Studio czyta na Placu Defilad

"Społeczeństwo spektaklu" - reż. Natalia Korczakowska - Teatr Studio w Warszawie

Już 30 sierpnia o godz. 20.30 na Placu Defilad odbędzie się wyjątkowe czytanie performatywne tekstu Guya Deborda Społeczeństwo spektaklu. Na wydarzenie zaprasza Teatr Studio i reżyserka Natalia Korczakowska. Czytać będą oczywiście aktorzy: Monika Krzywkowska, Monika Obara, Anna Paruszyńska, Katarzyna Warnke, Ewelina Żak, Marcin Pempuś oraz Krzysztof Zarzecki.

Społeczeństwo spektaklu to znany tekst Guya Deborda, autora kilkunastu książek i setek artykułów, oraz twórcy sześciu wywrotowych filmów – najchętniej sam określał się mianem stratega. W 1957 roku założył Międzynarodówkę Sytuacjonistyczną, organizację skupiającą awangardowych twórców, którzy wspólnie formułowali radykalną i nowoczesną krytykę społeczną. Debord wkrótce stał się jednym z „ojców chrzestnych" licznych ruchów kontestacyjnych, dla których do dziś pozostaje silną inspiracją. Samo Społeczeństwo spektaklu ukazało się w 1967 roku, zwiastując rewoltę, która wstrząsnęła Francją w maju 1968 roku.

Wtedy, w latach rewolty 68 - poza tym, że w okopach II wojny światowej, w oświeceniu i w platońskiej jaskini - tworzył się nasz świat. Ten sam, który dziś się rozpada... Niektórzy - nie bez racji - uważają, że jeśli chcemy pojąć dzisiejszy kryzys musimy cofnąć się do źródeł i tam poszukać odpowiedzi co poszło nie tak. Z takiej perspektywy dobrze jest zastanowić się, czy w ogóle wybraliśmy wtedy dobrą drogę. Debord może nam tu powiedzieć sporo ciekawych i dość cierpkich rzeczy... Myślę, że warto go posłuchać – mówi Wojtek Zrałek-Kossakowski, dramaturg Teatru Studio.

A co w tekście zainspirowało reżyserkę czytania, Natalię Korczakowską? Już w samym tytule Społeczeństwo spektaklu zawarty jest opis świata, który wydał jej się aktualny i wart ponownego przemyślenia. Natalia Korczakowska interesowała się tekstem od czasu pracy nad spektaklem Elektra. Lekcja Anatomii, w którym wykorzystała jego fragmenty i od tamtej pory obserwuje, jak diagnoza Guy'a Deborda spełnia się w upiorny sposób również w naszej, postkomunistycznej rzeczywistości. Oderwane od życia obrazy, kreowane głównie przez media i mechanizmy marketingowe tworzą świat pozoru, który zastępuje rzeczywistość, świat, w którym bezpośrednie doświadczenie przegrywa z zakłamującą je reprezentacją, gdzie dialog staje się parodią dialogu. Przywoływanie tego tek-stu w czasach, kiedy poza spektaklem nie ma już prawie nic, kiedy nawet krytykę rzeczywistości monopolizują opłacani przez państwo specjaliści i agenci wpływu, wydaje mi się szczególnie istotne. System, w którym wszystko podporządkowane zostało ekonomii, trzeba zmienić, ponieważ musi on w ostateczności doprowadzić do katastrofy. Jest kilka pomysłów jak to zrobić, ale niestety to widowiskowe propozycje skrajnej prawicy słychać najbardziej. Czytania tekstu Guya Deborda w mojej reżyserii nie należy tratować jako manifestu programowego Teatru Studio, ale jako wstęp do dyskusji na temat potencjalnej roli teatru w tworzeniu przestrzeni dla myślenia i działania w sposób wolny, poza wszelkimi narracjami – mówi Natalia Korczakowska.

Jak pisze w swojej książce Guy Debord: „Życie społeczeństw, w których panują nowoczesne warunki pro-dukcji, przypomina olbrzymie zbiorowisko spektakli. Wszystko, co dawniej przeżywano bezpośrednio, oddaliło się, przybierając postać przedstawienia".

reżyseria: Natalia Korczakowska
opracowanie tekstu, dźwięk: Wojtek Zrałek-Kossakowski
wideo: Marek Kozakiewicz

obsada: Monika Krzywkowska, Monika Obara, Anna Paruszyńska, Katarzyna Warnke, Ewelina Żak, Marcin Pempuś, Krzysztof Zarzecki.

Czytanie performatywne Społeczeństwo spektaklu, 30 sierpnia, godz. 20:30, Plac Defilad/Teatr Studio, wstęp wolny.

(-)
Materiał Teatru
25 sierpnia 2016

Książka tygodnia

ADAPTACJA. Skrzynka z narzędziami
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Marta Miłoszewska

Trailer tygodnia