Spektakl Garbaczewskiego walczy o Złotego Yoricka

"Burza" - reż. Krzysztof Garbaczewski - Teatr Polski we Wrocławiu

Kilka dni po powrocie z Chin, gdzie Teatr Polski zagrał "Dziady" Zadary, artystów czeka kolejny wyjazd. "Burza" wg Garbaczewskiego weźmie udział w Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.

"Burza" Williama Shakespeare'a w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego jako jedno z trzech polskich przedstawień zakwalifikowała się do finału XXII Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Shakespeare'a w sezonie artystycznym 2014/2015.

Wyboru tegorocznego laureata Złotego Yoricka dokona pięcioosobowe jury, w którego skład wchodzą teatrolodzy, krytycy teatralni oraz dyrektorzy teatrów i aktorzy. Rozstrzygnięcie rywalizacji nastąpi pomiędzy 31 lipca a 9 sierpnia 2015 podczas XIX Festiwalu Szekspirowskiego w Trójmieście, gdzie zostaną pokazane wszystkie trzy spektakle finałowe. Zagramy na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku w sobotę 8 sierpnia o godzinie 19.0.

Pozostali finaliści to "Król Lear" w reżyserii Jana Klaty (Narodowy Stary Teatr w Krakowie) oraz "Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna?" według Króla Leara w reżyserii Pawła Miśkiewicza (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie).

Konkurs o Złotego Yoricka odbywa się nieprzerwanie od roku 1994 i stanowi swoiste podsumowanie rodzimych realizacji Szekspirowskich danego sezonu artystycznego. W ramach konkursu swoje realizacje pokazywali najwięksi polscy reżyserzy, tacy jak Krzysztof Warlikowski, Maciej Prus, Grzegorz Wiśniewski czy Jan Klata.

Selekcjoner Łukasz Drewniak o Burzy:

"Najważniejsza w wizji Garbaczewskiego jest czarna, burzowa chmura wisząca nad scenicznym światem, poruszająca się nad głowami bohaterów, przygniatająca ich do ziemi. Żywa, wykonująca zagadkowe ruchy, jakby oddychająca wyspa - chmura to reminiscencja czarnego dymu z serialu LOST. Ale jest i narzędziem opresji, i podświadomością bohaterów, seksualnym pragnieniem dzikiego i Czarnego Lądu. Burza Garbaczewskiego to nie tylko świat - to także przedstawienie. Zewnętrzna atrakcyjność spektaklu zręcznie przysłania nowe interpretacyjne zagadki. Do Szekspirowskich tajemnic dochodzą kolejne: jak wytłumaczyć każdy element znaczeniowy świata Garbaczewskiego, jak nazwać jego metodę, opisać fantasmagoryczno-medialną realność, którą zamieszkuje ze swoimi postaciami".

(-)
Materiał Teatru
7 sierpnia 2015

Książka tygodnia

Pokusa przebaczenia
Oficyna Literacka Noir Sur Blanc
Donna Leon

Trailer tygodnia

700. Krakowski Salon P...
Anna Dymna
W najbliższą niedzielę 23 stycznia, j...