Słowo. Ciało. Muzyka

5. Retroperspektywy już w przyszły weekend: 2018-08-24 - 2018-09-02

Uznani artyści z Portugalii, Białorusi, Izraela i Grecji, niektórzy po raz pierwszy w Polsce. Mocne nazwiska, premiery, głośne polskie tytuły. Ponadto spotkania master class z Mają Komorowską, Ireną Jun, Cláudią Martins i Rafaelem Carriço. Już w przyszły weekend Teatr CHOREA zaprasza do Łodzi na Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy.

Organizowane co dwa lata Retroperspektywy to miejsce konfrontacji artystycznych teatru niezależnego oraz mainstreamowego, platforma spotkań, warsztatów i dyskusji. Nie różnicują artystów na zawodowców i amatorów, odrzucają podziały na gatunki czy nurty. Tegoroczna edycja festiwalu przebiega pod hasłem Teatr między Słowami.

– Zawsze prezentujemy najciekawsze zjawiska teatralne, definiujące kulturową tożsamość współczesnego człowieka – mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny festiwalu. – Program tegorocznej edycji skonstruowaliśmy tak, by pokazać najbardziej skrajne i różnorodne sposoby użycia SŁOWA w teatrze współczesnym. Zobaczymy więc spektakle, które wyznaczają nowe myślenie o teatrze, zacierają różnice między koncertem i misterium, widowiskiem i rytuałem. Wcielają słowo w ciało, a aktora w pieśń i ruch – podkreśla Rodowicz.

I tak, przed widzami, począwszy od 24 sierpnia, dwa weekendy prezentacji wydarzeń teatralnych, warsztatów i spotkań z artystami.

Otwiera je premierowa 2.0.4.5. Miniopera metafizyczna Teatru CHOREA w reżyserii Tomasza Rodowicza, będąca głosem w dyskusji, dotyczącej kondycji duchowej współczesnego człowieka i zagrożeń związanych z cyberświatem. Odpowiedzi na pytanie na ile prace nad sztuczną inteligencją stanowią rzeczywiste zagrożenie dla gatunku ludzkiego wspólnie z artystami Teatru CHOREA będzie można szukać w piątek, 24 sierpnia o g. 19.00.

Tego samego dnia o g. 21.00 spektakl ASCESTICA – Nikos Kazantzakis: Śpiewy z Krety. Grecki Omma Studio Theater swoją propozycję nazywa „opusem", bo przyjmuje ona formę teatralnego rytuału, czerpiącego siłę z ludzkiego głosu, Sam tekst – ASCETICA: Salvatores Dei to seria duchowych ćwiczeń napisana przez Nikosa Kazantzakisa, pochodzącego z Heraklionu na Krecie.

Pierwszą sobotę Retroperspektyw, o g. 17.00 rozpocznie Aurora Lubos performensem Welcome/Witajcie. Niezależna artystka związana z gdańską i brytyjską sceną tańca współczesnego ma na koncie kilka mocnych, autorskich spektakli solowych. Działanie, które zaprezentuje w Łodzi to jej komentarz w sprawie uchodźców ginących na morzu, próba przeniesienia odległych obrazów w naszą rzeczywistość.

Godzinę później na spotkanie z mistrzami słowa zaprosi widzów jedna z najwybitniejszych polskich aktorek – Maja Komorowska. Poezja Herberta, Miłosza, Pawlikowskiej-Jasnorzewskej stanie się dla artystki narzędziem do tworzenia żywej relacji z uczestnikami.

Sobotni program zamknie o g. 20.00 przedstawienie Z życia owadów Niezależnego Projektu Teatralnego i Muzycznego z Białorusi, zrealizowane na podstawie 14 wierszy Nikołaja Olejnikowa. Czternaście małych tragedii muzyczno-wokalnych to bardzo szczególny spektakl na krawędzi epickiego dramatu i dziecięcych wyliczanek.

Organizatorzy festiwalu nie zapominają o najmłodszych. Mają dla nich widowisko Bracia Polarnej Zorzy, oparte na mało znanych baśniach i legendach krajów nadbałtyckich. Spektakl jest wielowarstwowy, bogaty na poziomie muzyki, obrazu oraz światła, o czym publiczność przekona się w niedzielę (26.08) w samo południe. Wielobarwne obrazy tworzą aktorzy Teatru Figur Kraków – jeden z najbardziej znanych teatrów cieni w Polsce.

Na zakończenie pierwszego weekendu (26.08, g. 20.00) publiczność zobaczy przedstawienie Lear. The Bastard's Story (Lear. Puppets and People) izraelskiej grupy Malenki Theatre. Podtytuł spektaklu traktować można i dosłownie i w przenośni, bo grupa wykorzystuje na scenie lalki teatralne i marionetki. W warstwie dramaturgicznej ta trawestacja dzieła Wiliama Szekspira skupia się na bezwzględnej i niepohamowanej walce o dziedzictwo.

