Spotkania u Kana w lutym

Ośrodek Teatralny Kana w Szczecinie

Zapraszamy do zapoznania się z programem i opisem poszczególnych wydarzeń, które odbędą się w lutym, a które będą miały miejsce w Ośrodku Teatralnym Kana w Szczecinie. Zapowiadają się naprawdę interesujące spotkania z kulturą.




16-18 lutego
Spotkania Teatralne OKNO 2012 – Zbliżenia
Piotr Borowski i Studium Teatralne. Opowieść dokumentalna.

16 lutego (czwartek) / wstęp wolny
19.00 „Koniec pieśni” – projekcja filmu, spotkanie z Piotrem Borowskim („wyprawa”), prowadzenie: Tadeusz Kornaś.

Spotkania Teatralne OKNO realizowane były od 1997 roku jako festiwal teatralny, którego założeniem było prezentowanie i promowanie różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze alternatywnym, a także wymiana doświadczeń i praktyk pomiędzy twórcami oraz nieformalna edukacja artystyczno-kulturalna. W ciągu 14 kolejnych edycji udało się sformułować szereg pytań o ważne dla współczesnej sztuki zjawiska, a także zaprezentować kilkadziesiąt zespołów z całego świata. Obecna, 15. edycja zapoczątkowuje nowy etap realizacji festiwalu – przyjmuje on formułę tematycznych spotkań z wybranymi artystami, których twórcy spotkań chcą przedstawić w jak najszerszym spektrum – prezentując spektakle, filmy, realizując spotkania, wykłady, seminaria.

Spotkanie pierwsze zatytułowane: „Opowieść dokumentalna” i poświęcone twórczości Studium Teatralnego z Warszawy, a także indywidualnej drodze twórczej Piotra Borowskiego, jego doświadczeniom z wypraw teatralnych, praktyce aktorskiej, praktyce pedagogiczno-reżyserskiej, a przede wszystkim pracy artystycznej z „prawdziwą historią”, dokumentem. Gościem specjalnym projektu będzie Hanna Krall, całość poprowadzi Tadeusz Kornaś.

Spotkania z Piotrem Borowskim odbywać się będą w kontekście zrealizowanych przez niego projektów artystycznych: pierwsze połączone z prezentacją autorskiego filmu dokumentalnego "Koniec Pieśni" będzie opowieścią - wspomnieniem na temat "wyprawy teatralnej" i na temat "odchodzenia" wartości kulturowych; drugie, z gościnnym udziałem Hanny Krall, poprzedzone prezentacją spektaklu "Król kier znów na wylocie”, dotyczyć będzie problemów adaptacji dokumentu, zjawiska teatru dokumentalnego, a także biograficznym i historycznym kontekstom przedstawienia; trzecie (po przedstawieniu „Linia powrotu”) będzie próbą osobistej refleksji Piotra Borowskiego na temat własnych wyborów, decyzji, kierunków poszukiwań, a także doświadczeń teatralnych.

„Koniec Pieśni” – film jest relacją z powrotu w miejsca, do których dotarł autor zimą 1980/81 podczas trzymiesięcznej pieszej wyprawy teatralnej do podbiałostockich wsi, gdzie zebrał na taśmach magnetofonowych zapisy pieśni, które, w geście wdzięczności za spektakl, śpiewali młodym aktorom ówcześni mieszkańcy. Borowski wrócił po 27 latach do dzieci i wnuków ludzi, którzy go wtedy przyjmowali, aby symbolicznie zwrócić im nagrane melodie. Film pokazuje, jak reagują na nie ci, od których pieśni odeszły. Chodziło o bardzo osobisty odzew na bliskich, przodków, na kulturowe dziedzictwo; o to, jak starzy ludzie żyją poprzez pieśń w swych wnukach, dzieciach, następcach, co się dzieje z kulturą po upływie ćwierć wieku, jakim szlakiem biegnie dzisiaj ten stary ślad."

Idea i reżyseria: Piotr Borowski
Montaż i zdjęcia: Rafał Leszczyński
Zdjęcia: Mateusz Skalski
Współpraca: Gianna Benvenuto
Fotografie archiwalne: Wanda Wróbel

17. lutego (piątek) / wstęp: 20 i 30 zł na spektakl, na spotkanie wstęp wolny
18.00  „Król Kier znów na wylocie” – spektakl, spotkanie z Piotrem Borowskim i zespołem Studium Teatralnego z udziałem Hanny Krall („dokument”), prowadzenie: Tadeusz Kornaś.

"Król kier znów na wylocie" - przedstawienie zrealizowane na podstawie książki Hanny Krall. Głównym wątkiem spektaklu jest historia młodej Żydówki, która w trakcie II wojny światowej po ucieczce z getta udaje Polkę i Niemkę, by w ten sposób odnaleźć swojego męża i wyciągną ć go z obozu koncentracyjnego. Jej miłość staje się wstrząsającym „sposobem” na przetrwanie. Los bohaterki jest wpisany w strukturę działań aktorskich - czas nie płynie tutaj linearnie, opowieść dzieje się "współcześnie", pojęcie "dzisiaj" jest tylko kolejnym ogniwem w bardzo długim i starym kontinuum. Nie jest to dokumentalna rekonstrukcja, lecz ponadczasowa opowieść o sile ludzkiego oddania i miłości.

Reżyseria: Piotr Borowski
Adaptacja sceniczna: Studium Teatralne
Aktorzy: Piotr Aleksandrowicz, Gianna Benvenuto, Waldemar Chachólski, Martina Rampulla
Scenografia: Marta Białoborska
Kostiumy: Agata Nowicka
Muzyka: oparta na kompozycjach Johna Zorna
Podziękowania: Krzysztof Olszowiec, Marek Sułek, Piotr Piszczatowski

18 lutego (sobota) / wstęp: 20 i 30 zł na spektakl, na spotkanie wstęp wolny
18.00 „Linia powrotu” – spektakl, spotkanie z Piotrem Borowskim i zespołem Studium Teatralnego („droga twórcza”), prowadzenie: Tadeusz Kornaś.


"Linia powrotu" – próba emocjonalnego i refleksyjnego powrotu do czasów dzieciństwa. Spektakl jest rozmową bohatera z przyjacielem, a zarazem pełną metafor analizą jego życia – win, zaniedbań, uwikłań, zależności. Kiedy myślę o swoim dzieciństwie widzę siebie, jako małego chłopca bawiącego się na ruinach warszawskiego getta. Wtedy dla mnie, dzieciaka, przeszłość niewiele znaczyła. Miałem dość kłopotów z sobą samym, zawężonym, nieśmiałym, transformującym swoje otoczenie, zwłaszcza rodzinę, w swoją wyimaginowaną baśń. Wyobrażałem sobie, że jestem Arielem, lotnym duchem, a moja rodzina przeróżnymi postaciami z „Burzy” Szekspira – a to za sprawą jednej z kilku książek , która z niewiadomych powodów znalazła się w moim domu.

scenariusz: Piotr Borowski i Piotr Aleksandrowicz
zespół: Carolina Albano, Piotr Aleksandrowicz, Waldemar Chachólski, Martina Rampulla
współpraca: Gianna Benwenuto

24-25 lutego, godz. 20.00 / wstęp 15 i 20 zł
„Niewypowiedziane” – spektakl Teatru Kana w reż. Jolanty Denejko,na motywach dramatu „Językami mówić będą” Andrew Bovella


Każde wymówione słowo jest nieprawdziwe. Każde napisane słowo jest nieprawdziwe.
Każde słowo jest nieprawdziwe. Lecz cóż istnieje bez słów. Elias Canetti

Jest słowo, które przełamuje wszelkie milczenie i jest milczenie, które zastępuje każde słowo. Tylko wciąż nie mamy do nich dostępu. Wciąż słowa bardziej odgradzają nas od siebie, niż zbliżają, wciąż milczenie bardziej rani, niż koi. Każde słowo dla każdego znaczy co innego, każda chwila ciszy jest czymś innym dla dwóch osób po obu jej stronach. Cztery pary schodzą się, rozchodzą, kochają, zdradzają. W potoku słów i zaniechanych wyznań nie odnajdują drogi do siebie. Językami mówić będą, gdy każde słowo będzie wyrazem miłości. I każde milczenie będzie obecnością miłości. Gdy każde słowo i każde milczenie będzie spotkaniem mnie z Tobą, kimkolwiek będziesz.

Występują: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Hubert Romanowski, Piotr Starzyński

***

Piotr Borowski - reżyser teatralny, aktor. Twórca Studium Teatralnego. Od 1975 roku związany z Teatrem "Laboratorium" Jerzego Grotowskiego. W latach 1977-1983 był aktorem i muzykiem w Teatrze Gardzienice. W latach 1985-1993 pracował w Ośrodku Jerzego Grotowskiego w Pontederze (Włochy), gdzie współpracował m.in. z Thomasem Richardsem. W 1996 roku założył niezależną grupę teatralną Studium Teatralne, z którą zrealizował wiele przedstawień, prezentowanych w kraju i za granicą. Pracę grupy charakteryzuje silna ekspresja aktorska oraz ruch sceniczny z elementami tańca nowoczesnego. Historie opowiadane przez aktorów Studium odnoszą się do kondycji współczesnego człowieka.

Hanna Krall – pisarka, dziennikarka, autorka m.in. „Zdążyć przed Panem Bogiem”, licznych zbiorów reportaży i wywiadów , a  także powieści („Okna”, „Sublokatorka”) i książek reportażowych „Wyjątkowo długa linia”, „Król Kier znów na wylocie”, „Różowe strusie pióra”, „Biała Maria”), poświęconych głównie tematyce Holokaustu. Jej teksty były podstawą scenariuszy m.in. do filmów Krzysztofa Kieślowskiego i Jana Jakuba Kolskiego. Jest jedną z najważniejszych postaci polskiego  reportażu.

Tadeusz Kornaś - wykładowca Katedry Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego, w latach 2004-2008 red. nacz. Gazety Teatralnej "Didaskalia", autor licznych artykułów i książek o tematyce teatralnej, m.in. znakomitej monografii poświęconej teatrowi Gardzienice oraz zbioru tekstów "Aniołom i światu widowisko" – o teatrze który „próbuje uderzać w niebo” (o spektaklach i drodze twórczej m.in. Jerzego Grotowskiego, Piotra Borowskiego, Włodzimierza Staniewskiego, Tomasza Rodowicza, Krzysztofa Czyżewskiego, Kazimierza Dejmka, Krzysztofa Warlikowskiego, Krystiana Lupy, Anatolija Wasiliewa, Eimuntasa Nekrošiusa )

(-)
Materiały Organizatora
4 lutego 2012

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...