Śląskie polecenia weekendowe

Majówka 2021

Widzimy świat w coraz jaśniejszych barwach, rząd zapowiada powolne znoszenie obostrzeń. Teatry wciąż pozostają zamknięte, towarzyszy nam jednak wizja powrotu po 25 maja. Póki co musimy cieszyć się tym co mamy, zapraszamy na dostępne w ten weekend wydarzenia online!


Requiem d-moll – chor. Jacek Tyski – Opera Śląska w Bytomiu

29 kwietnia – godz. 18.00
Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) powstałe w 1791 roku, jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Kompozytor zmarł w trakcie pracy nad dziełem. Tworzył go do ostatniej chwili – jeszcze 4 grudnia, dzień przed śmiercią, pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Komponując mszę, pracował też jednocześnie nad dwiema operami Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Po śmierci Mozarta dzieło dokończyli - na prośbę jego żony Konstancji - znajomi kompozytorzy, Joseph Eybler oraz uczeń i przyjaciel rodziny Franz Xaver Süssmayr. Wokół powstania Requiem unosiła się aura tajemnicy. Zamówił je tajemniczy posłaniec. Obecnie już wiemy, że był to wysłannik ekscentrycznego hrabiego Franza von Walsegg, który chciał poprzez tę kompozycję uczcić pamięć zmarłej żony.
Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję.
/materiał Opery Śląskiej/

Horror szał – reż. Jacek Jabrzyk – Teatr Zagłębia w Sosnowcu
1/2 maja
Ona i On, opuszczony dom na odludziu i noc, którą mają tylko dla siebie. Zapowiada się wyjątkowo, ale nastrój psują pojawiający się kolejno niezapowiedziani goście: Wampir z Zagłębia, Gloria Victis i Dziadek kombatant. Towarzystwo okazuje się nieprzypadkowe ... I co więcej, ma do zrealizowania Bardzo Ważny Plan.
Spektakl utrzymany w konwencji muzycznego horror show to zwariowana podróż przez nasze lęki i wyobrażenia – chciałoby się powiedzieć „współczesne", ale ponadczasowe tak naprawdę. Zapraszamy wszystkich fanów czarnego humoru i rockowego grania!
/materiał Teatru Zagłębia/

Tango – reż. Bogdan Ciosek – Teatr Zagłębia w Sosnowcu
29/30 kwietnia
„Tango" Sławomira Mrożka podejmuje problematykę roli i miejsca intelektualisty we współczesnym świecie. Akcja dramatu rozgrywa się w rodzinie Stomila, która żyje historią nagromadzoną w ich domu. Ukazany jest konflikt pokoleń, w której przedstawiciel młodej generacji, syn Artur szuka idei, formy, która pozwoliłaby mu uporządkować stosunki w rodzinie i zaprowadzić ład. Ostatecznie dochodzi do wprowadzenia dyktatury przez bezmyślnego i brutalnego lokaja Edka.
/materiał Teatru Zagłębia/

10. Katowice JazzArt Festiwal
Kurpian Songs and Meditations – Łukasz Ojdana – Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
30 kwietnia – godz. 12.00
Łukasz Ojdana - pianista i kompozytor znany jazzowej publiczności przede wszystkim ze znakomitego trio RGG z którym nagrywa i koncertuje od 2013 roku, choć to oczywiście tylko część jego artystycznej aktywności. Ojdana przez trzy lata był członkiem ostatniego kwartetu Tomasza Stańko, obecnie współtworzy także kwintet Zbigniewa Namysłowskiego. Jego dotychczasowa dyskografia liczy 9 wielokrotnie nagradzanych i wyróżnianych albumów. Sam artysta jest również laureatem wielu prestiżowych konkursów.
Na jazzowej scenie NOSPR artysta zaprezentuje swoją pierwszą w pełni autorską płytę "Kurpian Songs & Meditations". Album, w którym muzyk mierzy się z tradycyjnymi melodiami kurpiowskimi, ma niezwykle intymny i szczery charakter, pozbawiony kalkulacji i oglądania się na trendy. Zarejestrowany został niemal w jednym podejściu, bez realizatorskich sztuczek i dziesiątek godzin spędzonych w studiu.
/materiał Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia/

Tauron Eko Koncert – dyr. Maciej Tomasiewicz - Filharmonia Śląska
30 kwietnia – godz. 19.00
Symfonia g-moll Josepha Haydna, która zyskała przydomek La poule, czyli Kura, jest jedną z tzw. symfonii paryskich, czyli tych powstałych na zamówienie francuskich mecenasów i wydawców. Kura zawdzięcza swój podtytuł motywowi pojawiającemu się w I części dzieła w partii oboju, przypominającemu gdakanie. Wbrew temu, całość dzieła ma raczej charakter liryczny i melancholijny, a jego II część Andante jest jedną z piękniejszych części wolnych we wszystkich symfoniach Haydna.
Drugim punktem programu będzie Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna, w którym partię solową zagra Konrad Bargieł – muzyk filharmonicznej Orkiestry Symfonicznej. Kompozycja ta uważana jest za najwybitniejsze osiągnięcie Schumanna w dziedzinie muzyki koncertowej (łącznie z jego Koncertem fortepianowym). Sam twórca zresztą w młodości grał na wiolonczeli, stąd też doskonałe zrozumienie tego instrumentu, jego możliwości i brzmienia. Koncert poruszy słuchaczy piękną kantyleną, elementami wirtuozowskimi i pogodnym nastrojem.
Resztę wieczoru wypełnią dzieła Jeana Sibeliusa – dwie miniatury symfoniczne, które zostały skomponowane jako muzyka do sztuki pt. Kuolema (Śmierć) Arvida Järnefelda – zięcia Sibeliusa. Jako pierwsza zabrzmi Scena z żurawiami, która odnosi się do II aktu dramatu i opowiada o mężczyźnie, który widzi swoją przyszłość u boku Elsy. Oboje spostrzegają stado żurawi, spośród których jeden odłącza się od grupy, by przynieść młodym niemowlę. Śpiew ptaków zilustrowany jest tutaj w partii klarnetów. Kolejno usłyszymy Valse triste, pierwszy numer z opusu 44. Jest to ilustracja pierwszego aktu sztuki, w którym umierająca kobieta, matka bohatera poprzedniego punktu programu, leży w łóżku, we śnie słysząc muzykę i widząc tancerzy. Sama także podrywa się do tańca. Muzyka cichnie, kiedy Śmierć puka do drzwi. Choć sama sztuka została zapomniana, muzyka Sibeliusa niezmiennie zachwyca – nie w salach teatralnych, a koncertowych.
/materiał Filharmonii Śląskiej/

Julia Walczak
Dziennik Teatralny Katowice
1 maja 2021

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...