Rzecz o złej, okrutnej i niemożliwej miłości

"Blackbird" - Teatr TrzyRzecze w Białymstoku

Spektakl "Blackbird" wg dramatu Davida Harrower\'a w reżyserii Konrada Dulkowskiego należy do kategorii wydarzeń, które na długo zapadają w pamięć. To rzecz która boli, porusza i pozostawia widza z plątaniną myśli.

Na scenie dwójka bohaterów: Una i Ray. Łączy ich tajemnica z przeszłości. Poznajemy ich, kiedy spotykają się po kilkunastu latach przerwy. Ostatni raz widzieli się, kiedy kobieta była jeszcze bardzo młoda. I właśnie wtedy wydarzyło się coś, co zaważyło na ich życiu. Uciekli razem z miasteczka, w którym się poznali. W pokoju motelowym skonsumowali swój związek. Nie byłoby w tym może nic dziwnego, gdyby nie fakt, że Una miała wtedy 12 lat, a Ray... 30. Teraz, po latach, odnalazła Ray\'a i próbuje sobie odpowiedzieć na pytanie, czy naprawdę ją kochał, czy może był zwykłym pedofilem, który wykorzystał jej młode ciało. 

W rolę kobiecą wciela się młodziutka Dagmara Bąk, a na scenie towarzyszy jej doświadczony Tomasz Sobczak. I to właśnie on jest bardziej wyrazisty. Od samego początku przykuwa uwagę widza. Potrafi go omamić do tego stopnia, że widz zaczyna mu nieco współczuć, wierzyć w jego wersję wydarzeń. A - jak się okazuje - nie powinien.

Reżyser umieścił aktorów na pustej scenie. Jedynym elementem są wizualizacje wyświetlane na ekranie umieszczonym za bohaterami i światło, które tworzy scenę w scenie. Aktorzy poruszają się po świetlistym kwadracie, jakby tańczyli. Jest to taniec pełen bólu, wyrzutów i krzywdy. Taniec namiętny, polegający na zaufaniu. Aktorom udało się uzyskać coś, o co na scenie często ciężko. Stworzyli swoistą intymność, namiętność, którą czuć od samego początku. Od pierwszego oddechu.

Całości dopełnia muzyka, stworzona przez reżysera i wizualizacje, które w niektórych momentach można by było wyciąć, bez szkody dla spektaklu.

Warto zobaczyć w Teatrze TrzyRzecze (ul. Młynowa 19) 10 i 11 sierpnia.

(uk)
Gazeta Współczesna
4 sierpnia 2012

Książka tygodnia

ADAPTACJA. Skrzynka z narzędziami
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Marta Miłoszewska

Trailer tygodnia