Sasha Waltz

Niemiecka choreografka , tancerka i liderka zespołu tanecznego.

Urodziła się w Karlsruhe (Niemcy). Studiowała taniec i choreografię w Amsterdamie i Nowym Jorku.

W 1993 roku wraz z berlińskim artystą, Jochenem Sandigiem, założyła zespół artystyczny pod nazwą Sasha Waltz & Guests. Z nim również w 1996 roku otworzyła bardzo przychylnie przyjęty przez krytykę teatr Sophiensaele. W 2000 została jednym z dyrektorów artystycznych berlińskiej Schaubühne am Lehniner Platz, gdzie wystawiła m.in. trylogię Körpera, instalację choreograficzną pt. insideout, a także Impromptus i Gezeiten. W 2004 roku Sasha Waltz & Guests ponownie zostali niezależną organizacją działającą pod dyrekcją artystyczną Jochena Sandiga. Powstałe w kolejnych latach prace Sashy Waltz dały początek nowemu gatunkowi – operze choreograficznej. Były to m.in. Dydona i Eneasz (2005), Medea (2007), Roméo et Juliette (2007) i Pasja (2010). Zrealizowała także serię projektów z cyklu Dialoge, m.in. Dialoge 09 – Neues Museum w Nowym Muzeum w Berlinie i Dialoge 09 – MAXXI w nowo otwartym Muzeum MAXXI w Rzymie.

W 2011 roku opera Matsukaze japońskiego kompozytora Toshio Hosokawy z choreografią Sashy Waltz miała premierę w brukselskiej La Monnaie. W 2013 roku stworzyła choreografię do Święta wiosny Strawińskiego – Sacre miało premierę w Tetrze Maryjskim w maju 2013 pod dyrekcją muzyczną Valerego Gergieva w wykonaniu Sasha Waltz & Guests i Baletu Maryjskiego. Niemiecka premiera tego projektu miała miejsce w październiku 2013 w Operze Berlińskiej pod batutą Daniela Barenboima. W jej wykonaniu wzięli wówczas udział tancerze Sasha Waltz & Guests. Razem z Peterem Weiblem Sasha Waltz była kuratorką wystawy Sasha Waltz. Installationen. Objekte. Performances, która prezentowała prace choreografki w kontekście sztuk wizualnych. W kwietniu 2014 artystka zaprezentowała w berlińskiej Staatsoper swoją inscenizację Tannhäusera Wagnera (dyr. D. Barenboim). We wrześniu odbyła się premiera Orfeusza Monteverdiego w choreografii Sashy Waltz z udziałem Freiburger Barockorchester pod kierunkiem Pablo Herasa-Casado. W 2015 roku spektakl Roméo et Juliette został po raz pierwszy wystawiony w Niemczech, w Deutsche Oper Berlin. W 2016 roku Sasha Waltz zapoczątkowała nowy program pod nazwą „Zuhören", łączący sztukę i politykę. W styczniu 2017 jej instalacja choreograficzna Figure humaine była jednym z wydarzeń towarzyszących otwarciu sali koncertowej Elbphilharmonie w Hamburgu.

Została odznaczona nagrodą Caroline-Neuber-Preis, francuskim Orderem Sztuki i Literatury (2010) oraz Orderem Zasługi Federalnej Republiki Niemiec (2011). Od 2013 roku jest członkiem berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych. Z okazji jubileuszu zespołu w 2013 roku Sasha Waltz & Guests otrzymli tytuł „Europejskiego Ambasadora Kultury" Unii Europejskiej. W 2014 roku zespół otrzymał nagrodę „george tabori ehrenpreis" przyznawaną przez Fonds Darstellende Künste.

W 2019 roku Sasha Waltz obejmie wraz z Johannesem Öhmanem, dyrektorem Królewskiego Baletu Szwedzkiego, funkcję dyrektora artystycznego berlińskiego Staatsballett.

Źródło: Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie

(-)
Materiał Opery
22 kwietnia 2017
Portrety
Sasha Waltz

Książka tygodnia

Musical nieznany. Polskie inscenizacje musicalowe w latach 1961-1986
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Grzegorz Lewandowski

Trailer tygodnia