzi czy Teatru Scena STU z Krakowa. Przedstawienia będą pokazywane na scenie Teatru Śląskiego oraz w Teatrze Korez.

Również od jutra ruszają zapisy do Szkoły Pisania Sztuk Artura Pałygi. Zapisy będą przyjmowane do 23 stycznia 2022 roku. Tematem najbliższej edycji jest Odrodzenie. Informacje o projekcie przesyłam w załączeniu.

__

Opisy spektakli:

Paul Elliott -„Umrzeć ze śmiechu" Teatr Kwadrat im. E. Dziewońskiego, Warszawa
To historia trzech kobiet, które spotykają się po śmierci przyjaciółki by urządzić wieczór pamięci na przemian bawi i wzrusza, udowadniając, że na marzenia nigdy nie jest za późno. Pełna ciepła i humoru, a momentami wzruszająca opowieść o tym, że prawdziwa przyjaźń przetrwa nawet śmierć, a na marzenia nigdy nie jest za późno". To jedna z tych historii o kobietach, choć nie tylko dla kobiet, która otula jak ciepły koc i poprawia humor niczym tort czekoladowy albo najlepsze ciastka z kremem i posypką. Mary kochała życie nade wszystko i przez 30 lat regularnie spotykała się z przyjaciółkami na wieczorku brydżowym. Aż pewnego dnia pożegnała się z tym światem, pozostawiając swoje kompanki bez czwartej do brydża.
Reżyseria: Andrzej Nejman, występują: Ewa Wencel, Lucyna Malec, Olga Kalicka, Hanna Śleszyńska, Marcin Piętowski, rudy kot (Gruba Dupa).
Spektakl dla widzów 16+

Michał Walczak - „Tańczący z gwiazdami" Teatr Powszechny, Łódź

Jak mówi autor sztuki i reżyser Michał Walczak, "Tańczący z gwiazdami" to inspirowany powieściami Stephena Kinga i filmami Davida Lyncha musical o teatrze, który po miesiącach pandemicznego miotania się między życiem a śmiercią wraca do życia, próbując wystawić rewiowy hit. Do luksusowego ośrodka odwykowego dla celebrytów - Farmy Deziluzji - przyjeżdża aktorka Melisa Asanov. Po ujawnieniu przez nią przemocowych praktyk oskarżony o mobbing wykładowca filmówki i reżyser Wojtek Krasz, ginie w wypadku a Melisa popada w depresję i rezygnuje z aktorstwa. W trakcie terapii grupowej prowadzonej przez Zena, Melisa zaprzyjaźnia się z patoinfluencerką Pati i wróżką Anastazją, którzy podczas pandemii załamali się i trafili do agencji artystycznej Bubu Stars...
Jakie tajemnice gwiazd opisał Bohdan Gadomski w nie opublikowanej autobiografii"?

Reżyseria: Michał Walczak
Występują: Diana Krupa, Paulina Nadel, Sebastian Jasnoch, Jakub Kotyński, Arkadiusz Wójcik
Gościnnie w materiale filmowym: Krzysztof Szczepaniak

Robin Hawdon - „Prezent urodzinowy" Teatr im. Norwida, Jelenia Góra

Wyobraź sobie taką sytuację – właśnie rozstałeś się z żoną i z okazji urodzin twój przyjaciel podarował ci upojną noc w hotelu z pewną kobietą o imieniu Mimi. Nie jesteś przekonany do tego pomysłu, trochę się stresujesz, ale zjawiasz się w wyznaczonym miejscu.
I tak rozpoczyna się wieczór, którego nie zapomnisz do końca życia... W apartamencie – połączonym z innym pokojem – pojawiają się kolejno:
urocza i nieśmiała Kate, psychiatra Dick, twoja była żona i ponętna Mimi. A na dodatek pojawia się szalony Włoch, kelner Tony, który bardzo chce pomóc w rozwiązaniu niezręcznej dla siebie sytuacji. Ale nie wiadomo – bardziej pomaga czy komplikuje?

Autorem komedii jest Robin Hawdon, który przez blisko dwadzieścia lat był aktorem. Zagrał wiele ról w teatrach West Endu, w filmie i w telewizji. Około roku 1983 porzucił jednak karierę aktorską, by skoncentrować się na pisaniu i reżyserowaniu.