Retroperspektywy dają możliwość prześledzenia najciekawszych zjawisk współczesnego teatru na świecie, dzięki zagranicznym gościom, takim jak wybitna i wielokrotnie nagradzana grupa tancerzy z Portugali – Vortice Dance Company. Jej widowisko taneczne Home 2.0., w którym wizualizacje w pełni współgrają z tancerzami, mówi o kulturze i wartościach poprzez opowieść o psychospołecznej adaptacji astronautów, żyjących w odizolowanym środowisku statku kosmicznego, tworzącego swoisty dom w kosmosie. Spektakl rozpocznie drugi weekend festiwalu, w piątek (31.08), o g. 19:00.

Piątkowy wieczór to również koncert Pokój jej cieniom tria wokalnego Trzy Dni Później. Słowa i melodie ukażą wielokulturowość Dolnego Ś́ląska, z którego pochodzą wokalistki. Artystki opisują go jako tygiel wydarzeń historycznych i społecznych, widziany oczami kobiet na przestrzeni kilku wieków. Obok rodzinnych wspomnień, pojawiają się te, oparte na twórczości Anny Louise Karsch czy Ester Golan. Początek o g. 21:00.

Sobotę rozpocznie druga z propozycji Teatru CHOREA, czyli Rój. Sekretne życie społeczne w reżyserii Janusza Adama Biedrzyckiego. Jest to historia o rolach społecznych, więziach rodzinnych, religijnym podporządkowaniu i miłosnej manipulacji, stanowiąca źródło pogłębionej wiedzy o analogiach między światem ludzkim i światem pszczół. Po raz kolejny Teatr CHOREA do współpracy zaprosił osoby niewidome i słabowidzące. Pokaz festiwalowy o g. 18:00.

Dwie godziny później Galeria i Pracownia Art Brut oraz Igor Gawlikowski zaprezentują Słowa – wystawę i multimedialny muzyczny performens, którego bezpośrednią inspirację stanowią prace twórców zrzeszonych we wrocławskiej Galerii i Pracowni Art Brut. Kluczem dla działań performatywnych jest „słowo", które w kontekście prac twórców zyskuje nowe, rozszerzone znaczenie.

Ostatni dzień festiwalu to głośny monodram Matka Makryna, stworzony na podstawie powieści Jacka Dehnela, w którym zobaczymy Irenę Jun, uznawaną za jedną z najlepszych wykonawczyń ról Beckettowskich na świecie. Tym razem wystąpi w monologu przeoryszy klasztoru bazylianek w Rzymie, która w latach 40. XIX wieku stała się obiektem fascynacji i uwielbienia polskiej emigracji i europejskiej prasy. Tajemnicza kobieta sięgnęła szczytów władzy, zarówno świeckiej, jak i kościelnej. Początek, g. 18:00.

A na finał (g. 20:00) muzyka słów oraz słowa wydobyte z muzyki w ramach koncertu neTTheatre. Program łączy fragmenty najgłośniejszych spektakli grupy: Kukła. Księga Blasku, Znak Jonasza, Bieguny, HIDEOUT/Kryjówka czy Hindełe. Siostra sztukmistrza. Na scenie wybitni twórcy: Mariusz Bonaszewski, Paweł Passini, Paweł Janyst, Beata Passini, D'Roots Brothers, Daniel Moński. Całość w efektownej oprawie wizualizacji Marii Porzyc.

Festiwalowy program dopełniają master class przygotowane przez mistrzów dla młodych adeptów sztuki aktorskiej: Słowo na scenie, niewykorzystany potencjał (Maja Komorowska), Słowo pisane a słowo mówione (Irena Jun) i Słowo przemienione w gest sceniczny (Cláudia Martins and Rafael Carriço). Są jeszcze wolne miejsca.

Z kolei najmłodsi – w wieku 0-6 lat, w obecności rodziców wybrać się mogą w obie niedziele festiwalu na zajęcia umuzykalniające wg teorii E.E. Gordona, które poprowadzi Natalia Wicher. Będą się one składać w dużej mierze ze śpiewanek zróżnicowanych tonalnie i rytmicznie oraz rytmiczanek w typowych i nietypowych metrach.

Wszystkie wydarzenia Retroperspektyw odbędą się w Fabryce Sztuki w Łodzi. Karnety i bilety na poszczególne z nich można kupić online lub w biurze Teatru CHOREA – organizatora – lub zarezerwować poprzez formularz na stronie www.retroperspektywy.com.

(-)
Materiał organizatora
14 sierpnia 2018
Wątki
Lato 2018

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia