Śląska polecajka

7-9 stycznia 2022

W czasie karnawałowego szaleństwa zachęcamy do obejrzenia premierowych spektakli i nadrobienia już granych tytułów.

"Nikaj" - reż. Robert Talarczyk - Teatr Zagłębia i Teatr Śląski - spektakl gościnny

8 stycznia, 19:00 - Duża Scena

9 stycznia, 17:00 - Duża Scena

A gdyby tak... Śląsk w Zagłębiu! Czas najwyższy, by spojrzeć na trwające od dekad antagonizmy, dzielące mieszkańców i mieszkanki obu stron Brynicy, z przymrużeniem oka. Po raz pierwszy w historii zespoły aktorskie Teatru Zagłębia i Teatru Śląskiego łączą siły we wspólnym spektaklu – na scenie tego pierwszego, w reżyserii dyrektora tego drugiego. Czy może wyjść z tego coś innego niż GZM (Górnośląsko-Zagłębiowski Miszmasz)? Przekonajmy się raz na zawsze!

Nad Polskę nadciągają ciemne chmury. A właściwie nad Warszawę... Ale czy jest jeszcze Polska, skoro nie ma władzy centralnej? Skoro nikt nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie, w osieroconym kraju podnoszą głowy kolejne grupy dążące do uznania swojej autonomii. Jak zwykle nikt nie spodziewa się, że wielka polityka zawita również do mieszkań zwyczajnych ludzi. Na przykład Pyjtra i Reginy Hajoków z Ostropy, którzy razem ze Zbyszkiem – sąsiadem rodem z Sosnowca – będą musieli zmierzyć się z wyznawcami Burzy, Ślązakowcami, Wielkozagłębianami, nastoletnim buntem Małgorzaty (nie Gryjtki!), historyjkami ostatniego żyjącego śląskiego powstańca, prezentami od wujka z zagranicy i...

Gościnny spektakl Teatru Zagłębia, ale bardzo nam bliski, bowiem w spektaklu grają m.in.: Barbara Lubos, Dariusz Chojnacki, Wiesław Sławik a przedstawienie reżyserował Robert Talarczyk do tekstu Zbigniewa Rokity. (Mat. Teatru)

 

"Potop" - reż. Jakub Roszkowski - Teatr Zagłębia w Sosnowcu - spektakl gościnny Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

8 stycznia, 18:00

9 stycznia, 18:00

Sienkiewicz kochany i Sienkiewicz wyklęty. Tyle razy już zabijany, pozornie martwy, a przecież wciąż żywy. Największy – obok Jana Matejki – architekt naszej narodowej wyobraźni. Twórca najchętniej śledzonych polskich seriali XIX wieku. Kolejne, wychodzące na łamach gazet rozdziały-odcinki imponowały wizją i rozmachem jak „Gra o tron", emocjonowały jak swego czasu „Niewolnica Isaura", bawiły i przerażały jak „The Walking Dead" i na zawsze ustawiły nam perspektywę patrzenia na wydarzenia historyczne z połowy XVII wieku (mniej ważne, czy zgodną z faktami). Twórca „Potopu". Opowieści arcypolskiej, wdrukowanej w nasze serca i głowy, z pełnokrwistym, tak boleśnie nam bliskim głównym bohaterem. Opowieści pisanej – podobno – ku pokrzepieniu serc.

Jakub Roszkowski, reżyser spektaklu i autor adaptacji, postanowił przyjrzeć się Sienkiewiczowskiej opowieści przez pryzmat tego, co zakopaliśmy na cmentarzu historii i pamięci. Postaci z naszej zbiorowej świadomości, takie jak Andrzej Kmicic, Michał Wołodyjowski czy Jan Onufry Zagłoba zyskują nowe życie, by raz na zawsze rozprawić się z grubymi warstwami kurzu i lukru, które narosły wokół ich przygód. No i jest jeszcze Oleńka! Ciekawe dlaczego o niej nikt nigdy nie pamięta? (Mat. Teatru)

 

"Nikt nie kocha tak jak tenor" + Koncert Karuzela Pani Marii - reż. Witold Mazurkiewicz - Teatr Polski w Bielsku-Białej

7 stycznia, 18:00

8 stycznia, 17:00

9 stycznia, 17:00

Nikt nie kocha tak jak tenor

Francja – dla niektórych raj dla smakoszy wyrafinowanej kultury. Dla innych, jak choćby producenta Henry'ego Saundersa, to siedlisko rozpusty i hedonizmu. Na szczęście niedługo odbędzie się wyczekiwany koncert światowej sławy tenorów, w tym Tito Merellego. Ale, jak to w farsie – wszystko stanie na głowie...

„Trzech tenorów" to kontynuacja bardzo ciepło przyjętej sztuki „Nagłe zastępstwo" (albo: „Dajcie mi tenora!"), ale można czytać i oglądać tę sztukę bez znajomości pierwszej części.

Tito Merelli, niegdyś największy amant wśród tenorów, przeżywa to, że coraz bardziej się starzeje. Jego wrogiem numer jeden (choć ów „wróg" nic o tym nie wie) staje się młody i zdolny śpiewak Carlo Nucci. Cierpi nie tylko ego artysty, lecz również – a może przede wszystkim – ego mężczyzny. Tito obawia się, że nie jest już tak pociągający jak kiedyś. Żona wykręca się od współżycia. Tito i Maria coraz częściej kłócą się jak stare małżeństwo... Dlatego gdy tenor nakrywa w pokoju żonę z młodym mężczyzną, dostaje białej gorączki. Oczywiście to jedna z wielu omyłek, które budują farsę Kena Ludwiga. Takich dramaturgicznych przewrotek będzie dużo więcej...

Sztukę wyróżnia żywy język – czasami balansujący na granicy przyzwoitości (Tito, ambasador kultury wyższej, ma bardzo cięty język i iście włoski temperament). Podczas lektury czytelnika spotka wiele zaskoczeń – jednym z największych objawień sztuki wokalnej okazuje się prosty boy hotelowy, były gondolier, lubujący się w amerykańskich filmach.

W utworze występuje wiele odniesień do opery (pojawiają się nawet fragmenty arii) i kultury w ogóle. To zgrabny miszmasz elementów kultury wysokiej i popularnej, elementów kilku kultur (przede wszystkim włoskiej i francuskiej) pełen przemyślanych schematów qui pro quo, zestawiający charaktery i wyglądy/profesje bohaterów na zasadzie kontrastu. Pojawia się wiele nowych postaci, choćby osławiony Carlo Nucci, córka Tito – aspirująca aktorka Mimi, tajemniczka sopranistka z dalekiej Rosji. A na koniec – owszem! – ma miejsce grande finale, jednak nie w takim kształcie, jakiego się wszyscy spodziewali...

Koncert
Karuzela Pani Marii

W drugiej części wieczoru na scenie rozbrzmi muzyka na żywo w wykonaniu kilkunastoosobowej orkiestry oraz dobrze Państwu znane głosy aktorów Teatru Polskiego. A wszystko to w koncercie przebojowych piosenek bielskiej gwiazdy – Marii Koterbskiej. Wykonawcom towarzyszyć będą muzycy Bielskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jacka Obstarczyka.

Koncert ten zdążył już podbić serca publiczności. We wrześniu 2021 roku, po raz pierwszy w historii, aktorzy wystąpili w oknie teatru i zaśpiewali dla tysięcy widzów zgromadzonych pomiędzy teatrem a zamkiem, budząc niebywały zachwyt wszystkich uczestników. Dlatego też, na życzenie publiczności – powtarzamy to wydarzenie. Tym razem na scenie teatru, ale w równie atrakcyjnej formie. (Mat. Teatru)

 

"Dom Otwarty" - reż. Adam Sroka - Scena Polska Teatru Cieszyńskiego w Cieszynie

8 stycznia, 17:30

9 stycznia, 17:30

Bałucki, poeta i powieściopisarz, przede wszystkim jednak autor komedii, obok Fredry i Zapolskiej najpopularniejszy w polskiej literaturze. Jego twórczość budziła wiele kontrowersji. Za życia doczekał się pełnej sławy i zarazem gorzkiego upokorzenia.

Komedia „Dom otwarty" (premiera w Krakowie w roku 1883) to epizod z życia poczciwej, choć nie pozbawionej śmieszności rodziny mieszczańskiej.

Państwo Żelscy, mieszczanie, na skutek snobistycznych zachcianek zaczynają naśladować styl życia bogaczy. Pewnego dnia postanawiają wydać bal, który okazuje się początkiem wielu komplikacji towarzyskich i rodzinnych.

Dla Bałuckiego to okazja do zaprezentowania różnych typów ludzkich, wyśmiania prowincjonalnych ambicji, zakłamania obyczajowego, przywar właściwych nie tylko małomieszczańskiemu środowisku XIX-wiecznego Krakowa. (Mat. Teatru)

 

"Kandyd, czyli optymizm" - reż. Rafał Szumski - Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie

7 stycznia, 19:00

8 stycznia, 19:00

Trudno uwierzyć, że Voitaire napisał „Kandyda.." w XVIII wieku.

Okazuje się, bowiem, że niezależnie od systemów politycznych i epoki, wciąż żyjemy w „najlepszym ze światów", a krajem zarządza „czarujący monarcha", z kolei „nasz generał jest najwybitniejszy", natomiast „Kobiety są wspólne, tak jak wszystko w tym kraju".

Ten ponadczasowy tekst z klasyki literatury, poraża swą aktualnością, wzrusza, zachwyca i bawi. Odrzucając odium szkolnych interpretacji, opierających się na porównaniu trzech tez filozoficznych i dyskusji „jaka postaw życiowa jest ci bliższa?" – po prostu... w tym dziele na nowo trzeba się zakochać. Ponownie je przeczytać lub obejrzeć.

I my Państwu tę drugą opcję proponujemy! Już 8 stycznia, zapraszamy na premierę, którą realizuje w naszym Teatrze Rafał Szumski.

Obiecujemy, że na scenie będzie działo się dużo!

Sztuka Voltaire'a cechuje się szybką narracją, pełną fantastycznych zdarzeń i nagłych zwrotów akcji. Aktorzy na oczach widzów przeobrażają się w różne postaci i...przez niemal dwie godziny nie schodzą ze sceny.

„Kandyd, czyli optymizm", to także opowieść przypominająca odwieczne dylematy człowieka, dodająca otuchy, to sztuka o naturze, sile i granicy optymizmu.

Tekst przetłumaczony jest przez Tadeusza Boy Żeleńskiego, a swoistym komentarzem do scenicznego dziania się, są śpiewane przez aktorów, przy akompaniamencie kwartetu smyczkowego, piosenki Jerzego Derfla.

-----------------------------------------------------------------------------------

Prostoduszny i łatwowierny Kandyd przesiąkł filozofią swojego mistrza i słuchał jego nauk „z ufnością właściwą jego wiekowi i naturze". Uwikłał się jednak nasz bohater w romans z córką barona, „rumianą, świeżą, pulchną i apetyczną" Kunegundą. Rozgniewał tym barona tak bardzo, że został wygnany z zamku. Od tego momentu podróżuje Kandyd wraz z Panglossem po świecie, odwiedza przeróżne krainy, staje się wnikliwym obserwatorem i komentatorem rzeczywistości. Autor „wtłacza" bohatera w najrozmaitsze, nieprawdopodobne sytuacje, każe mu doznawać najbardziej fantastycznych przygód, a wszystko po to, aby zweryfikować tezę Panglossa o najlepszym ze światów. W pewnym momencie trafia wprawdzie Kandyd do krainy Eldorado – ziemskiego raju, Arkadii, gdzie złoto, szmaragdy i rubiny leżą na ulicach, a ludzie żyją zgodnie i szczęśliwie, kierując się w życiu zasadami równości, sprawiedliwości i przyjaźni. Niemniej jednak zastosowanie motywu fantastyczno-utopijnej krainy ma cel praktyczny – pozwala na prawach kontrastu jeszcze wyraźniej dostrzec wady i niedorzeczności współczesnej autorowi cywilizacji. Okazuje się bowiem, że kształt rzeczywistości jest zgoła odmienny. Świat Kandyda jest światem pełnym zbrodni, gwałtu, degeneracji moralnej, podziałów stanowych, fanatyzmu religijnego, zabobonów, dominacji władzy absolutnej. Bohater wpisany w tak mroczną rzeczywistość poddaje ostrej krytyce jej przeróżne sfery, burzy optymistyczną koncepcję świata, obnażającą jego niedoskonałości i absurdy.

Zapraszamy: 6 i 7 stycznia na pokazy przedpremierowe;

PREMIERA: 8 stycznia 2022 r. (Mat. Teatru)

 

"Królowa  Śniegu" - reż. Przemysław Jaszczak - Teatr Miejski w Gliwicach

8 stycznia, 16:00

9 stycznia, 15:00

Zapraszamy na opowieść o losach dwojga dzieci – Gerdy i Kaja. Ich przyjaźń zostaje wystawiona na próbę. Wychowywany przez ubogą babcię Kaj dostrzega i wyolbrzymia różnice pomiędzy nim a koleżanką. Staje się zazdrosny i złośliwy. Czy jest złym chłopcem? A może to odłamek zaklętego przez Królową Śniegu lustra wpadł mu do oka?

Lustro zniekształca obraz świata. Jego fragmenty podobno spadły z nieba i zatruły radość. Kaj postanawia zmierzyć się z Królową Śniegu, jednak tajemnicza władczyni zdobywa przychylność chłopca i staje się jego opiekunką. Gerda wyrusza zaś na poszukiwanie Kaja. Spektakl to sceniczna interpretacja jednej z najsłynniejszych baśni H.Ch. Andersena. Historia o przyjaźni i oddaniu, strachu i odwadze, a także zazdrości, chciwości i bogactwie, którą realizatorzy opowiedzą za pomocą teatru plastycznego, teatru formy i ruchu. Całości dopełnią piosenki i multimedialne projekcje. (Mat. Teatru)

 

"Scrooge. Opowieść Wigilijna" - reż. Henryk Adamek - Teatr Nowy w Zabrzu

7 stycznia, 18:00

8 stycznia, 17:00

9 stycznia, 17:00

„Scrooge. Opowieść Wigilijna" w reżyserii Henryka Adamka to wzruszająca historia przemiany skąpca – tytułowego Scrooge'a – w człowieka hojnego i dobrego dla innych, na podstawie znanego opowiadania Karola Dickensa, nawiązującego do Świąt Bożego Narodzenia. Przed spotkaniem trzech Duchów Bożego Narodzenia (Ducha Minionych Świąt, Ducha Tegorocznego Bożego Narodzenia i Ducha Przyszłych Świąt), Scrooge jest człowiekiem, dla którego pieniądze są najważniejsze, ale wówczas jego życie jest marne i nieszczęśliwe. Dopiero po wizycie dziwnych gości i refleksji nad swoim życiem, przekonuje się, że bogactwo nie daje radości, jeśli nie można się nim dzielić. Ale czy taka spektakularna przemiana będzie już ostateczna? (Mat. Teatru)

Dorota Dziuba
Dziennik Teatralny Katowice
7 stycznia 2022

Książka tygodnia

Sztuka aktorska Aleksandry Śląskiej
Uniwersytet Gdański
Marta Cebera

Trailer tygodnia