Reżyseria Jerzy Bończak
Występują: Magdalena Kępińska, Marta Kędziora, Jacek Grondowy, Robert Mania, Piotr Konieczyński
Czas: 95 min. z przerwą

Janusz Kondratiuk - „Big Bang" Och-Teatr, Warszawa
Spektakl inspirowany scenariuszem filmowym Andrzeja Kondratiuka dotyka ważnych zjawisk współczesnej rzeczywistości: mnożących się globalnych teorii spiskowych, coraz liczniej pojawiających się fake newsów, nadmiaru informacji, a także silnie odczuwanej potrzeby godności i uznania w tzw. klasie ludowej. Jest równocześnie przyczynkiem do refleksji nad naszymi rodzimymi przywarami. Od powstania tekstu minęło ponad 30 lat. Najwyższy czas na ponowną refleksję i nową interpretację, bo... stół się, kurna, kończy tu. A gdzie się kończy kosmos?
Występują: Izabela Dąbrowska, Joanna Król, Ilona Ostrowska, Wojciech Chorąży, Marcin Gaweł, Andrzej Konopka, Sławomir Pacek, Michał Żurawski
Reżyseria: Piotr Ratajczak

Marco Antonio de la Parra w przekładzie Rubi Birden - „Mroczne perwersje codzienności" Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź
Jakiś kraj... może Polska... zwykły dzień... niby zwyczajna, nic nie znacząca sytuacja... ławka na skwerze przed żeńskim liceum... dwaj mężczyźni... dziwnie ubrani... może przebrani... dlaczego?... kim są?... co kryją pod płaszczami?... o czym rozmawiają?... co ich łączy?... przed czym się ukrywają?... czego się boją?... przed czym uciekają?... przed „światem"?...
A „świat" jaki jest, każdy widzi. Niewiele w nim znaczymy. Systemy zniewalają, rządy okłamują, ideologie cynicznie manipulują, kościół się kompromituje, a pracodawcy niezmiennie wykorzystują... Postępująca dehumanizacja i swoista „selekcja" tworzy zbędnych osobników. Mamy znikomy wpływ na nasze życie. Zmory codzienności zatruwają egzystencję i spychają na margines. Budzą strach, frustrację, często rozpacz. Trudno przed nimi uciec. Trudno zmylić tropy. Jak je przechytrzyć? Jak oszukać? Jest jeden sposób – ZDEMASKUJMY JE I WYŚMIEJMY! Wyśmiejmy nasz ból, rozczarowanie, przerażenie, rozgoryczenie. ŚMIEJMY SIĘ, ŻEBY NIE PŁAKAĆ...
To jedna z najczęściej granych na świecie sztuk iberoamerykańskich. Całość przesycona jest humorem, często ocierającym się o absurd. Spektakl zawiera elementy klownady, burleski i kabaretu. Toczy się w szalonym tempie, zaskakując swą przewrotnością i niejednoznacznością.
Reżyseria, opracowanie muzyczne i światło: Rafał Sabara
OBSADA: Mariusz Siudziński i Mariusz Słupiński
Czas trwania: 75 min. bez przerwy

Meggie W. Wrightt - „Freda i Zuza" Joanna Cywińska Produkcje, Warszawa
Wyobraź sobie, co może się wydarzyć, kiedy Freda i Zuza – nie pierwszej już młodości artystki, odkrywają internet. Wyobraź sobie, jakie przygody może sprowokować ich nagła i nieoczekiwana fascynacja portalami społecznościowymi i... randkowymi! A teraz wyobraź sobie, że te technologiczne „ekspertki" postanawiają założyć internetowy poradnik dla kobiet. Ach, jaka piękna katastrofa!
A w tle Mateusz – sąsiad z piętra wyżej szukający swojego niesfornego kota, Tomasz – sąsiad z piętra niżej ślący kwiaty i biżuty, Pani Malwina, wiecznie podziębiona Becia i jej spłukany mąż Stanisław oraz listonosz Piotr. Dzięki nim przekonacie się, że druga połowa życia może być sympatyczna, optymistyczna, szalona i pełna niespodzianek, a może nawet miłości. Zabawne postacie, tryskające humorem dialogi, to podstawa dobrej komedii, której autorką jest Meggie W. Wrightt. Jej wcześniejsza sztuka „Klub Hipochondryków" stała się spektaklem kultowym i przez kilkanaście lat nie schodziła ze scen teatralnych w całej Polsce.

reżyseria – Magdalena Wołłejko
Występują: Lucyna Malec, Magdalena Wołłejko
Gościnnie online: Tomasz Stockinger, Paweł Wawrzecki, Jolanta Wołłejko, Elżbieta Zającówna, Marek Siudym, Lesław Żurek

Czas trwania: 90 minut bez przerwy

Nadieżda Puszkina - „Kiedy sobie znowu umierała" Teatr Scena STU, Kraków
Tania to stara panna - tuż przed sześćdziesiątką, ale „nawet największy wróg nie dałby jej więcej niż pięćdziesiąt... siedem". Mieszka w ciasnej, moskiewskiej garsonierze wraz ze swoją matką Zofią, która rozpacza nad tym, że umrze bez zięcia i wnuków. A umrze na pewno, już wkrótce, lada moment... I tak mijają kobietom kolejne dni ich wspólnego starzenia się - przepełnione troską, miłością, ale i monotonią, samotnością i beznadzieją. Kiedy pewnego dnia omyłkowo do ich mieszkania trafia spieszący do swej kochanki Igor, Tania postanawia to zrządzenie losu wykorzystać, aby dać swej matce odrobinę pociechy. Z pełną zawziętością i „charakterem tak okropnym, jaki winna mieć stara panna" wciąga przypadkowego gościa w odgrywanie roli jej kochanka sprzed lat. Czy przekona Igora do udziału w tej romantycznej grze? Jakie jeszcze zaskakujące fortele zastosuje w swojej intrydze? Przekonamy się śledząc jej poczynania w tej pełnej komediowych perełek i zwrotów akcji sztuce jednej z najpopularniejszych współczesnych autorek rosyjskiego teatru i filmu.

Reżyseria: Mirosław Gronowski
Występują: Anna Tomaszewska, Aldona Jankowska/Beata Rybotycka, Kamila Bestry/ Anka Graczyk, Krzysztof Pluskota

Ziemowit Szczerek - „Kazik, ja tylko żartowałem" Teatr Nowy Proxima, Kraków
Muzyczny spektakl o Polsce lat 80. i 90., transformacji, Solidarności, Wałęsie i ówczesnych zmianach społeczno-obyczajowych. Dla wielu obywateli i obywatelek był to czas rozczarowania demokracją, drastyczną polityką ekonomiczną Balcerowicza, co w konsekwencji doprowadziło do zwycięstwa i powrotu „postkomunistów".
Głównym bohaterem jest muzyk, akordeonista, kolega KAZIKA który w wielkim monologu spowiedzi rozprawia się z tamtym okresem fonograficznych złodziei, zakrapianych wieczorów, życia muzyków i romansów z polityką. Za oprawę muzyczną posłużą m.in piosenki legendarnej grupy KULT i KAZIKA.
Spektakl opowiada o losach ówczesnych grup punkowych i rockowych oraz rodzących się gwiazdach estrady, którzy przez kolejne dekady wyznaczali trendy w polskiej muzyce.
Reżyseria: Piotr Sieklucki
Występują: Piotr Sieklucki, Katarzyna Chlebny, Paweł Harańczyk, Mateusz Szmigel Honisz, Grzegorz Koniarz, Adam Stępniowski / Łukasz Marek
Czas trwania spektaklu: 110 minut bez przerwy

Zuzanna Bojda - „Wyspa Kalina" Teatr Polski, Bielsko- Biała
Symbol seksu, polska Marilyn Monroe, ale przede wszystkim utalentowana, charyzmatyczna aktorka. Kalina Jędrusik, kolorowy ptak w siermiężnej rzeczywistości PRL-u, wyróżniała się nieskrępowanym seksapilem, umiłowaniem wulgaryzmów i otwartym związkiem ze Stanisławem Dygatem. Wzbudzała skrajne emocje - kochało się ją lub nienawidziło. Plotka głosi, że sam towarzysz Gomułka rzucił popielniczką w telewizor na widok roznegliżowanej artystki. Artystki niedocenionej, zaszufladkowanej w precyzyjnie wymyślonym wizerunku seksbomby.
Czas trwania: 80 min
Reżyseria – Agata Puszcz
Występują: Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt, Piotr Matusik

Nick Hall - „Małżeństwo to morderstwo" Teatr Capitol , Warszawa
Eksmałżonkowie Paul i Polly, spotykają się po kilku latach w obskurnym mieszkaniu na Manhattanie, po to... aby robić to co zawsze! Bałaganiarz i „Wszystkowiedźma", uwielbiają kryminały i marzą o przeżyciu kolejnej ekscytującej historii. Zafascynowani dokonywaniem zbrodni doskonałych snują marzenia o intrygującym, tajemniczym i zagadkowym morderstwie, któremu będzie towarzyszyć gęsta atmosfera i osobliwe narzędzie zbrodni...Postaramy się ustalić, kim są najbardziej prawdopodobni zabójcy oraz czy lepszym narzędziem zbrodni są ramy od roweru czy może zatrute pralinki?
Występują: Anna Gornostaj i Olaf Lubaszenko
Reżyseria: Olaf Lubaszenko

Przypominam również, że 19 grudnia 2021 roku po spektaklu "Wujek.81.Czarna ballada" odbędzie się spotkanie z Robertem Talarczykiem, reżyserem spektaklu i dyrektorem Teatru Śląskiego, oraz Robertem Ciupą, dyrektorem Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności.

 

(-)
Materiał organizatora
17 grudnia 2021

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia